Resultat 1 till 11 av 11
Ämne: Rattbyte Mk1
-
2013-07-02, 20:44 #1
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Rattbyte Mk1
Tänkte byta till en trevligare ratt i min Mk1 Cab -91 och efter en del letande fick jag tag på den tidiga tre-ekrade GTI-ratten från en tidig Mk1.
Lyckan var total och glad i hågen gick jag ut till bilen och demonterar den gamla ratten bara för att upptäcka att rattstången är grövre än navet på den nya ratten.
Inte alls roligt och nu har jag sett att det verkar sitta en hylsa längst upp på rattstången som tydligen gör den grövre, går denna hylsa att demontera så att jag får på den nya ratten??
Behöver jag göra något mer eller får jag bita i det sura äpplet och leva med den gamla kringlan??
Mycket tacksam för ett svar!!!
-
2013-07-02, 21:16 #2
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 015
Den hylsan sitter på det "nyare" bilarna från vw, runt -88-90 nånstans ...
Med en sån här:
Och en sån här fixar du biffen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...verktyg-20352/VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2013-07-02, 21:34 #3
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Tack Manny för hjälpen!
Är det bara till att dra av hylsan och sen montera den nya ratten eller behöver jag modifiera/ändra något mer för att ratten ska fungera utan problem med tuta och torkar/blinkersspakar??
Går det att trä tillbaks hylsan om jag i framtiden vill sälja bilen med originalratten??
-
2013-07-02, 22:09 #4
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 015
Ja, inget ska behövas ändras och ja det går att sätta tillbaks hylsan, sitter nog en fjäder bakom med, men vill du återmontera originalratten så är det bara att trycka tillbaks allt och spänna ihop med centrummutter och ratten..
VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se
-
2013-07-02, 22:13 #5
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Manny, du är en riktig pärla!
Jag har pendlat mellan hopp och förtvivlan denna kvällen när jag läste trådar som säger att det inte går medans det på något brittiskt Mk1-forum stått att det går om man modifierar lite men nu när jag läst ditt svar känner jag mig mycket lugn igen och kan sova riktigt gott.
I morgon får det bli till att åka till Biltema och köpa verktygen du länkade till och sen montera ratten!
Återkommer med bilder!
-
2013-07-03, 09:08 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Manfred T
- Medlemsnr
- 4532
- Ort
- Ystad
- Inlägg
- 486
Ska man va petig ska hylsan ersättas med en låsbricka, men funkar nog utan åsse..
-
2013-07-03, 10:35 #7
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Vad är det för låsbricka och hur ska den sitta??
-
2013-07-06, 18:14 #8
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Nu är rattendemonterad och hylsan bortdragen med verktygen som Manny länkade till.
När hylsan väl är avdragen från rattstången ser jag att den är längre än vad jag först såg, den ser ut som den gör på bilden nedan.
Provmonterade den nya ratten och nu passar den på bortsett från problemet med att tutan aktiveras så fort jag vrider på ratten och försöker svänga med bilen.
Blir ta mig faan inte klok på vad jag ska göra här näst för att få detta att fungera??
Läste på ett brittisk vw-forum att man skulle använda en hylsa med art.nr. 171419549 som ska ersätta den gamla adaptern men hur ska jag få på den när det sitter en fjäder nere i rattstången och bråkar??
Hjälp snälla, jag blir tokig snart!!!
-
2013-07-12, 19:01 #9
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Provar ett trådlyft så hoppas jag att nån hjälper mig att reda ut detta nu...
Är det bara att ta bort adaptern och fjädern under och sen ersätta dessa två med plasthylsan 171 419 549 och sen kommer det fungera eller är det några mer grejer jag behöver??
-
2013-07-13, 13:01 #10
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Jag hade liknande på min mk3 när jag bytte från original ratt till rattnav och en sparco ratt.
Den förstorningshylsan med splines som håller ner fjädern var för stor för mitt rattnav. Jag tog bort hylsan och då passade navet perfekt rakt på splinsen på rattstången, men fjädern låg o skramlade.
Det jag gjorde då var att kapa av förstorningshylsan under splinsen och satt tullbaka den mellan nav och fjädern. Allt funkar klockrent nu för mig.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2013-07-13, 22:36 #11
- Reg.datum
- feb 2012
- Namn
- Daniel Jonsson
- Medlemsnr
- 5082
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 176
Okey, tack för tipset, ska prova med plasthylsan jag köpte annars får jag göra som du beskrev!
Liknande ämnen
-
dörrhandtag scirocco mk1 lika som golf mk1?
Av Danne_norden i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2013-05-12, 20:46 -
rattbyte farthållarkontrollen?
Av vw_audi i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2013-01-31, 08:50 -
Rattbyte Golf gti MK IV
Av Golf-power i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2012-12-22, 15:44 -
Rattbyte Golf V
Av Saneringa i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2012-03-01, 19:50 -
Växellådsstag från Golf mk1 till caddy mk1 ?
Av VWGolIV i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2009-01-23, 13:13