Resultat 161 till 180 av 238
Ämne: VW Golf GTI Edition 30
-
2013-05-15, 11:29 #161
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Har precis införskaffat mig en APR Motorsport High Performance FSI Cam Follower för att förebygga cam follower/motor haveri...
APR Motorsport High Performance FSI Cam Follower (HPFPUpgrade.com Cam Follower same thing...)
Volkswagen Group OEM FSI Cam Follower
Som ni kan se själva på bilderna så är designen något annorlunda. Man har flyttat hålen för smörjning/kylning från botten av cam followern till att ha dem på sidan, för att få förbättrad hållbarhet och bättre smörjning gentemot pump fjädern. Det är även vis skillnad i materialet APR's camfollower är av tjockare stål. Och har en ytbehandling av krom för ökad resistans mot slitage, utan att slita nått extra på kamaxeln. APR utlovar tre gånger så lång livslängd på sina cam followers.. Men tanken är att det är den sista cam followern du behöver byta. Men de rekommenderar ändå att man kollat till den vid varje oljebyte de två första åren. För att sedan gå över till att kolla den vartannat oljebyte.
Jag försökte sprida budskapet om dessa problem redan 2009.. (Läs här...) Problemet är designen på cam followern som gör att det blir en slitage del. Så oavsett om du kör original eller stage1/2/3/4 osv så bör du kolla till din cam follower lite nu och då. Givetvis så ökar slitaget på steg 2/3/4 då man behöver en högtrycks soppa pump som levererar mer bränsle och ett högre tryck. Detta gör då att fjädern som går i cam followern oftast är hårdare spänd. Och det blir ett hårdare tryck mot cam followern som kan resultera i att cam followern slits ut snabbare..
DIY - HPFP Removal and Cam Follower Replacement
De olika slitage stegen, se till att inte hamna på steg 3 och 4...
APR Cam Follower = HPFPUpgrade.com Cam Follower same thing...
Men nu undrar ni kanske är detta verkligen den optimalaste lösningen? svaret är tyvärr Nej!.
Den bästa lösning är: H2Sport Fuel Pump Drive Upgrade
Deras lösning går ut på att man ersätter cam follower "koppen" med en rulle i stället..
Det är två problem som dyker upp:
1. Priset..
2. För att kunna uppgradera till deras lösning så måste du skicka in följande delar till dem: insläppskam och topplock gavel för modifiering = dyrt och omständligt då de håller till i Kanada..
Så jag kommer själv att börja med att installera den jag nyss köpt så får vi se hur den verkar hålla..
Så till sist så undrar du hur många gånger skrev jag "cam follower" i detta inlägg 17 eller 18 med denna..
/mvh soyd
-
2013-05-15, 18:30 #162
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
Ha ha ha!! Steg 4:a har jag testat
, motorhaveri har jag svårt att se hur det skulle vara möjligt trots det däremot blir det dyrt att laga.: då ev bitar som går sönder inte har ngn stans att fly
..
-
2013-05-15, 19:15 #163
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
För att kludda vidare i soyds tråd så..
Min follower steg4 såg ut så här
Men inget av tecknen på steg 3 fanns före det det blir inga billiga ras.. Ett hus kostar 6200:- på vag eftermarknads follower betalade jag för hpfp modellen ca 1500:- ink tull
Så här såg mitt "hus ut"
Skräp bara att kasta...
Kammen såg hyfsad ut så målet i helgen är en test n tune på Norrlands cupen klass 10.5 då jag faktiskt startat upp och lönnmeckar (sorry för trådkapning )
-
2013-05-15, 20:58 #164
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Vad kostar APR CF?
-
2013-05-16, 08:48 #165
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
-
2013-05-16, 09:16 #166
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Ja fy fasiken jag lider med dig
Det är just det som du nämnde tidigare i en av dina trådar att det inte verkade bli något steg där i mellan som gjorde att jag blev lite halv skraj själv.. Nja motorhaveri kanske är fel ord att använda men jag ser det ändå som ett typ av motor haveri i sig. Men det är ju tur som du säger att delarna inte kan ta sig någon annanstans så att problemet blir värre.
Ingen fara!Skönt att du fått ordning på det hela igen, och tur att nu kammen klarade sig bra med tanke på hur CF:en såg ut där.. Får hoppas att den nya CF:en vi har står pall lite bättre
APR’s är samma som HPFPUpgrade.com, de ska tydligen köra deras CF i deras värre steg... Så det är en HPFPUpgrade.com jag har också. Jag betalade samma som Gasekke ca 1500kr fraktat/tulat/momsat hem.
/mvh soyd
-
2013-05-27, 20:06 #167
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Säsongens projekt är i stort sett över, och åka säsongen har varit här ett tag nu...
Men jag hade en grej till att installera: "APR Motorsport High Performance FSI Cam Follower" är nu installerad och in körd!
OEM Camfollower utbytt efter ca 90mil..
OEM Camfollower utbytt efter ca 90mil..
Så här kör man in den:
_____________________
Cam follower break in is as follows.
1. Install cam follower with fresh oil in engine. Start car, let idle for 5 minutes
2. Rev and hold RPM at 1500/2000 RPM for 5 minutes.
3. Take car on drive, during drive fluctuate RPM/shift gears. Do not hold a set RPM! After 30 minutes of run time you can start full boosting the car/redline shifting
Do not run the new cam follower at redline without following the break in directions. Failing to do so will ruin the hard chrome face and you will experience a cam follower/cam failure.
_____________________
Det blir mycket biltvättande... Här är en precis genomförd
Vi kanske ses på Bugrun?
/mvh soyd
-
2013-05-27, 20:16 #168
-
2013-05-30, 17:34 #169
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
-
2013-05-30, 17:44 #170
-
2013-06-27, 11:47 #171
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
För att kunna ha "typ" fullkontroll över vag bilarna så har jag införskaffat mig följande produkter och programvaror:
AI-USB+CAN Kabel och VCDS
ELM327 Bluetooth OBD2 Adapter och Torque
Det första jag gjorde var att köra en fel kods avläsning på Golfen med AI-USB+CAN Kabeln och VCDS, följande fel koder hittades:
09-Elektron. elcentral -- Status: Felfunktion 0010
19-CAN Gateway -- Status: Felfunktion 0010
37-Navigering -- Status: Ej registrerad 0011
56-Radio -- Status: Felfunktion 0010
Men jag har ju efter monterat min RNS510:a för länge sedan utan att koda in något alls (Se hur det gick till här!). Enheten har altid fungerat klockrent ändå... Så dessa 4 fel koder såg ut att vara relaterade till RNS510:an. Och det visade sig att det var precis så.
Efter lite googlande så hittade jag denna: HowTo: RNS-510 Installation + Coding
Den löste fel koden:
37-Navigering -- Status: Ej registrerad 0011
Efter ännu mera googlande så hittade jag att de resterande fel koder i mitt fall hade att göra med högtalat inställningen. Så jag justerade följande:
34-Navigation -> 07-kodning Där ställde jag in rätt ljudsystem och högtalare osv.. Känns som ljudet blev lite bättre nu också hehe
Efter det så blev det snyggt igen
00-Givare styrvinkel -- Status: OK 0000
01-Motor -- Status: OK 0000
03-Bromselektronik -- Status: OK 0000
08-Klimatanläggning -- Status: OK 0000
09-Elektron. elcentral -- Status: OK 0000
15-Krockkuddar -- Status: OK 0000
16-Rattelektronik -- Status: OK 0000
17-Instrument -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Startspärr -- Status: OK 0000
37-Navigering -- Status: OK 0000
42-Dörrel. förare -- Status: OK 0000
44-Styrservo -- Status: OK 0000
46-Komfortcentral -- Status: OK 0000
47-Ljudsystem -- Status: OK 0000
52-Dörrelektr. pass. -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
Enda som var kvar att göra nu var att enabla RNS510 secret menyn
Håller du till på "typ" samma breddgrader som jag och behöver hjälp med VCDS typ fel kods avläsning osv så dra ett PM
/mvh soyd
-
2013-07-02, 13:44 #172
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Som man brukar säga det är de små detaljerna som gör det. Därför bestämde jag mig för att beställa en: OEM svart varnings blinkers knapp.. (Hazard Button) från: vwvenison.com så idag så anlände paketet från USPS
Det var lite tryckt.. Men som tur var så klarade sig innehållet bra
Golf MK5 Black Hazard Button (Varnings blinkers knapp..)
Golf MK5 Red Hazard Button (Varnings blinkers knapp..)
Så nu var det bara att installera den lilla rackarn!
Original...
Ur demontering på G...
Montering på G...
OEM svart varnings blinkers knapp.. (Hazard Button) installerad och klart!
Nå vad tycks ?
/mvh soyd
-
2013-07-02, 13:49 #173Ghost RSGäst
Du har så rätt.. Dom små sakerna som gör skillnad..
Snyggt & diskret
-
2013-07-02, 17:28 #174
-
2013-07-02, 17:56 #175
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Du hann före mig på den fronten
riktigt snyggt!
-
2013-07-02, 19:38 #176PassatGT16vGäst
Diskret och väldigt snyggt!
-
2013-07-15, 14:32 #177
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
-
2013-07-15, 15:02 #178
- Reg.datum
- okt 2008
- Namn
- soyd
- Ort
- Örnsköldsvik
- Inlägg
- 346
Är det någon som har fixat Hatch Pop till sin MK5/MK6 ? (Är kanske standard på MK6 ?)
Länkar:
Volkswagen Golf Automatic Hatch Opening
ECS Hatch Pop Kit MKV 2006-2009
Jag kodade om så att luckan låses upp av sig själv (46-control module, byte1, bit4). Och beställde precis:
2x 1K8827761D - Bumpers 79 kr
Jag hoppas att det räcker med att bara beställa dem för mig. Då jag förra året fick haveri på en gasfjäder till bakluckan och köpte två ny från Skruvat artikelnummer: P83251. Då Volkswagen ville ha typ 500kr styck för dessa så fick det bli 2 stycken från skruvat för typ 300kr istället då detta inte är en vital del som bör vara original (Annars brukar jag inte snåla..). Men till saken är att dessa två gasfjädrar från skruvat är mycket starkare än de som satt där original så med lite tur så lirar Hatch Pop:en med dessa fjädrar peppar peppar
Jag återkommer efter att jag testat imorgon
/mvh soyd
-
2013-07-15, 19:13 #179
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Hmm intressant. hur funkar den kodningen. öppnar sig luckan när man låser upp normalt eller bara när man trycker på knappen för bakluckan?
BTW. Trodde nästan du bytt bil =P ..
Kolla regnummret den som inte kopplar =)Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2013-07-15, 20:09 #180