Resultat 881 till 900 av 1215
-
2014-03-07, 09:50 #881PassatGT16vGäst
Klarar färgen du har det blir det bara varmare inne, väldigt varmt om du lägger handen på tunneln.
Johan (SixP 's) drog en kylslang från fronten ner i tunneln och sänkte tempen en hel del!
-
2014-03-07, 10:59 #882
-
2014-03-07, 13:32 #883
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2014-03-07, 14:31 #884GTI-nissenGäst
Nä Lillen, jag ska ju så klart inte sälja fattar du väl! ;-)))
Men vill någon ge ett enormt överpris kan man ju börja fundera. Enormt överpris är för övrigt i storleksordningen av vad en 964 RS kostar.
Men förra året kom faktiskt tanken på att man kanske skulle sälja eftersom jag inte hade så mycket intresse kvar. I vinter har det dock vänt, jag längtar efter att få gasa och svänga lite!
Johan, tror du att min bil håller i 15 år till, för så lång tid dröjer det ju faktiskt innan han får övningsköra. Så som den används nu så lär den iofs hålla lika länge som plastdetaljerna håller innan de faller sönder av ålder...
-
2014-03-07, 18:02 #885
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2014-03-11, 20:47 #886
-
2014-03-11, 21:08 #887
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Fasen va gött att du renoverar och inte gör som jag
Jag brukar slänga ihop å gasa , men de ser inte så kul ut för ögat.
Liksom kul att det blir något även om bilen ser skit ut från start.
-
2014-03-16, 19:08 #888
Efter att utskicket blev färdigt kunde jag lägga lite tid på egna projekt.
Kommit en bra bit till
Ett par ställen som ska svetsas på högersidan.
En tredje topp
Brukskärran fick byta dekaler från GTI Klubben till VWCS.
Idolbild
Planen var att den nya toppen skall planas och monteras med nya packningar.
Men upptäckte idag att ventilerna sticker ned utanför toppens anläggningsyta mot motorblock.
Vilket betyder att skall den planas måste ventiler plockas ur, så kan även bli nya tätningar
slipa in dem om de ändå skall loss.
Hauge som sålde toppen förstod dock inte varför den skall planas, men det har alltid
varit självklart, eller iallafall vad jag lärt mig så skall en alu-topp planas om den varit loss.
Eller hur är det med det ?
En annan fundering,
innan rostskydd och färg på underredet vill jag behandla plåten som redan är utsatt.
En tanke var citronsyra som skall fungera bra som bad, på underreden har jag läst att
man kan blanda syrablandningen med tapetlim och slabba på för att få det att stanna kvar,
men är extremt viktigt att tvätta rent efter 1-2 dygn, vilket blir lite krångligt som den står nu.
Finns det någon bättre metod ?
Annars får motorn ihop först för att kunna köra ut den och tvätta efter behandling,
innan den åker upp på bockarna igen.
-
2014-03-18, 20:40 #889
-
2014-03-18, 21:44 #890
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Ska , bör eller kan planas
Ska man göra RÄTT så bör man nog plana den.
Men gör man som mig så kan man ju ta ett gradstål och kolla rakheten.
Sedan rengöra från skit , packningar och annat.
Sedan drar man ihop den enligt boken.
Håller ofta skitbra OM den är rak.
Men som sagt ska man renovera allt annat så känns de väl som fusk att inte plana.
MEN planar man toppen och ska göra RÄTT så bör man ju toppdecka blocket åxå.
För då blir det 100% och man känner sig nöjd.
Men det är väl bara att välja väg.
Du har ju tillgång till maskiner ju Johan.
-
2014-03-19, 12:15 #891LarsevertGäst
Skulle nog rekommendera att kontrollera planheten på locket innan jag planar det. En egglinjal är bra, har nöjt mig med en sådan trots att jag jobbat i mätrum och haft tillgång till cmm. En annan aspekt är att den lediga fräsmaskinen som lämpar sig för snabbjobb ofta sett sina bästa dagar, något man märker när planheten kollas i mätmaskinen.
-
2014-03-20, 14:56 #892
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Hagel
- Medlemsnr
- 391
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 1 408
Får komma förbi på ett studiebesök framöver.
-
2014-03-20, 15:33 #893
-
2014-03-22, 21:11 #894
Är operatör av en 6 år gammal Haas VF-4 SS och har möjlighet att plana själv,
dock saknar jag verktyg för att kunna köra hela ytan i ett skär, så jag har
lämnat bort mina topplocksplaningar till en pensionär med maskiner hemma i verkstan.
Har även tillgång till en Hexagon mätmaskin med pc-dmis och kan kontrollera toppen där,
men valde att kontrollera med linjal och den verkar faktist riktigt rak och fin.
Jag skulle vilja sätta dit toppen med nya ventiler, tätningar, styrningar och packningar,
men om jag känner mig själv rätt så kommer det kanske bli 2-liters block inom ett par år.
Då kan man ta den renoveringen då, och fräscha upp motorutrymmet samtidigt.
Men jag vill gärna köra bilen med standardmotor först ett tag och gärna iår, så man har något
att jämföra med sen efter eventuella ändringar.
Dessutom kommer den registreringsbesiktigas med 1 passagerare och bur, och då bör
motorn m.m. vara standard.
Komplett packningssats till hela toppen och allt därtill, samt även toppbultar är nu beställt.
Massor kvar med karossen så Bugrun/Kinnekulle återstår att se för 16v,
men hoppas kan man alltid
-
2014-03-22, 23:07 #895
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Låter som en plan. som sagt, motorn den kommer från funkade klockrent innan jag demontera den så det går nog alldeles utmärkt.
Gör bara rent den ordentligt innan montering, har legat ett tag på hyllan så man vet aldrig vad som krupit in =)Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2014-03-23, 20:53 #896
Mk4 & V70
Servade med ny olja, oljefilter, luftfilter och allmän översyn.
16v
- Ovansida på blocket och kolvar rengjorda
- Golvet färdigskrapat
- Rosten "blästrad" med borrmaskin & stålborsttrissa, lite kvar
Att Göra
- Kapa bort dålig plåt och klippa till nytt
- Rostskydd/primer
- Motorstart
Tänkte ta ner bakvagnen och göra samma procedur med underredet där,
men först vill jag nog köra en sväng, så det inte bara blir garage, garage, garage
Knäppte några bilder, men det har väll varit lite mycket underredsbilder redan.
Roligare sen när det är svetsat och målat.
-
2014-03-28, 20:41 #897
-
2014-05-03, 19:34 #898
Nu är det en månad sedan ovanstående inlägg och man kan väll inte säga att det är någon fantastisk fart
i garaget, jobbat väldigt mycket så det har inte funnits tid eller lust.
Men...
Idag åkte grenrör och pinnbultar ur den nya toppen
Efter en noggran rengöring så plockar jag fram boken (som jag för övrigt fick gratis från en kille på Rejsa)
På med toppen...
...och fram med momentnyckeln!
ventilkåpan såg inte så vacker ut...
Men fick iallafall en grov rengörning innan montering.
Insuget bör också rengöras (som resten av motorrummet)
Nu ska det...
Handla pinnbult + muttrar till grenrör (gärna ett extraktor-grenrör också)
Montera grenrör och bygga avgas
Montera kamrem & spännrulle
Skaffa packning till vattenpump
Montera vattenpump
Montera insug
Koppla de sista kablarna, slangarna och fylla vätskor
Sen blir det uppstart
-
2014-05-03, 20:00 #899
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
härligt att se litet framgång =)
Om en annan skulle få tummen ur och börja med =) nu blir det ju i alla fall lite mera helger framöver man kan jobbe..Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2014-05-03, 20:14 #900
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Brum brum hägrar!