Resultat 1 till 20 av 20
Ämne: Edition 30 DSG
-
2013-09-30, 21:42 #1Hogsim33Gäst
Edition 30 DSG
Hallå medlemmar!
Är inte helt 100 på bilar därför vänder jag mig hit, ska försöka förklara så gott jag kan.
Har i veckorna nu skaffat mig ny bil, en Golf GTI Edition 30 med dsg låda. Vid ägarbytet bytte vi olja då oljelampan precis börjat lysa, den slocknade och därefter gick bilen 10-20 mil sen lös motorlampan. Kollade upp i handboken vad det kunde vara och den sade avgasreningsfel el liknande?
Har i bak 4 utblås varav 3 ser använda ut efter ett par mil, kan detta ha något med saken att göra?
Har kollat om det kan vara en attrapp men så verkar inte vara fallet.
Har även idag fått tillbaka bilen från en WV handlare i stan jag bor i då jag bad dem göra en felsökning, de säger att kamremmen måste bytas samt diverse andra saker som lock och reglatorer. De nämnde även något om en lös oljeslang som satts dit.
Efter jag fått tillbaka bilen så lös inte motorlampan, men efter en kort tur var den där igen.
Jag känner mig intrasslad, hjälp!
Simon
-
2013-10-01, 08:53 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Hej och välkommen!
Grattis till en fin bil =)
De fyra utblåsen du har är inte orginal, men har troligtvis inget med felen på bilen att göra.
Samma med kamremmen, det kan vara så att verkstaden konstaterade att det var dags att byta den. Men det har inte heller med felet att göra.
Det som kan vara bra att veta är:
Vad fick dom för felkoder?
Är bilen trimmad?
Hur mycket av avgassystemet är bytt?
-
2013-10-01, 11:26 #3
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 626
Cullberg: Det är Serkans gamla bil, så den är trimmad och hela systemet är bytt... ;-)
Simon, slå mig en signal senare idag när Du pratat med VW verkstaden så ska jag försöka hjälpa Dig!
Tack!
-
2013-10-01, 12:53 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Grattis till en fin och snabb bil!! Kan tänka mig att du behöver en distans till bakre lamdasonden.
-
2013-10-01, 14:17 #5
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 626
-
2013-10-01, 16:02 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Mer förslag från min sida: Kolla att lamdasonderna är schyssta,(lampan lös även på min Gti 30 edi men bilen gick som den skulle)
Felet var då främre Lamdan, mindre trolig är väl att en tändspole är på väg att ge upp men värt att kolla upp.
-
2013-10-02, 11:34 #7
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Angående tändspolen där så ett tips är att ta bilen till VW då byter de alla tendspolar på "god will". Då det är problem med vissa revisoner av dem. Förutsett att bilen fortfarande går med original tändspolarna då... Kan kanske redan vara åtgärdat på den bilen också vem vet?.. Men kan vara värt att kolla upp, själv hade jag de med revision C som inte var med på listan som "godkända"... Ring närmaste Volkswagen verkstad och kontrollera det!
Volkswagen byter även ut dem om det är eftermarknads tändspolar kan vara bra att veta... Men har du efter marknads spolar så vill man ju kanske behålla dem efteråt, om nu inte det var felet...
Men du måste som sagt till en "Volkswagen verkstad" annars får du betala för det...
Jag skrev lite mer om detta i min -> Projekttråd <- om ni vill läsa.
/mvh soyd
-
2013-10-07, 20:47 #8Hogsim33Gäst
Hej och tack alla som svarat!
Har i dagarna fått lite klarhet i vad som skulle kunna orsaka mitt "motorlamps" problem, det blir till att få skönheten att må bra innan vintern. Då blir det ett varmt garage som väntar!
Jag kommer att uppdatera den här tråden när hon genomgått diverse undersökningar.
Tills dess, kör varsamt och använd bälte!
//Simon
-
2014-09-18, 21:51 #9Hogsim33Gäst
Det var inte igår...
Oj, vilken resa jag haft. Det är så pass att jag känner för att berätta, gör det med ett leende på läpparna!
2013 i Oktober skrev jag ju ett inlägg gällande en motorlampa som börjat lysa, det visade sig vara kamremmen som börjat ge vika. Aj fan tänkte jag, tog bilen till närmsta VW verkstad i stan. Det är inte ens värt att nämna namnet på verkstaden då jag blitt smått förbannad när jag lämnat lokalen första gången. Fick ett kvitto(?) på deras "felsökning" där det stod: -Kund kommer in, motorlampa lyser. Fyllt på olja. Att betala tvåtusen kronor.
-VA? Va i hela är det här tänkte jag, vad är felet? Slet med mig min far ner till samma VW handlare, då blev det andra bullar. Fick en kopia (hur svårt kunde det vara första gången?) på vad de konstaterat och mekanikerns anteckningar. Kamremmen och kamkedjan enligt dem var tvungen att bytas. Hej då sa jag och stack till grannkommunen Kristinehamn, där gämfört mot den lokala handlaren var de trevliga, bjöd på kaffe och lovade att ta väl hand om min bil.
Efter den resan var det bara att ringa försäkringsbolaget, tack gode gud för helförsäkring. Självrisken betalades med glädje, sen stod min far för halva den kostnaden. Pizza månaden ut!
Vintern kom och jag placerade bilen i ett garage där den fick stå fram till april eller mars, inte riktigt hundra.
Ett par mil gick och vad hände, jo den förb****de motorlampan lös igen. Jahopp tänkte jag, vad nu? Tog bilen till verkstaden i Kristinehamn och bad dem felsöka den, dom gjorde det hör och häpna, gratis?
Problemet denna gången var dock lite värre, om man vill kalla det så. Fel komprision i cylinder nr fyra.
Jag sa då till VW handlaren: -Lös problemet, och det gjorde dom. Det fick bli en utbytes motor från en annan GTI. Denna hade gått vid det laget 9600 mil. Och jag fick tacka försäkringsbolaget ännu en gång.
Fick ett samtal under tiden bilen var inne (maj 2014), frågan jag fick löd: -Vill du att vi flyttar över de delar som satt på gamla motorn? -Mitt svar var ja, samtliga delar.
Problem nummer två var löst och bilen gick som en klocka, inga missljud och växellådan gjorde precis som den skulle. Men... Bilen rök nå fruktansvärt svart när man ville gasa på i en omkörning ex. Ringde samma VW handlare som haft bilen gång nummer två och frågade vad det kunde vara. Fick ett svar nått i stil med: -Sålänge det inte ryker vitt, då kan en packning ha gått.
Blev inte riktigt nöjd med det svaret då svart rök är enl mig konstigt. Bad dem ta in den igen, det visade sig vara en returslang som hade lossnat, därav förmycket bränsle som förbrännts.
Dom fixade det också, och det tänkte dom ta betalt för. Det förstår jag, dom kan ju inte bjuda på allt. Därimot hade dom kastat de nya tändstiften jag satt i innan bilen var inne andra gången, NGK platinum stift för tusenlappen, dom bjöd tillslut på den kostnaden också.
Sedan dess har problemen stannat hemma, bilen går som den ska, ryker inte svart och fångar fortfarande allas blickar!
Men nu har det kommit en period i livet där jag funderar på att vidga vyerna, planen att flytta till Göteborg för att testa ett nytt jobb kan gå igenom. Men då kommer kollektivtrafik att vara mycket smidigare.
Därför säljer jag nu pärlan. Den är skattad och besiktigad utan anmärkning till augusti nästa år.
Annons finns på http://www.blocket.se/orebro/Golf_GT...83780.htm?ma=1.
Det går också bra att maila simon.golfgti@outlook.com om du är interreserad, där kan du få mer bilder och all info om motorn.
Tills vi hörs igen, kör försiktigt och som alltid.. använd BÄLTE!
-
2014-09-18, 22:16 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
-
2014-09-18, 23:48 #11
-
2014-09-19, 08:36 #12
Hur sjutton har man lyckats hitta en ED30-motor på skroten? Dom är ju inte gjorda i så många exemplar som är sålda här i Sverige, och av dom är det naturligtvis ännu färre som är skrotade. Men det är klart, någon enstaka kanske finns/funnits. Eller så är det inte en ED30-motor utan en S3-motor som ska vara mer eller mindre samma. Ursäkta, det är inte allls för att klanka ner på någon eller misstänkliggöra något, utan bara för att jag är nyfiken...
För övrigt, välkommen till Göteborgsregionen!
-
2014-09-19, 09:28 #13softishmanGäst
Kan ju även vara en Golf R eller Cupra R motor....synd att du inte beskriver i annonsen vad som är gjort på bilen...
-
2014-09-19, 10:32 #14
-
2014-09-19, 13:21 #15
- Reg.datum
- mar 2014
- Namn
- Jonas
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 17
-
2014-09-19, 16:06 #16
- Reg.datum
- aug 2012
- Namn
- Selmir H
- Ort
- Malmö
- Inlägg
- 56
Fin bil men som sagt är den dyr man kan hitta GOLF R för de priset eller ED35 som rullat mindre t.o.m ...
-
2014-09-19, 17:02 #17
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Patrik L
- Ort
- Söder om Stockholm
- Inlägg
- 749
-
2014-09-19, 17:11 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Här kan du se vad som är gjort med bilen samt hur den gick för två år sedan
i detta rejs körde pirellin (min dåvarande bil)100-200 på 12, 8 strul med magnetventilen normala fall gick det på 10, 8
30 edi hade lite problem med sin uppgraderade dsg låda så tiderna var inte dom bästa kan man säga,
http://m.youtube.com/watch?v=9GUs9Uv2y_8
-
2014-09-19, 18:55 #19softishmanGäst
Har sett den videon tidigare..! Är någon av dom bilarna bänkade? Vore ku latt se effektsiffror på dom!
-
2014-09-19, 20:02 #20
- Reg.datum
- okt 2010
- Namn
- Jonas Ahlinder
- Ort
- Uppsala
- Inlägg
- 244
Liknande ämnen
-
Göra: "Golf GTI Edition 30" till Limited Edition... (Editon 30 ägare se hit! :)
Av soyd i forum VW-forumSvar: 194Senaste inlägg: 2019-01-03, 10:51 -
Golf GTI Edition 30 DSG -07 Tornado Röd (Såld)
Av Cullberg i forum ProjektforumSvar: 116Senaste inlägg: 2014-09-07, 08:25 -
gti edition 30 dsg??
Av Gonzo74 i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2011-10-02, 15:27 -
Frågor ang edition 30
Av MrNilsson i forum VW-forumSvar: 24Senaste inlägg: 2009-09-08, 22:26 -
GTI 30 Edition
Av wolfbane1967 i forum VW-forumSvar: 18Senaste inlägg: 2007-05-15, 19:42