Resultat 1 021 till 1 040 av 1215
-
2015-09-21, 12:37 #1021
Bilen avställd för vintern.
Har en del planer, men får se om allt hinns med, ingen brådska, det kommer fler vintrar
Motor skall lyftas ur och tvättas grundligt.
Motorrum skall fixas till
Hjulhus fram ska skrapas (eventuellt svetsas) och målas
Hemligt ej fastställt projekt
Frontsplitter
Halvbur
-
2016-01-05, 15:35 #1022
Här står det alldeles still, bruksbilar som fått nya bromsar och annat tråk-mek bara,
men hoppas det ska bli ändring på det nu när vi går mot ljusare tider.
Jag går i tankarna att lätta svänghjulet, vilka för och nackdelar finns det med det?
Jag är med på att motorn lättare kommer upp i RPM, att bilen upplevs "rappare" i.o.m. mindre massa att
få upp i varv, att man får vänja sig att ge mer gas vid stillastående för att slippa "kärringstopp" m.m.
Men hur förändras egentligen körbarheten av bilen?
Då ska jag även byta till vajerstyrd växellåda är tanken,
vart kan jag läsa mer om vilka växellådor som är att föredra?
Kopplingen behåller jag gärna om lådan samtycker.
Den största orsaken till vajerlåda är att kunna bygga spakställ,
men även vinning i hållbarhet ser jag som ett plus.
02a/02j har man läst om mest, har dessa hydraulisk koppling?
Vilket är att föredra och är det svårt att bygga om?
Har ni några tankar och idéer kring detta?
-
2016-01-05, 18:44 #1023
Hedersmedlem
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias Henriksson
- Medlemsnr
- 4270
- Ort
- Halmstad
- Inlägg
- 742
Såvitt jag vet har 02a och 02j hydraulisk koppling, går att bygga om till vajer.
Eller så byter du pedalställ och behåller kopplingen hydraulisk, tror Sjove har gjort detta på sin.
Om du byter ut din 020 låda, är jag en spekulant på den...Mattias Henriksson
Golf R -14, Volvo V90 T6 Recharge -24
-
2016-01-05, 21:10 #1024
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Lättat svänghjul: Så mycket som man kan lätta ett vanligt gjutet std svänghjul så är det inga nackdelar alls på en hobbybil. Bilen upplevs piggare.
Byte till 02A: Nu är jag lite osäker på hur mycket du vet Johan, så om jag berättar skåpmat så bortse bara från det
Utöver växellådan och spakstället (som inte passar utan måste moddas för att bultas i golvet). Så behöver du:
*ombyggnadssats till mek koppling: wire, lagerbock, vänster motorfäste
*Svänghjul och koppling 228mm Det du har passar inte alls.
*Startmotor 02A
*Främre motorfästes konsol till 02A
*hastighetsmätarwire
*Lite kabel och kontakter för att bygga om kablaget till backjluskontakten
*plåten mellan motor och låda
Har gjort detta på 3 olika mk2 så säg bara till om du undrar ngtSenast redigerad av MickeR den 2016-01-05 klockan 21:13. Anledning: stavning
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-01-05, 22:34 #1025
- Reg.datum
- okt 2012
- Namn
- Tony Jensen
- Ort
- Strängnäs
- Inlägg
- 86
Intressant om något!
Utöver det som Micke nämnde så har jag bara ett minus men det kanske bara är mina två 02A lådor som är så också. Jag inte lyckas få lådan att gilla snabba växlingar hur man än gör så får jag det inte att gå smärtfritt. antar att det ligger i hur hela växelmekansimen är uppbyggd. Minns inte hur det var med 020 då det var ett par år sen nu
Jag valde att ta växellådan från mk3 gti 16v (cda) då den låg närmast 2y i utväxling om jag inte inte minns helt tokigt.
-
2016-01-05, 22:55 #1026
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Det är inte bara du som har svårt att få till snabba 02A växlingar..... De är svåra! Det finns en sak man kan göra: sätt fast wirehöljena på ett par ställen på vägen mellan spakställ och låda, det som händer är nämligen att wirarna flexar när man rycker i spaken. Obs! Fästena skall vara konstruerade så att höljet hålls fast i radiell led, inte axiell.
Huvuddelen av mina växlar är CCM, dvs vr6, funkar också bra med 16vBilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-01-06, 05:15 #1027
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Jonas Ahlinder
- Ort
- Uppsala
- Inlägg
- 244
En liten detaljfråga då jag precis håller på och tajtar till mina växellägen på min mk3 vr6.
Dels sätter jag solida alu bussningar för wirehöljefästet på lådan, men hade inte tänkt på wirehöljet längs vägen.
Tänkte på hur man ska konstruera fästena. Har du nån bild?
Hade väl funderingar på att plocka ner spakställ med och byta slitagedelarna där, men lär ju ner med avgas för att få bort det, så får se.
// JonasSenast redigerad av Alle47 den 2016-01-06 klockan 05:53.
-
2016-01-06, 18:46 #1028
Tack för responsen allihop.
Ja det är ju ett alternativ.
Om det blir byte behåller jag originallådan ;-)
Ok, tack så mycket, det var mer än jag trodde.
Behöver jag även koppling & svänghjul m.m. så kanske det vore smidigt att hitta en
komplett bil att plocka det mesta ifrån, om jag förstår rätt så sitter dessa lådor
på Golf 3 vr6 & gti 16v, kanske fler?
-
2016-01-06, 21:00 #1029
- Reg.datum
- okt 2012
- Namn
- Tony Jensen
- Ort
- Strängnäs
- Inlägg
- 86
De sitter även på samtliga passater från 88 och i corradon
Ska kolla på hur man kan få till ett vettigt fäste för växelvajrarna! Tack för tipset!Senast redigerad av Fnatrik den 2016-01-06 klockan 21:01. Anledning: Tilllägg
-
2016-01-06, 21:24 #1030
Jag behöll den hydrauliska kopplingen på den då det var billigast och relativt enkelt.
Se till att få en lågt utväxlad låda så nära 2y som möjligt, blir segt annars.
-
2016-01-07, 07:52 #1031
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Det bästa är att hitta en bilskrot som har självplock och rimliga priser, typ returbilen och lägga en em på att plocka från en passat 88-95. Tyvärr så är lådan på passat 8V inte alls lämplig map utväxlingar utan du behöver hitta en sportigare variant för själva lådan. Alt hittar man en upprostad passat och använder som donatorbil.
Man åker dock oftast på att köpa en hel del nytt. Grejerna till mekanisk koppling är i princip omöjliga att hitta beg då nästan inga bilar hade dem. Kit för detta finns på Ebay. Samma sak med hastighetsmätareprylarna, de flesta bilar hade elektronisk hastighetsmätare så detta behöver man ofta också köpa nytt.
En låda från Golf 3/Corrado 16V alt Vr6 samt Passat 16V funkar fint. Om Passat Vr6 också är ok har jag inte koll på.Senast redigerad av MickeR den 2016-01-07 klockan 08:03.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-01-12, 20:05 #1032
Hade de andra växellådskoder än cda eller ccm?
Jag har sökt en del men det
springer nog iväg lite för mycket denna ombyggnaden just nu när det tillkommer en hel del.
Är just på G att byta ut vår V70 mot något större och nyare, det står mellan Chrysler,
Touran, Caravelle eller liknande, den sistnämnda känns dock lite väl stor.
Hur som så håller jag nog koll om jag kan hitta delarna jag behöver till bra pris,
annars vore det intressant att ta med svänghjulet till jobbet för bantning och testa
det till en början med 020-lådan.
-
2016-01-13, 20:16 #1033
Skulle fylla spolarvätska, kroken till huvspärren gick av... hur tusan får man upp huven nu?
(Golf 4, plastankaret som kommer ut i grillen)
Får ta och ringa Toveks, hoppas det går att köpa fortfarande.
-
2016-01-13, 21:49 #1034
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Skruvmejsel genom grillen
Peta på vajerfästet.
-
2016-01-15, 12:03 #1035
-
2016-01-15, 14:36 #1036
- Reg.datum
- feb 2015
- Namn
- Andreas Karlsson
- Ort
- Lidköping
- Inlägg
- 93
annars finns ju det gamla tricket med en bit ståltråd som man kan rycka i. billigare än nytt men inte lika snyggt kanske
mvh fd ägare av Volvo 850 :P
-
2016-01-15, 14:59 #1037
-
2016-01-16, 18:53 #1038
Häromkvällen hade vi -22 grader, nyss hemkommen från fotbollsträning,
med en skön brasa hade jag nyss satt mig i soffan med frugan för att äta gott och glo på tv,
när lillbrorsan ringde och behövde hjälp... inte mycket att göra även om det var motigt att ge sig ut på assistans hehe
Hur som helst, igår kväll fick jag syn på en annons på facebook bara sekunder efter den lades ut,
ett snabbt pm till säljaren så var swish-betalningen iväg och lördagsmorgonen uppbokad med en resa
till Sandared, där bor nämligen Roger som sålde delar till en störtbåge av märket GUSS.
Gick ju fint att få plats i Golf 4.
Efter en stunds pusslande kom jag fram till att den ska kapas i nederkant,
men då jag inte är säker på var den ska hamna, och placeringen påverkar höjden
ganska mycket, så avvaktar jag detta tills jag fått lite mer kött på benen i ämnet.
Baksäte, bälten m.m. demonterades.
Brukar den här ramen till baksätet plockas bort?
Jag är fortfarande väldigt kluven hur långt jag ska gå med modifikationer som
blir svåra att montera tillbaka, som att kapa bort denna ramen...
Jag har inga planer på att ta bort buren, men man vet aldrig vad som händer i framtiden
Angående placering och kapning som jag pratade om tidigare, så vill jag inte ha huvudbågen
för nära stol/huvud med tanke på en eventuell olycka utanför banan när man inte har hjälm,
om jag förstått rätt så är detta också viktigt för besiktningen.
Om jag placerar huvudbågen med marginal till stolen, hamnar jag längre bak och högre upp.
Så här har jag tänkt, de röda rören skall köpas styckvis från finess.
Jag har även en avlägsen fundering på de gula rören, men har inte bestämt mig,
vore bra med sidokollisionsskydd, men kan ställa till det vid besiktning.
Tog tag i huvspärren på Golf 4an också.
-
2016-01-16, 20:00 #1039
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Intressant!
Detta var intressant Johan! Jag skall nämligen också montera en finessbur i min Mk2 och har exakt samma funderingar som du. Hoppas du löser dem innan jag kommit dit
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-01-17, 15:49 #1040
Vad bra, då hjälper det någon mer än mig själv.
Jag läser på i ämnet, både sbp och sbf.
Här stod mycket nyttigt (vet dock inte utgåva/ålder, tror att det finns nyare/bättre regler med info om fästplattor)
Jag har inga planer på att tävla, även om Time Attack är lite lockande, så är det ju lika bra att känna till
reglerna och försöka bygga efter dem så långt det går, även om jag i första hand rättar mig efter sbp's regler.
Där vet jag än så länge att orginal 3-punktsbälten måste finnas (även om jag ska ha rallystolar och 4-punktsbälten)
och får absolut inte nöta/ligga an mot huvudbågen.
Här är ännu ett bra exempel på hur jag ska bygga min bur (förutom de främre strävorna)