Resultat 1 till 20 av 21
-
2015-01-29, 08:35 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mats Karlsson
- Ort
- Vänersborg
- Inlägg
- 1 668
Dags att bya bil....dsg eller inte?
Är ju inte så aktiv här länge men nu är det snart dags att byta bort sotkråkan (Golf '03 TDI 130) då hon rullat i stort sett klanderfritt i 16000 mil i min ägo (26k totalt). Jag vill hålla mig inom koncernen och i samma storlek: Golf/A3.
Frågan är om man vågar köpa en bil med DSG? Jag har inte allt hållt mig informerad om hur dom funkar eller förbättringar som är gjorda men jag vill inte riskera köpa en bil som plötsligt kostar 10k plus i reparation.
Motorn jag siktar på är TDI 140, årsmodell 11-13. Jag kör ca 3000 mil om året så automat vore väldigt skönt men det finns färre bilar med det i mitt prisintervall och sen är det frågan om hållbarheten...
Vad säger den samlade kunskapen på forumet?
-
2015-01-29, 10:39 #2
140hk TDI har väl alltid den 6-växlade DSG-lådan med våtkoppling. Den är betydligt driftsäkrare än den 7-växlade med torrkoppling som sitter på dom mindre motorerna (1,4 bensin och 1,6 diesel). Man har visserligen lite extra skötsel iom oljebyte i DSG:n var 6000:e mil, men den lådan tål väldigt mycket mer. Dom problem som varit med 7-växlade lådan har dessutom mest varit stora bilar som Passat som går som taxi. Inte enbart, men mestadels.
Med den 6-växlade lådan, och dessutom i en mindre Golf, så hade jag inte tvekat en sekund. Sedan har du ju naturligtvis rätt i att det är mindre utbud. Man får kanske leta lite längre för att hitta det man vill ha.Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2015-01-29, 11:27 #3
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 986
Min DSG funkar underbart. Tror det är lite väl mkt skrämsel runt DSG7.
Jag har inte ens fått den nya olja och mjukvara än, får se om den blir ännu bättre nästa v
-
2015-01-29, 13:31 #4jesseboy73Gäst
Jag skulle inte tveka utan gå på en DSG sexa. Lirar fint ihop med 2.0 tdi.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
-
2015-01-29, 14:55 #5
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- Marcus
- Ort
- Västra Götaland
- Inlägg
- 76
Tycker DSG6 är en kanonlåda, har haft den 5 olika bilar R32, GTI, 2x Passat TDI170, Golf SC TDI150. Inte den minsta tvekan kring funktionen någon gång!
Har även haft DSG7 i två olika Golf SC TSI140, var inga direkta problem men gillade inte känslan i denna låda. Var för mycket "gummibandskänsla", inte alls samma direkta växlingar som i DSG6. Tyckte även lådan i dessa bilar växlade alldeles för tidigt till 2:an med slirande som följd.
Men eftersom du du har siktet inställt på en TDI140 är det ju DSG6 som gäller
-
2015-01-29, 17:01 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 485
Som användare av en 2,0 TDI 170 med DSG6 och en 2,0 TDI 140 manuell 6-växlad så skulle jag helt klart rekommendera DSG6 (DQ250). Helt suverän kombination DSG6 + 2,0 TDI. Matchar motorn perfekt. Golf 6 med 2,0 TDI 140 och DSG är dock ganska ovanlig, GTD med 2,0 TDI 170 och DSG är kanske vanligare i så fall, värt att leta efter. Även Audi A3 8P med 2,0 TDI 140 är ovanlig i kombination med S tronic (Audis varumärke för dubbelkopplingslåda).
-
2015-01-29, 19:45 #7
- Reg.datum
- maj 2011
- Namn
- Tobias Eriksson
- Ort
- Järna
- Inlägg
- 148
Har själv ägt en octavia med 2,0tdi 140hk och dsg6. Nu har jag en passat 2,0 tdi 170hk dsg6 4 motion. Underbar låda till båda motorerna. Har kört totalt 10.000 problemfria mil med dessa bilar.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2015-01-29, 20:56 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mats Karlsson
- Ort
- Vänersborg
- Inlägg
- 1 668
Tack för alla svar.
-
2015-02-01, 00:49 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel Stenlund
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 1 261
Har en golf6 tdi dsg och skulle aldrig välja manuell igen. Räcker med lastbilen man jobbar med samt Bruksbilen.
Sjukt nöjd med dsg, både jag och kvinnan!
Har dsg 7.
-
2015-02-01, 00:52 #10
Bra skit DSG .. Inte omöjligt att nästa bild blir DSG med. Gillar iofs även manuella som mer ger en känsla av att man är en del av drivlinan, DSGn är lite som ett smart filter mellan dig och maskinen; men den gör det jäkligt bra.
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2015-02-01, 18:02 #11
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 829
På lastbilar är det i det närmaste ett museumsföremål man rattar om det fortfarande är manuellt!
På åkeriet jag jobbar har vi nån enstaka manuell bil kvar, så man få tänka till lite innan man börjar veva runt bland "split" och "range", dom få gånger man åker på att köra en sådan!
Både Volvos och Scanias senaste kopplingsfria lådor är rena drömmen att köra, tycker jag.
-
2015-02-01, 19:30 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 485
Möjligheten till två händer på ratten i alla situationer känns också mer modernt, säkert och samtidigt möjliggör det mer inspirerad körning på ett bättre sätt. Bara fördelar som jag ser det. Oljebytet för DQ250 ser jag som en liten kostnad i sammanhanget.
-
2015-02-02, 00:10 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel Stenlund
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 1 261
Kör en Scania 06a. Gör mig aldrig ledsen
!
Köp dsg
-
2015-02-02, 16:46 #14
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 315
Har inget alls emot DSG-lådorna när det gäller kvalitetsbiten, men jag är trots allt tveksam till att jag skulle välja DSG nästa gång jag byter bil, speciellt om det handlar om någon mer prestandabetonad modell. Tycker att man förlorar väldigt mycket av körglädjen jämfört med en manuell låda. Enda gången som jag saknar DSG-lådan något är vid stadskörning med köer och många rödljus.
-
2015-02-22, 21:31 #15RavenGäst
Jag tänkte som AXL72 innan jag köpte min nuvarande bil. Ville ha kontakten man får med manuell låda och saknade inte automat alls. Men sen köpte svärfar en skoda fabia med dsg. Jag körde hem den från Växjö och hann på de milen bekanta mig mer med automat. Direkt kontakten försvann men känslan att slippa veva runt med spaken, koppla och växla stup i kvarten fick mig att, till nästa bil inte välja bort automat. Sen körde min sambo ovanstående fabia och sade att nästa blir automat.. 😀
Nu har jag kört 2.0 tsi med dsg6 i drygt en månad. Saknar inte min förra manuella alls. Helt underbart, enda nackdelen är dock när jag som van från manuell ger gas, och sedan vill ha upp accelerationen ytterligare. Med en manuell ger jag mer gas och låter vridet jobba, med dsg så kuggar den ned och det blir ryckigt.. Det är enda nackdelen.
-
2015-02-22, 22:21 #16
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- Axelsson
- Ort
- Sverige
- Inlägg
- 315
Jag tänkte som dig när jag hade min förra bil som var en Polo GTI -13. Aldrig mer manuell låda, men sen köpte jag min WRC och fick en riktigt bra manuell låda, så då bleknade DSG:n snabbt i minnet. Med rätt manuella låda i rätt typ av bil så är det ett rent nöje att veva runt med spaken.
-
2015-02-22, 22:38 #17RavenGäst
Skulle verkligen vilja testa en polo wrc någon gång. Hade tankar på att köpa en sådan istället för nuvarande. Men då min andra part ville ha
Automat
Backspegel som vinklar ned
Backvarnare fram och bak
Så föll det tyvärr..
-
2015-02-23, 09:39 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 485
Tror inte att det är svart-vitt, utan att det beror på...
- I valet mellan DQ200 (DSG7 för motorer med upp till 250 Nm vridmoment) och manuell skulle jag välja manuell växellåda alla gånger.
- Polo WRC är en speciell bil, en smal modell. Där skulle jag kanske välja manuell även om det fanns DSG. DQ250 i så fall.
- Jag har kört bilar med DQ200 och jag tycker att den växellådan känns och uppför sig på ett annat sätt än DQ250 (DSG6 för motorer med mer än 250 Nm vridmoment). Jag gillar inte de DQ200 installationer som jag har kört, jag har däremot gillat alla DQ250...mer eller mindre...
- DQ250 + 2,0 TDI är en klockren kombination. Växellådan kör gärna en del på vridmomentet om man vill, men vill man så kan man också enkelt få den att skicka ner en växel eller två. Som jämförelse har jag kört DQ250 + 2,0 TSI (GTI) och upplevelsen är annorlunda. Jag upplever att i den kombinationen är växellådan mer "nervös", växlar gärna ner betydligt mer och hetsigare, en mer rycklig gång. Tror att jag har beskrivit detta tidigare i annan tråd, för länge sedan.
Så i min värld beror valet mellan DSG och manuell på flera olika saker. Motor, vilken typ av DSG, bilmodell osv.Senast redigerad av Marcus den 2015-02-23 klockan 12:02.
-
2015-02-23, 11:17 #19tobbelibobbeGäst
-
2015-02-25, 17:41 #20
- Reg.datum
- jun 2011
- Namn
- Lasse
- Ort
- Åkersberga
- Inlägg
- 198
Ja, det beror nog väldigt mycket på vilken motor/växellådskombination man har. Min blev som natt och dag efter en omprogrammering av DSG:n.
Liknande ämnen
-
DSG eller inte?
Av Fredda79 i forum VW-forumSvar: 16Senaste inlägg: 2016-01-20, 22:17 -
köpa ny bil. cross caddy. dsg eller inte ?
Av chrillev8 i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2014-03-13, 07:41 -
Golf R32 DSG 2008 gå inte att varva på tomgång
Av Snuggy i forum VW-forumSvar: 15Senaste inlägg: 2014-02-16, 11:35 -
DSG 7 växellåda till Golf 7 Ny eller inte?
Av oskee i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2013-10-25, 22:38 -
Svårt att bya låscylinder på min polo gti 00 (6n2)?
Av Cullberg i forum VW-forumSvar: 20Senaste inlägg: 2007-08-05, 17:11