Resultat 101 till 120 av 139
Ämne: Golf Mk2 Syncro projekt
-
2015-06-04, 05:50 #101
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jimmie Trywall
- Medlemsnr
- 4358
- Ort
- Tenhult
- Inlägg
- 982
Vi ska kolla på det Virro
Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat
-
2015-06-07, 00:22 #102
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Tjo, har väl hunnit köra kanske 10 mil sedan förra helgen då jag bytte hjullager bak på båda sidor, hade fortfarande något missljud och igår kväll på väg hem så ökade ljudet rejält. Så idag så åkte jag ner till jobbet och spanade lite och hittade två fel
vänster bak hjullager var defekt igen, måste varit måndagsexemplar
fick bort det helt, fick ett nytt på reklamation och bytt & hörde ett missljud, och det är ifrån slutväxelnska testa bara byta olja, fyllde bara på sist så kanske räcker med byta... Annars får man köpa ny, var inne i etka och kollade
blir inte en ny utan en begagnad isf den var lite dyr
det blir bugrun imorgon söndag fast med min golf IV gti istället vill inte chansa och förstöra något
-
2015-06-07, 01:06 #103
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Är inte helt ovanligt med oljud i bakaxeln på de mindre modellerna med trummor och 4cyl motor(förutom g60). De kraftigare t.ex VR6 brukar inte ha samma problem , iaf inte förrän man våldar eller åker med massa effekt.
-
2015-06-07, 08:22 #104
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Lillen: jag har inte mycket missljud ändå men ville ta det säkra före det osäkra. Ljudet kommer typ vid 70-80 km och det viner lite, låter som det är ifrån vänster bak, men lyssnade med mejsel på diffen och det kom ifrån den då. Har du några tips? Byta till trögare olja? Vet du om det sitter något filter i den eller magnet på skruven?
nån som lämnat in för renovering och vet pris på det?
Sen en bild ifrån när jag hälsa på ute hos min pappa på landet
Tacksam för svarSenast redigerad av Virro den 2015-06-11 klockan 16:22.
-
2015-06-07, 15:14 #105
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Har faktiskt inte kollat in i min , ignorerar du jag ska byta hela drivlinan till VR6 sen.
Så tyvärr har jag inget vettigt att komma med där.....ännu.
Men min ändrar ljudet vid belastning och gassläpp , så lager eller slitet pinjongingrepp.
Tyvärr ingen fakta men iaf.
Bytt olja skulle nog va gjort i min......för många år sedan.
-
2015-06-15, 18:42 #106
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Hej, Tog lite tid, men idag efter jobbet så bytte jag olja i slutväxeln,
Varmkörde en stund på lyft med växel i ca 10 min, tömde ur oljan som såg lite brunaktig ut rätt tjock olja. Den bulten man släppte på satt det en magnet på, fanns lite små spån men inget som såg farligt ut.
Fyllde på med ny olja upå till nivåskruven och ut och provkörde och det var typ nästan helt tyst.mycket nöjd!
surt att man inte gjorde detta unna bugrun isf hade jag vågat köra upp med den
får se om de finns någon annan träff värd att hälsa påSenast redigerad av Virro den 2015-06-15 klockan 19:27.
-
2015-06-16, 08:51 #107
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Och senare på kvällen klickade jag hem lite mer grejer, ska köpa ett original oljefilter & riktigt olja med sen så blir det nog kalas sen i motorn med :9
-
2015-06-17, 22:06 #108
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Ahh blev de så stor skillnad i bakaxeln.
Ska jag sluta snåla med andra ord
-
2015-06-28, 20:56 #109
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Detta var en trevlig överraskning
Sen så funderar man ju alltid på vad mer kul man kan göra
och lillen jag vänder mig till dig och sen finns det några till som gjort och kanske funderar på det:
1.8t motorn i en golf, syncro i detta fall
har googlat hur mycket som helst och man ska ju köpa en hel (skadad eller krockad bil ) typ audi A3, eller en golf mk4 gti, helst AGU motorn. Men passar den växellådan som sitter på bilen nu mot den motorn? Pallar drivlinan? Eller måste
man byta allt mot typ vr6 syncro eller typ 4-motion från en passat och ska man då köpa en passat istället?
Och hur mycket går flytta över? Sett Gryma trådar om folk som flyttar över instrumentbrädor och får allt att fungera, imponerande!!
Just nu funderas det mycket och SRFO boken är beställd och spanar på nätet efter objekt att köpa men vill veta så man inte köper fel grejer
tanken är att den ska besiktad med det så får inte skena för mycket, och vet att det måste på skivor bak och kanske ABS och grejer = mycket jobb.
Förslag och tips är mycket välkommet!
Nån som har en inköpslista på vad man behöver får gärna skriva
-
2015-06-28, 23:25 #110
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Nu blir det snart PM-varning =)
Jag har läst , gjort min läxa och har samma planer.
SFRO-boken är en perfekt start , sedan så är det bara att fråga.
-
2015-06-29, 23:56 #111
original 020 drivlina pallar väl för ca 120-130hk.
02C (vajer, golf, passat G60 syncro) pallar väl till en bit över 200
VR6 syncro pallar väl lite mer
men allt beror på hur man kör.
Enklast är väl att köpa en passat g60 syncro då det finns fler av dem, alt. en mk3 vr6 syncro men då vet jag inte vad du måste göra för
att 1.8T motorn skall passa.
Bäst är väl att utgå från en 4-motionbil men det är mycket mer attt fixa jämfört med en passat g60 synro där det mesta passar bolt on på en gång.
varför inte införskaffa en golf mk3 vr6 syncro eller en R32 4-motion och turbokonvertera en vr6:a direkt?
-
2015-06-30, 00:41 #112
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2015-06-30, 13:59 #113
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Tack tack
ska hämta ut sfro boken idag så får jag lusläsa den. Och bestämma mig vad som blir smidigast
hade ju varit soft att ta drivlina från en mk3 vr6 syncro & på något sett få dit en 1.8t motor. Jag ska lura lite på det, tack för snabba svar
-
2015-06-30, 14:34 #114
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Ska du köra VR6 drivlina får du byta gaveln/kopplingshuset mot en som är från 4-cyl motor.
Men ska du ändå göra bytet så varför inte 4-motion?
I mitt fall är det ekonomin , jag kommer byta till VR6-drivlinan pga att jag har en hel bil att ta från.
Men hade jag råd skulle jag definitivt konvertera till 4-motion på en gång.
Jag hade tänkte byta senare.
-
2015-06-30, 19:51 #115
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Sant sant, ska man ta från en golf mk4 då eller en passat? Golfen misstänker jag är kortare och borde passa lättare mot min mk2. Men finns väl ingen 4 motion golf mk4 med 1.8t motorn då är det V5? Passaten finns nog med 1.8t 4motion.
Jag hittade en billig stöldskadad audi A3 med aug motorn rätt billig men den är inte Quattro så får skippa den då.
nån som har koll om det är smidigt att byta ut hela bakvagnen till mk4 passar det? Därför jag tänkte man kunde tagit mk3 syncron linan har för mig att den är bult on...
-
2015-06-30, 20:42 #116
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Du måste ta från en bil med tvärställd motor.
Gavel för fyrcylindrigt har du ju reda på din bil
Mk II och Mk III går att byta imellan de mesta.
Mk 4 passar inte ett smack gällande chassie.
Använd Mk II eller Mk III och bygg hållare för den nya 4-motion bakaxelklumpen.
Passat av de årsmodellerna är en Quattro drivlina , dvs rakmonterad och torsen centerdiff , öppna fram och bakdiffar.
Den är helt olika och passar inte mycket , skulle knappt rymmas i golfen , men det har ju gjorts iofs.
-
2015-06-30, 21:54 #117
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Okej tack för alla tips, mycket uppskattat
sitter & läser i nya boken. Funderar på vad man ska göra med alla tips, köpa två bilar ? En mk3 syncro som man tar drivlinan på och tanken ( läst att den ska man ha för pumpen tydligen ) och sen köpa motorn löst & diffklumpen bak. Aja jag för skriva ihop en inköps lista och se vad som blir smidigast/billigast möjligt. Sen har jag "bara" tillgång till ODIS, men gissar på att i framtiden så behövs VAGCOM så funderar på om man ska köpa det med då...
-
2015-07-01, 19:22 #118
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Kom ju på att jag fick med en extra bakvagn när jag köpte min bil, har dock lovat bort den men kanske går ändra så han får den som sitter på min nu så bygger jag om den löst så jag kan köra med bilen
isf behövs "bara" vr6 länkarmar, en mk4 bakaxelklumpen till att börja med.
Nån som har grejer över billigt i närheten av Jönköping får gärna skicka PM, sen blir det mycket ifrån laga.se gissar jag på
-
2015-07-02, 07:40 #119
Om du inte läst denna tråd tidigare, så gör det. Där finns nog svar på många av dina funderingar.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...omfattande!!-(/Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2015-07-06, 15:18 #120
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Victor Andersson
- Ort
- Huskvarna
- Inlägg
- 117
Hej, japp har läst hela den tråden, mycket bra info där!!
jag fick hem min greje jag beställde med ifredags, så får ta och greja lite i veckan kanske nu när man har semester
Jag får börja spara & leta delar så får vi se hur det kommer bli
Liknande ämnen
-
Problem drivknutar och hjullager och Golf syncro mk2 Passar drivaxel från syncro mk3?
Av Kangan i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2016-01-09, 13:34 -
Projekt Golf syncro 1.8 16vT
Av Lyxpotatis i forum ProjektforumSvar: 6Senaste inlägg: 2010-09-08, 10:38 -
Projekt VW Golf MK2 Gti 8V
Av Fredrik.W i forum ProjektforumSvar: 5Senaste inlägg: 2009-09-15, 18:22 -
Stötdämpare Syncro - Golf II syncro & Golf III syncro
Av DANLAR i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-01-11, 22:08