Resultat 1 till 11 av 11
-
2015-10-26, 20:33 #1
- Reg.datum
- okt 2015
- Namn
- Albin Ymsjö
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 28
Haldex Gen 2 Och chipptrim!
Tjenare, är så att jag har köpt mig en r32 där det sitter "Haldex generation 2 performance controller"
Har googlat runt lite och förstår mig inte riktigt hur detta fungerar och vad det gör.
Så vitt jag vet så ska det finnas 3 lägen typ Street, Sport, Race.
Förstår mig inte riktigt på graferna som finns på dessa lägen och tänkte om någon kan hjälpa mig förstå vad som händer i alla dessa olika lägen.
Det sitter även ett milltek non resonated avgassystem och ett luftfilter kit liknande detta:
http://www.scstyling.com/bilmodeller...f-5-r32-v6-32l
Och dessa saker är vad som behövs för att steg 2 chippa den här :
http://www.stertman.se/mjukvara/1432...-mjukvara.html
Nu är det så att bilen är köpt från bilhandlare så han vet ungefär lika mycket som jag vet om bilen för tillfället.
Därför har jag en fundering på om den kan vara chiptrimmad.
Är det möjligt att kolla upp detta på något lätt sätt istället för att ringa runt till alla trim firmor?
Fick bli 2 ämnen i en tråd hoppas det inte blir alldeles för stökigt.
/Albin
-
2015-10-26, 21:53 #2RavenGäst
Spar de 6000kr som mjukvaran kostar. Skillnaden kommer vara högst marginell om existerande då R32 saknar turbo.
Tveksam att man som lekman kan se om den är chippad eller ej, det blir nog att ringa runt och fråga.
Edit, vill du ändå chippa den, maila www.Superchips.Co.UK och fråga om de kan lägga in tunen på deras bluefin enhet (Www.mybluefin.co.uk).
http://www.superchips.co.uk/search?m...9&variant=1799
Duger dem åt Volkswagen Racing i Uk duger de åt de flesta.. Typ halva priset mot Stertman.
Sent using my fingersSenast redigerad av Raven den 2015-10-26 klockan 22:03.
-
2015-10-27, 12:08 #3
- Reg.datum
- okt 2015
- Namn
- Albin Ymsjö
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 28
Får väll köra den som den är ett tag så får jag se hur jag gör senare!
Tack för tipset!
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
2015-10-27, 18:49 #4
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 624
Hej!
Väljer man att köpa till fjärrkontrollen till Haldex Performance modulen så kan man ställa mellan eco (ingen 4wd alls), original (som bilen är nu) och Performance läget som gör en snabbare 4hjulsdrift och mer drivning på bakhjulen.
Det är Performance läget som 99% av alla kör på permanent som köper en Haldex modul, så rekommenderar att köpa enheten men inte fjärrkontrollen om man nu inte tror att man vill köra den i original läget nån gång ibland.
Gällande steg 2 trim så anpassas alltid mjukvaran till Din hårdvara och skulle säga att det ändå ger en skillnad som är kännbar och vi mäter så klart prestanda skillnaden och lägger man dessutom till 1000:- så får man dyno siffror före och efter svart på vitt.
Alltså inte någon standard mapp eller liknande, en unik mapp för Din bil helt enkelt och installeras av oss på plats i Nynäshamn där vi kontrollerar bilens funktion och läser felkoder osv innan vi börjar trimma.
Sedan loggar och ser att allt ser bra ut även efter trim.
Mvh Jimmy Särås
-
2015-10-27, 19:03 #5
- Reg.datum
- okt 2015
- Namn
- Albin Ymsjö
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 28
Tack för svaret nu förstår jag lite mer hur det fungerar.
Ser att du verkar jobba med försäljning och teknisk support för Stertman.
Är det möjligtvis så att ni har ett system där ni kan se om en bil har blivit trimmad hos er via registrerings numret?
Om det vore så går det bra om jag skickar ett meddelande med registrerings numret på bilen jag köpt till dig?
-
2015-10-28, 00:18 #6
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 624
Skicka gärna ett mail till jimmy@stertman.se med reg.nr så kan jag kolla om bilen är trimmad hos oss.
Sitter det ett aFe insug? Eller är det ett VF Engineering insug? Sålt några sådana till R32 så kan ju vara vi som sålt det oxå.
Tack!
/Jimmy Särås
-
2015-10-28, 14:53 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Spelar ingen roll om dynon visar 10-15-20 hk mer än original
bilen kommer inte prestera mycket bättre ändå tidsmässigt.
Spar dina pengar är mitt tips!
-
2015-10-28, 16:02 #8
- Reg.datum
- jul 2015
- Namn
- Mattias S
- Ort
- Järfälla
- Inlägg
- 13
Eftersom prestandaskillnaden mäts på alla trim så skulle det vara intressant att se ungefärlig skillnad på vissa hastighetsintervall. Då skulle man ju enkelt kunna avgöra om det är värt det eller ej.
-
2015-10-28, 16:24 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
-
2015-10-28, 22:15 #10
- Reg.datum
- okt 2015
- Namn
- Albin Ymsjö
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 28
-
2015-10-29, 00:04 #11
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 624
Liknande ämnen
-
VW / Audi/ Skoda /Seat 2.0/1.8 TSI EA888 gen 3
Av Peter-C i forum VW-forumSvar: 14Senaste inlägg: 2017-09-18, 15:24 -
GTI gen 7, en luddig mjukis
Av Björn R i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2013-08-25, 12:31 -
Seg gasrespons på GTI gen. 6
Av bcr i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2010-05-26, 09:09 -
Tips: första gen. gti ratt
Av Jocke_M i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2008-02-26, 17:55 -
Här snackar vi Chipptrim vs 60fot , 201 och 402m tider vs trap speed
Av Zynodisk i forum VW-forumSvar: 36Senaste inlägg: 2007-10-07, 14:06