Resultat 201 till 220 av 515
Ämne: Golf R 2014 i Sverige
-
2014-03-16, 11:27 #201
Tack för alla kommentarer, än så länge positiva .
Frågan om manuell kontra DSG.
Det har ju dryftats då och då på forumet. I mitt fall så är det ett infall av ”back to basic”, vill helt enkelt ha en manuell denna gång. Det är roligt att växla, absolut ingen uppoffring.
En notis är att man hela tiden ska föra spaken bestämt åt höger vid uppväxling för att hamna rätt.. Jag menar att om man går från 3:a till 4:an och bara "slö-drar" spaken bakåt så hamnar man kanske i 2:an, små steg mellan växel-lägena. Jmfr med vår manuella A4 så är den mer neutral i växellägena, större utslag krävs med. Inget problem bara att göra som det är tänkt, det är ju sportigt!
Paddelreglagen på min fd GTI DSG var ju väldigt smidiga men körde den mest i D men hjälpte till ibland med paddlarna. S läget var ganska överflödigt, varvade onödigt länge. Var kanonnöjd med DSG lådan inklusive hela bilen för den delen. (Hoppas någon ”nörd” köper den där den står hos ÅF).
En liten notis rörande DSG paddlarna är ju att om man svänger kraftigt så är de ju plötsligt upp och ner vilket gör kaos i min hjärna, hade gärna haft dem på rattstången istället för på ratten. I-lands problem….
PS Har ju en DSG bil kvar utan paddlar, dock inte så sportig men väldigt bekväm.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-16, 12:12 #202
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jerker
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 676
Jag är inne på ditt spår Peter. Jag gillar DSG lådan med, men för riktigt aktiv körning är den manuella bilen att föredra. Körde en Golf GTI 7 för ett tag sedan med manuell och redan den kändes roligare än en med DSG som jag också körde. Och det känns som en manuell går bättre, om än en illusion, men det är ju körkänslan man jagar . DSGn blir ju aldrig riktigt manuell heller inte ens i M läget.
Min tidigare RS3 var dock lite bättre på det då den blev helt manuell i M läget,tryckte man fullt på tex an3 så var man tvungen att växla ,annars gick den in i varstopp
Samma är det på min A 45 AMG jag har idag. Där är den helt manuell i M läget. Denna lådan har dock en annan gång än DSG. DCT-Speedshift som sitter i min bil härstammar i från SLS AMG, så den känns lite grov och hård i växlingarna.
Men som du säger Peter, det är tråkigt när paddlarna hamnar upp och ner när man tar en snäv kurva och man kör i M läget, då är det svårt att hålla koll på växlarna
-
2014-03-18, 13:48 #203
- Reg.datum
- jun 2012
- Namn
- Henke
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 288
-
2014-03-18, 17:05 #204
Svängradie
Denna egenskap påpekades just av min nya vän som avhämtade sin Golf 7 R vid samma tillfälle i Fredags. Han testade det direkt vid den lilla provturen som gjordes och återkopplade att det var mycket snävare än på hans R 6:a när vi samlade ihop oss.
Detta var inget jag tänkt på i min fd GTI 6 men det kanske inte är samma.
Min R 7 är i vilket fall som helst smidig i vändradien .
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-18, 19:40 #205
Några interiörbilder från R:en.
Det var lite halvmörkt så jag öppnade luckan istället för blixt. "Firefreak" jämte andra fotoproffs får titta bort . Man kanske skulle skaffa en vettig kamera......
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-18, 19:42 #206FiNCHGäst
I love it! Mycket stilrent!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2014-03-19, 20:12 #207
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 970
Underbart!, fan va läckert med de små blå detaljerna. Sladdat ute i snön nått?
-
2014-03-19, 20:31 #208
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 428
Vilken snö?
-
2014-03-19, 20:34 #209
Nej, det är väldigt dåligt skidföre i Halmstad! Jag vet inte riktig var jag ska prova 4m:en, på en regning kommunal gräs-fotbollsplan 300m ifrån där vi bor ? Nej tror inte det, gillar inte fotboll med de får väl ha sin plan i fred. Grusväg /grusplan är ju inte heller att tänka på. Unviker grus så långt det går .
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-19, 20:34 #210
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Patrik L
- Ort
- Söder om Stockholm
- Inlägg
- 749
Stiligt!
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-
2014-03-20, 11:07 #211FiNCHGäst
Bara gasa ur en rondell när det är blött ute. Jag får upp min TT ställ busenkelt
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2014-03-20, 11:39 #212
- Reg.datum
- jun 2008
- Namn
- Niclas Olsson
- Ort
- Ockelbo
- Inlägg
- 198
Kalasfin bil Peter! Suktar själv efter en R, dock håller inte frugan med riktigt… ;-)
Det enda negativa med R:en är att den inte går att få med motorsportstolarna, tycker jag. Dock så kan man ju hoppas på såna tillbehör till 2015-modellen :-)
-
2014-03-20, 12:13 #213
Det kan man ju prova.......Har inte kommit så långt i tankarna.
Fru-påverkan
Stolarna - Så är det. Hade inte tänkt att beställa skalstolar eftersom hustrun är starkt emot dem. "Blir jobbigt att ta sig ut och in i bilen" har hon sagt. Baserat på provsittning av en Ford focus RS innan vi köpte GTI 6:an....... Har för mig att som VW tillägg så var de ganska dyra.
Hon har däremot kört R:en till och ifrån sitt jobb hela denna vecka utom idag, med gått resultat. Jag har ju cyklat i vanlig ordning men på kvällen har det blivit en och annan onödig tur .
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-20, 13:18 #214
- Reg.datum
- jun 2008
- Namn
- Niclas Olsson
- Ort
- Ockelbo
- Inlägg
- 198
Känner igen det där ;-) Och visst är det som du säger, svindyrt att lägga till dessa "motorsportstolar" :-)
Hur är karaktären på motorn, helt okej med drag från relativt låga varv? Har endast kört GTI:n och tyckte då att den hade ett trevligt register med bra effekt från ganska låga varv :-)
-
2014-03-20, 17:40 #215
Bottendrag
Den matar på bra från början. Det är lite ovant att måtta med gasen för att få rätt kraft vid krypkörning om man nu ska vara ”petig”. Varvar man lite så försvinner denna kantighet. Helt ok för en sådan bil.
Själv kör jag aldrig så lågt ner i varvtal som displayen rekommenderar. Eftersom den är manuell så styr man själv till 100%.
Smidighet
Det är inte så viktigt i min värld så därför åter till frun.
Jag frågade henne igår:
”Hur tycker du den är att köra?”
Svaret blev:
”Det är väl inget märkvärdigt utan som vanligt, bara ovant att växla eftersom sommarbilen varit undanställd så länge”.
Mao ett gott betyg avseende användbarheten i mina öron. Tror hon tycker mer om TSI 1.4:an, går tyst och mjukt....Gör inget....
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2014-03-20, 17:44 #216
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Vilken snygg bil!
Väcker ha begär!!
Färgen är enligt min smak det rätta valet.
Lycka till!!!
-
2014-03-20, 17:46 #217
-
2014-03-21, 11:59 #218
- Reg.datum
- jun 2012
- Namn
- Henke
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 288
Trevligt med bättre svängradie
Hur upplever du ljudet? Känner du att du saknar Dynaudio (iom 4motion) eller ordinarie helt ok?
Mvh
-
2014-03-21, 12:06 #219
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Ola
- Ort
- Lomma
- Inlägg
- 564
-
2014-03-21, 12:08 #220FiNCHGäst
Ett företag jag jobbade på förut köpte 12 stycken (om jag inte mins fel) nya Scania av Scania Bilar Sverige AB i Stockholm.
Scania hade korvgrillning och tårta och sånt, samt att chauförerna fick ta en sväng med sina nya bilar, det var mycket bra gjort tycker jag!
Som du säger Firefrak, mer sånt!
Liknande ämnen
-
Nya passat 2014/15
Av mrpipen i forum Bilder och VideosSvar: 18Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22 -
Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
Av Hanneskoubek i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10 -
Frågor om polo gti dsg7 2011 och polo tsi 90 dsg7 masters r-line 2014
Av Puppen i forum VW-forumSvar: 22Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00 -
golf r32 klubb i sverige?
Av Hyppe i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:32