Resultat 21 till 40 av 276
-
2015-02-07, 10:35 #21
Rev ner avgassystemet och växelspak med tillhörande länkage igår.
Lättare att jobba med sakerna på bänken än i bilen tänker jag.
Nytt och gammalt, inte så underligt att det var lite knepigt att få i växlarnaKöpte uppgraderad PTFE version av två av bussningarna från USA, http://www.4crawler.com/Diesel/ForSa...ayShaftBushing
Bollen på den här delen saknades helt, det betyder att jag hade ett spel på ca en halv tumman fick röra om ordentligt i gröten för att hitta femman. Blir att köpa en ny från skruvat och sedan beställa förbättrad version från
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSa...eplacementBall
Saknar vatten i garaget så kände mig jävligt nöjd med mig själv när jag kom på att jag kunde micra snö för att få varmvatten så jag kunde mjuka upp bussningarna för att lättare trycka i dom.
Imorgon ska jag ta itu med att byta boll och kopp och resten av slitdelarna till växelspaken.
-
2015-02-08, 20:05 #22
Gamla grejer
Nya grejer installerade
Skruvade dit allt på bilen också men det har jag inga bilder på.Spaken känns ju väldigt mycket bättre redan. Väntar på att få hem justeringsverktyget som är beställt från storbritannien. Som det ser ut nu kommer motor och växellåda åka ner i bilen i helgen. Börjar osa provstart!
Har ett par tjuriga drivaxlar som ska lossas från bilen innan dess och så ska jag försöka få dit gummigenomföring i torpedväggen på ett ställe där någon har varit lite artistisk med eldragning. Tror jag åker på att köpa lite bromsvätska och lufta bromsarna för att ha någon chans på drivknutarna.
-
2015-02-09, 21:57 #23
Köpte en muttersmack, grövre tryckluftslang och kopplingar idag och gick loss på drivaxlarna. Båda lossnade finfint efter lite massage med krafthylsan. Bara lite genomgång av det elektriska kvar nu, och eventuellt lite tvätt av motorrummet så är det klart för att skruva i motorn sen.
-
2015-02-15, 12:18 #24
Blev en liten spurt med bilen i fredags kväll och i lördags. I fredags kväll lyftes motorn i och jag började med att koppla in el och vatten.
Härligt att se att bilen börjar se ut som en bil igen med strålkastare på och motor i. Igår så körde jag på tillsammans med min svåger från tidig förmiddag. Vi kollade att kamremmen stog som den skulle, monterade insug, bränsle, resten av elen och fyllde på vätskor. Till slut gav vi oss på att vrida om nyckeln, motorn gick runt men väldigt långsamt. Blev en resa i ilfart till biltema och ett nytt batteri inhandlades. Provade igen med nytt batteri, nu gick motorn runt i rätt hastighet men fortfarande inte någon start. Fram med strob-lampa och kolla om vi hade någon gnista, stendött. Efter lite felsökning upptäckte vi att vi saknade jord till tändmodulen, och att det låg en fransig lös svart kabel vid batteriet, på med kabelsko och skruva fast på minuspolen. Nu hade vi gnista och det puffade och började lukta avgaser, men fortfarande ingen start. Upptäckte att det rann ut bränsle från spridare 1 och 2, ryckte loss spridare 1 och såg att vi hade glömt att dra åt den efter att vi hade haft den lös i höstas. Drog åt båda spridarna och så provade igen. Nu startade bilen. Och vi hade tomgång!!! vilket vi inte hade någon vettig innan motorn plockades ner. Det har alltså lönat sig att laga lite vakuumläckor.
Skönt som fan, nu är ett stort delmål klart. Motorn är startad. Finns massvis av saker att börja meka med nu, t.ex. så ska jag försöka få motorn att starta kall utan att gaspedalen behövs hålas ner. Behöver skaffa utrustning för att mäta styrtryck osv med andra ord. Sedan så har vi bakljus som lyser konstant så länge som batteriet är påkopplat vilket också är lite kulBehöver dra el till strålkastare också då vi rev bort all gammal raggarel som satt innan.
Senast redigerad av holyhatten den 2015-09-16 klockan 14:37.
-
2015-02-15, 12:59 #25
Härligt, gjorde samma sak med min för ca ett år sen, fortsatt lycka till.
-
2015-02-25, 19:51 #26
Har hänt massa grejjer, har fixat all el som krävs för att kunna besikta bilen. Stötte på patrull med bromsljuset, tills det att jag fick tips på facebook om att man kan dra ut bromsljuskontakten till rätt längd. Hade även stora problem med att få tutan att låta, var både dålig släpkontakt och totalt sönderärjade kontakter nere vid signalhornen.
Fortfarande lite kvar att göra med elen i bilen, bland annat ska laddningsregulatorn bytas då man måste gasa till lite för att laddningslampan ska slockna och så behöver dom inre helljusen i grillen kopplas in.
Mycket kvar o göra inför besiktning också, men jag försöker ta en sak i taget. Hoppas på att få bilen besiktningsklar i april eller maj. Stora sakerna nu är att lufta bromsar, fixa handbroms, fixa massa kylarvattenläckage (slangar, klämmor och byta kylare), oljeläckage ventilkåpa trots sprillans ny packning. Uppdaterar här med hur det går vartefter om någon är nyfiken.Senast redigerad av holyhatten den 2015-09-16 klockan 14:35.
-
2015-03-01, 21:58 #27
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- daniel jönsson
- Medlemsnr
- 3641
- Ort
- malmö
- Inlägg
- 329
Jag har ett kpl kitt för tryckmätning om du är intresserad av att köpa?
-
2015-03-04, 12:54 #28
-
2015-03-08, 21:47 #29
I princip hela listan blev avklarad nu i helgen, blev riktigt fint med nya svarta silikonslangar, nya slangklämmor och ny kylare. Fick hjälp av min snälla sambo med att lufta bromsarna också.
Eftersom tomgången som verkade så fin när motorn var kall slutade fungera vettigt när bilen kom upp i temp (misständer och vandrar) så har det inte gått att ställa tändning.
Har avgasläckage så bilen låter lite otrevligt.. det verkar inte som att det läcker mellan topp och grenrör utan i skarven där 4 blir 2, sitter med sånndär donut. Vet inte om det är att kleta in donutsen med avgaspasta och dra åt igen som gäller eller om det bara är att dra åt.
Olja läcker mellan motor och växellåda, och lite från oljetrågspackningen på ena långsidan av oljetråget. Hoppas att det räcker med oljetrågspackning men åker väl på att byta vevaxeltätningen.. IGEN. :P
Man kan lugnt påstå att jag känner mig rätt trött på att skruva med bilen nu men det är väl sånt man får räkna med. Ska ta en liten paus från skruvandet någon vecka nu och så får det bli nya friska tag sen. Svårt att tänka på alla hundratals saker man har fixat när det är så mycket kvar. Om någon har några tips eller peppande ord så är det bara att skriva!
-
2015-03-30, 13:16 #30
Har legat i som tusan. Växellåda har varit nere och lite packningar och en packbox har bytts ut. Har tagit bilen på en provrunda upp och ner för gatan. Status nu är att jag har inga bromsar (antagligen huvudbromscylindern som läcker internt), olja läcker från oljekylarens fäste, ny drivning till hastighetsmätaren behövs och generator behöver bytas.
Här kommer en liten teaser på vad som komma skall i framtiden. Kan ni gissa vad det är?
-
2015-03-30, 20:53 #31
- Reg.datum
- okt 2012
- Namn
- Tony Jensen
- Ort
- Strängnäs
- Inlägg
- 86
Jaha! det var till dig ABFen gick!
härligt
Nörd som jag är så ser man ju det på kamremskåpan och på remhjulet på veven
-
2015-03-30, 21:01 #32
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- André Lundell
- Ort
- ystad
- Inlägg
- 89
Jasså du höll till här inne med
hoppas du blir nöjd med motorn
-
2015-03-30, 21:37 #33
Fnatrik: Helt rätt! Det blir ABF på K-jet i framtiden, verkar vara väldigt populär konvertering i England och staterna. Ska bara få allt att lira bra med KR-motorn som sitter i nu, och installera bredbandslambda och mätare först innan jag byter till 2.0L. Sen så är ju bromsar och väghållning prioriterade före effekt, så motorn får antagligen stå och vila lite under sommaren.
Lunna_: Det hoppas jag medKan ju inte bli fel med mer poweeerrr!
-
2015-03-31, 03:01 #34
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2015-03-31, 04:31 #35
Billigt, lätt att genomföra, lätt att besikta. Resonerar lite som att om jag ska lägga tid och pengar på eftermarknadssprut eller krångla med att få igenom bilen med difgifant varje besiktning så kan jag ju lika gärna bygga om till 1.8t. Men det har jag inte råd eller lust med heller.
Ser inga större nackdelar med K-jet mer än att det finns en risk för att motorn går snålt vid belastning då det inte finns någon elektronik som skyddar motorn. Kommer att justera styrtrycket till uppvärmningsventilen för att få in lite mer bränsle vid last samt installera en bredbandslambda med mätare för att undvika haveri.
-
2015-03-31, 16:37 #36
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Bra svar iaf!
Men jag skulle nog hellre optimera 1,8 16V:n då.
I alla fall om du tänker åka standardmotorer.
-
2015-03-31, 17:25 #37
Fick ju en ABF billigare än vad en uppsättning trimkammar eller en renovering av existerande topp skulle kosta. Sen så finns ju möjligheten att bygga megasquirt i framtiden om K-jet inte räcker till. OCH så tycker jag att det skulle vara roligare att bygga vidare på ABF än på KR.
Men sen så förstår jag att det finns dom som tycker att jag borde ta på mig dumstruten för att ens tänka tanken att slösa bort en ABF på K-jet..
Ca 160 häst har dom bänkat ABF på K-jet till, dock injusterad i bromsbänk då så antar att att mina resultat kommer bli lägre. Men det kommer nog att röra på sig hur som helst. Intressanta om man läser den tråden är att killen har bänkat flera olika ABF i MK2-setups och rankar 1. Megasquirt 2. K-jet och 3. Digifant. Men som sagt så beror det ju på vilka parametrar man tycker är viktiga, i driftsäkerhet så slår ju digifant och megasquirt K-jet med hästlängder.
http://www.clubgti.com/showthread.ph...=1#post1993731
-
2015-03-31, 18:53 #38
- Reg.datum
- okt 2012
- Namn
- Tony Jensen
- Ort
- Strängnäs
- Inlägg
- 86
ABF med K-jet är inte jättedumt ändå! har också sett att britterna älskar att göra samma konvertering. Jag bygger på 9A istället har dock en ABF "tillgänglig" men jag känner inte behovet av att slita ur den ur bilen ännu.
Jag vill minnas att du får modda ditt bakre motorfäste lite (göra det lägre) Roman(sweeper) här på forumet fick två snygga bulor i huven när han skulle prova att stänga efter bytet.
-
2015-03-31, 21:20 #39
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Kör på!
Men orginal kunde KR-motorerna bromsa allt mellan 135-150hk orginal.
Var allmänt känt att de kunde lämna ganska mycket mer än vad som angavs.
Skillnaden blev mycket mindre sen med elektroniskt insprut.
Finns många anledningar till varför britterna gör knepiga motorbyten.
De har andra regler , andra försäkringsregler , andra krav på besiktningar.
Detta tillsammans med att ABF och KR ju ser mycket lika ut.
Rätt mycket av de som skrivs på nätet är ju egna åsikter av den som bygger.
-
2015-03-31, 22:32 #40
Min KR-motor är inte direkt i toppskick
Den håller säkert ett par tusen mil till men har problem med tickande ventiler och har blivit rätt hårt misshandlad av tidigare ägare (felställd kamrem). Kommer att hålla den på life-support så länge som det behövs för att få k-jet att fungera 100%.
Självklart får man vara kritisk till det man läser på internet. Men att en ABF har vassare kammar (http://www.clubgti.com/showthread.ph...camshaft-study) och större volym än en KR går ju inte att komma ifrån. Och det är ju det jag vill uppnå med bytet - en snabbare och bättre fungerande bil.
Tycker det är sjukt roligt med alla olika alternativ att bygga motor- och växellådscombos i våra bilar och vissa är säkert bättre än andra. Man måste prova för att veta
Liknande ämnen
-
Bränslepump golf mk2 gti -86
Av shortys_1 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2010-08-19, 18:38 -
byta styrled på Golf mk2 86-
Av Dimmanz i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2010-05-21, 20:05 -
Golf Mk2 Gti 16v -86 Ryckig gång
Av Rauta i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-04-22, 10:17 -
VW Golf GTI 8v MK2 -86
Av shortys_1 i forum ProjektforumSvar: 2Senaste inlägg: 2010-02-22, 08:53 -
Golf gti -86 med 1.8t tagit fart igen.....
Av VWR18 i forum ProjektforumSvar: 15Senaste inlägg: 2008-02-11, 13:50