Resultat 341 till 360 av 471
Ämne: VW Golf GLS 1977
-
2013-06-06, 08:47 #341
-
2013-06-10, 16:29 #342
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Så där nu är man hemkommen från Bugrun2013 , tyärr fick Golfen hämtas upp och Trailas hem dom sista 8 milen pga av motorras.
Kunde ha vart värre , det kunde ha hänt någon annanstans.
När jag får tid ska jag riva och utvärdera , jag misstänker en kokad och skrotad topp eftersom komp saknas och allt annat sitter på plats.
Är det allt för jobbigt att fixa så kommer bilen att ställas undan för i år , Bugrun är ju avklarat.
-
2013-06-10, 17:56 #343
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Men fy faaaan alltså.
Men som sagt TUR de gick så långt då det fanns tecken redan tidigare.
Hoppas resan gick bra ändå när vi lämnade er för lite sömn.
Nya tag och så får vi träffas senare i sommar!
-
2013-06-12, 23:16 #344
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Då var mina misstankar konstaterade , en blåst blockpackning mellan 3:an och 4:an.
Granskat både topp och block med lupp och hittar inga sprickor eller andra konstigheter.
Frågan är om toppen gett med sig eller om det bara är så att blockpackningen gett med sig , en fråga jag kommer att få svar på när jag sätter ihop den.
Bilen har fått jobba hårt i 220mil , så jag är inte förvånad.
Mindre förvånad eftersom nedre kylarslangen sa upp sig i gävle på kvällen på väg hem från BR och vi repade den på plats med silvertejp och ståltråd för att ta oss hem.
Det var en bära eller brista lösning och den höll nästan hem & jag är övertygad om att bilen skulle hållt ända hem OM jag inte pressat den så förbannad dom sista milen.....hemlängtan tog över vettet.
Så det kunde vart värre , den kunde rasat i Gävle 80 mil hemifrån istället för 8 mil hemifrån.
En spännande hemresa för alla inblandade , vi kan nog lungt säga att det blir en anekdot för barnbarnen.
-
2013-06-13, 07:40 #345
Leta reda på en 1,8 förgasarmotor och montera istället
/Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2013-06-13, 10:37 #346
- Reg.datum
- dec 2011
- Namn
- Fredrik
- Medlemsnr
- 4984
Aj
Tur att vi var flera bilar iallafall.
-
2013-06-13, 11:08 #347
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
-
2013-06-13, 11:17 #348
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Leta reda på en 1,8 förgasarmotor och montera istället
Ska få den besiktigad först så har man 2 år på sig att klura på lösningar gällande annan drivkälla.
Tur att vi var flera bilar iallafall.
Gäller att se det positiva i det hela.
Som sagt , jag har motorer till skänks typ.
Vi får se , ska mäta upp toppen så får man veta hur illa det är OM det nu är illa.
EDIT.
Toppen uppmätt och det såg INTE bra ut.
Skevhetstolerans diagonalt är max 0.1mm.
Slutade mäta när jag fick in 0.3mm , man ser med blotta ögat när man lägger linjalen att den slagit sig.
Blir att lägga bilen på is en stund nu & kalkylera en topp renovering.
Beggad är iofs ett alternativ , men då vet man inte vad man får.
MEN.....det kunde vart värre , shit happens.Senast redigerad av Henrik.M den 2013-06-13 klockan 17:12.
-
2013-06-13, 21:30 #349
Strunta i topp renoveringen. Billigare att hinka i en komplett 1,8:a.
Hade en 81:a Jetta en gång i tiden som bruksare. Slängde i en 1800 i den, och den blev mycket trevligare att köra.
Men jag kanske är diskvalificerad som språkrör för motorbyte i golf numera med tanke på mitt eget motorbyte i golfen.../Kimmo
-
2013-06-13, 22:04 #350
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Billigare vet jag inte om det blir , med tanke på att jag har allt liggandes utom en fungerande topp.
Ska höra med Westboms vad dom tar för en planing , sen blir det att sätta ihop.
Troligen blir det att leta annan snurra till bilen under vintern istället.
Har en Beetle som behöver kärlek också innan semestern.
-
2013-06-13, 22:21 #351
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Varför inte en 2E-motor med gasare
-
2013-06-18, 20:52 #352
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Toppen är på planing och det börjar trilla in saker.
Frågan är när det ska trilla in tid till att sätta ihop den.
Arbetsbordet börjar fyllas i garaget.
Här var det däremot tomt.
-
2013-06-22, 20:54 #353
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Topp planad och renoverad med inslipade ventiler och nya ventil tätningar så den är nu OK eller bör vara det iaf & bilen är ihop skruvad efter konsten alla regler.
MEN det är något annat som hänt också mest troligt med bottendelen.
Går som en påse nötter på låga varv samt att den bränner olja.....rejält.
Gått igenom alla inställningar flera ggr idag men det hjälper ej hur mycket jag grundinställer/labbar med olika inställningar på tändning/bränsle.
Kommit fram till att 1:an cylinder verkar ha dålig komp , så jag blir ju inte helt förvånad om den blåst ringarna både här och där.
Finns som ingen logik i det hela eftersom blockpackningen gick mellan 3:an och 4:an.
Ungefär där tog mitt tålamod tog slut för denna helg & bilen var väldigt billig när jag körde ner den i garaget efter en sväng till jobbet.
Nu får den stå till sig tills jag tagit kompression på den , sen får vi se vad domen blir & vad vi gör åt saken.
-
2013-06-22, 21:44 #354
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Ja fan va surt.
Men var det jag spekulerade i på vägen hem.
Om den inte tryckte olja upp i förbränningsrummen.
Den puffade och rök när du plågade som värst.
-
2013-06-22, 21:53 #355
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Jo , det var det som slog mig idag att du sa det åt mig på hemvägen.
Målet nu är att få den så pass "ihoplappad" att jag kan besiktiga den så är det gjort 2år framöver , sen ställs den undan.
Kommer inte att renovera bottendelen av motorn utan det blir att se sig om efter något roligare att hissa in mellan rambenen , dvs allt över mina på papper bänkade 62,7 hästar.
Måste dock ställa ventilspelet eftersom jag trots manisk nogrannhet verkar ha kastat om några brickor med tanke på hur det låter under ventilkåpan.
Har jag då tur KANSKE jag hittar lite komp någonstans.
Jag greppar verkligen efter dom sista halmstråna för att hålla maskinen levande.
En normalt funtad människa hade ju rullat skiten över kajkanten när den rasade & supit upp nerlagda pengar.
-
2013-06-22, 22:00 #356
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Som sagt du vet var det finns några 2E-motorer
-
2013-06-22, 23:29 #357
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Kunde inte släppa skiten och nu blir det riktigt ologiskt!
Kilade ner och mätte ventilspelet , kan tilägga att när jag plockade isär allt så la jag precis allt jag plockade isär i uppmärkta påsar.
Dvs ventilbrickor etc las i uppmärkta påsar och monterades tillbaka EXAKT på samma ställe.
Nu när jag kolllar ventilspel så misstämmer 7 av 8 ventiler!
SAMTLIGA insugsventiler har i princip "öppet hus" hela tiden dvs alldeles för tigt spel, konstigt att man har dålig komp!
Avgas ventilerna på 2 och 3 an har för stort spel (hade jag listat ut på ljudet) , på 4:an har vi öppet hus mest hela tiden.
Den enda som stämmer är 1:ans avgas.
Vi börjar med att åtgärda det , dock så är jag som sagt 120% säker på att allt jag skruvat lös hamnat på samma plats.......finner ingen logik i någonting just nu????
En planing och ventilslipning (med pasta) kan knappast påverka ventiltiderna så drastiskt.
OCH ja ventilerna stämde före jag plockade isär , dom är ställda för inte så länge sedan.
Skrivet på forumspringaren.
-
2013-06-23, 00:16 #358
-
2013-06-25, 19:20 #359
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Det börjar ta sig , nu har jag någorlunda komp och bilen går nästan som den ska igen.
Måste bara försöka få tag i en extremt tunn bricka och en extremt tjock , är rätt nära där men det är på gränsen......eller fimpa lite ventilskaft vilket jag inte tänker göra.
Har rotat igenom varenda vrå efter dom 2 tjocklekarna jag desperat behöver nämligen 3mm och 4,2mm.
Är nästan i hamn med det hela nu......nästan....... så vi inte jinxar.
Citerar mig själv nedan
Bla...Bla....Bla En planing och ventilslipning (med pasta) kan knappast påverka ventiltiderna så drastiskt....Bla...Bla...Blaa....slut bla bla.
Tipset är att gärna TA FRAM boken och läsa INNAN du sätter ihop bilen.
Ventilerna ska dessutom kontrolleras/justera igen efter 100 mils inkörning.
Lyssnar man sen även med dom som var med på den "tiden då det begav sig & man repade toppar i parti och minut på bakgården" typ min egen far , så kommer dom med ganska logiska förklaringar till VARFÖR saker och ting ändras när man har isär det och renoverar det......bara man tar sig tid att lyssna.
Förståerligt nog är den "gamla skolans" individer inte mycket för att säga saker om man inte lyssnar ordentligt första gången dom påtalar något.
Förmodligen för att dom vet att "göra om göra rätt" är det som botar ointresset till att lyssna & att man efter det är MYCKET idel öra.
Helt plötsligt blir allt VÄLDIGT självklart och man får snällt ta på sig dumstruten och lära sig grunderna för en helmekanisk topp utan självjustering.
VARFÖR?
För att man INTE tog fram & läste repahandboken från början till slut även dom trista avsnitten du trodde du hade koll på.
Och för att man inte lyssnade på sin egen far som i ett tidigt skede försökte förklara stenålders mekanikens grunder efter bearbetning.
Som i detta fall att kontrollera och justera ventilspel efter att man slipat in ventilerna och haft lös kamaxeln ur bryggan eftersom toleranserna är extremt små OCH dom ändras vare sig man vill det eller inte.
Gör man det slipper man ta på sig dumstruten och "göra om göra rätt" & allt blir lika logiskt som varför man andas.
Ärligt hur ofta repar man en topp idag eller hur ofta schimsar du ett ventilspel idag?
Räck upp en hand om du gjort det dom senaste 25 åren!
Skillnade mellan "nu" och "då" är att "nu" byter man saker , "då" repade man saker......och jag kan väl med facit i hand säga att jag tillhör den "nya" skolans fordonstekniker/hobby mekaniker.
Uppenbarligen & enligt egen utsago har jag väl rätt bra grepp om den världen annars vore jag väl arbetslös , men lika uppenbarligen har jag inte riktigt koll på den gamla skolans avdelning då man REPARERADE , vilket jag trodde.
Summan av kardemumman då?
Man är inte alltid så jävla säker på att skruva som man tror.
Med den lilla självdistansierade brasklappen i krönikeform så ska väl bilen snart vara igång.
Jag har härmed sonat mina synder.Senast redigerad av Henrik.M den 2013-06-26 klockan 15:27.
-
2013-06-25, 19:31 #360
När jag renoverade toppen på Mk1:an för en herrejösses massa år sedan, så slipade jag av alla ventilskaft en snutt, för att kunna hitta passande ventilbrickor.
/Kimmo
Liknande ämnen
-
Var hitta förgasarfot VW Golf GLS 1979 med KEIHIN?
Av Scoundrel i forum VW-forumSvar: 21Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:28 -
VW golf 1977 på blocket
Av Peter-C i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2012-10-29, 10:09 -
Vw Golf GLS -77
Av silversurfaren i forum ProjektforumSvar: 61Senaste inlägg: 2012-07-19, 16:04 -
Golf GLS 1978!!
Av Scootie i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:02 -
(FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
Av Sebbe i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:29