Resultat 221 till 240 av 1029
-
2013-05-22, 06:39 #221
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel Stenlund
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 1 261
Farre sök upp annonsen och testa ring. Jag har de brembo oken och dom e så sjukt bra. Värt att kolla, bra ok med skivor runt om, 4000:- minns jag.
Här:
http://mobil.blocket.se/vastmanland/...6.htm?ca=9&w=1
-
2013-05-22, 11:25 #222
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Farres bil är ju 4 hjulsdriven, funkar verkligen Lupo grejerna bak på en sån?
Fredrik
-
2013-05-22, 18:52 #223
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
-
2013-05-22, 18:56 #224
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
-
2013-05-22, 20:22 #225MiWiGäst
Jag vet tyvärr inte hur deras okhållare är, vet bara att oket är likvärdigt med Cuprans. Samma spec på skivan förutom annat navhål samt bultmönster.
Det bör nog gå att kontrollera på något sätt, men misstänker att du måste hitta en okadapter (eller skapa en egen).
Kollade upp det och det verkar vara samma nav bak på såväl 2wd som Syncro-Mk2, vilket bör betyda att Luponaven fungerar.
Här är en tråd som behandlar just detta ämnet på Rallye / Syncro:
http://forums.thecarlounge.com/showt...nversion/page2
-
2013-05-22, 21:11 #226
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Tackar Miwi! Ska försöka lösa det på någon sätt !
Lägger upp bilder på det så fort jag börjar med det!
Nu något annat! Fick bild skickat på mina dörrsidor som är nästan klara och skal skickas till mig imorgon!
-
2013-05-22, 21:17 #227MiWiGäst
Inga problem!
Riktigt stiliga dörrsidor, stående applåder från Västerort!
-
2013-05-22, 22:59 #228
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2013-05-23, 01:30 #229
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
mappning färdig..! ny 5:e växel monterad..!
soppapump testade jag att montera en 2.0TFSI pump, som passade bra i huset.. tråkigt nog sipprade den runt kabelanslutningarna, då dessa tydligen inte var tätade i toppen på pumpen, vilket var lite synd då den är god för runt 350hjulhästar vid 5bars soppatryck. (pumpen, som är av nyare turbintyp, är tänkt att sitta dränkt i en tank normalt, så dom struntade väl i att täta den upptill..)
originalpumpen får alltså tjänstgöra en stund till.
byte av soppapumpsrelä till ett nytt, rätt å riktigt, så vips fanns där 13 volt bak vid pumpen istället för 11.8v, detta ökade flödet tillräckligt för att det skulle gå att mappa klart.
MEN, en bättre soppapump är ju att föredra, denna jobbar helt klart på övertid.. 43mm skall den vara.. såg att BBM sålde i usa, men också att deras var 46.5mm, dvs passar INTE.
(denna original flödar 100l/timme vid 3.0bar.. vi kör den på närmare 4.7bar.. iiinte mycke flöde kvar)
Spännrullen till kompressorremmen skar också under mappningen, den vobblade och förde ett herrans oväsen, så där hamnade en ny med starkare lager i.
testkörning imorgon, torsdag, i skarpt läge med nya chippet och ny växel..! =)Senast redigerad av Sn00k den 2013-05-23 klockan 01:36.
-
2013-05-23, 10:21 #230
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Sn00k sluta ta sönder mina saker
Alla hästar som jag har samlat i bilen kommer att ge sig av snart pga dig du kör för hårt med min bil
-
2013-05-23, 12:30 #231
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
haha, konstigt, det känns ju snarare som om hästarna hämtat alla sina kompisar å samlats under huven nu.. =p
har faktiskt kört väldigt lugnt å sansat under mappningen, tänkte du skulle få prova toppfart osv alldeles själv
ska bränna ut chippet å testköra nya växeln strax..!
om allt lirar som det ska så är bilen redo för hemfärd
-
2013-05-23, 13:16 #232
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Ha ha!
Du förstår väl att jag skojar !
-
2013-05-23, 23:15 #233
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- mar 2008
- Namn
- Daniel Sjörin
- Medlemsnr
- 4640
- Ort
- Vellinge
- Inlägg
- 919
Lite fabulerande med siffror och recept hade varit najs?
-
2013-05-23, 23:31 #234
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
sn00k har haft bilen hela veckan och han får skriva gärna några rader om siffror samt recept!!!
Vi var ju tvungna att byta org spridare pga att de bottnade!
Så nu är soppan på gränsen och har hittat walbro 255l inline pump som ska inhandlas. Sn00ks ide.
Han har även byggt om växel väljaren på bilen, bytte även femmans drev !
Så sn00k lägg upp om du har tid om vad du har gjort på bilen under mina resor till falun och veckan som bilen är hos dig!
-
2013-05-24, 03:43 #235
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
jahapp, en sammanställning.. =)
första vändan kom Farre hit och vi försökte mappa kärran efter det sedvanliga inkopplandet av bredbands-sond, emulator mm lull-lull, men lambdavärdena flöt fram å tillbaka.. vi körde med originallambdan URKOPPLAD, som man brukar, och bilen gick tokmagert när man gasade på.. vi byter till större spridare då original är långväga utmaxade.
Vita Bosch 350cc spridare, med något högre tryck, 3.5bars regulator = 378cc.
det blir bättre, men problemen fortsätter.. misstänkt fel på soppapump alt. något riktigt tokigt med lambdastyrningen, Farre fick hemläxa med pumpbyte då kvällen led mod sitt slut.
Andra vändan ut, bilen startar rätt okej, men så fort lambdan börjar reglera så tokbottnar lambdastyrningen och fetar på ALLT vad den orkar = svartrök.. vi trilskas med givare och felsöker allt tänkbart i både programvara och elektronik, men går bet och mappar slutligen bilen på utbottnad lambdastyrning för att få till någolunda körbarhet.. funkar sådär.. kallstarter etc blev SKIT minst sagt, men när bilen var varm så gick den iaf att köra.. förbrukningen sjönk i det läget från 2.6 till 1.2 liter milen.
under dom sista reporna för dagen så börjar stödlagren på kardanen föra ett väldans liv.. för att slutligen haverera helt.. kardanen är på väg att äta sig genom golvet och in i kupén..!
Farre får mer hemläxa, byta stödlager och testa med annan box.. och pallar upp kardanen med en gammal avgasupphängning å beger sig hemåt för dagen.
sagt å gjort, inge bättre gång med andra boxen, alltså lär felen sitta i reläcentral/elsystem.
Farre kör hit bilen och lämnar den för felsökning.
Efter några timmars uppmätning av varenda kabel i bilen hittas 3st konkreta kabelbrott, varav den enda är huvudjorden till sensorerna som glappar till å från och har sett till att steka styrkretsarna i databoxen för lambdareglering.
..omstiftning och reparation av kabelstam, byte av databox.
bilen startar upp och efter 15 sekunder går lambdaregleringen igång.. SEGER! äntligen kan mappningen börja!
..mappning 4-5 timmar efter väg samma kväll.. går sådär, 95% färdig med soppan när den börjar magra ur på toppen, soppatrycket sjunker.. ajaj!
får tag i en 2.0 TFSI pump som passar i G60 huset, modifierar och monterar denna, som tråkigt nog fuktar soppa runt kabel-anslutningarna trots i övrigt helt tät med nyinhandlade o-ringar.
TFSI pumpen slopas dagen efter och originalpumpen åker i igen, mäter upp spänningen och finner 11.8v.. mäter ända fram till relät å finner samma spök där.. läser lite närmare på relät å finner att det är ett golf 2 gti relä och inte alls ett g60 relä, + att det verkar vara kall-lödningar i det.
byter till ett nytt G60 relä, och vips infinner sig 13v vid pumpen.. yes, mera flöde!
fortsatt mappning och finslipning av toppregister samt tändkurva.
bilen laddar 1.0bar och väser lite konstigt på toppen.. misstänker att ISVn har konstigheter för sig och rotar rätt på mappen för ISV-övertrycksventilering.. moddar denna och ser helt plötsligt 1.3bar på mätaren, yeah!
ett helt annat toppregister infinner sig nu när laddtryck finns och soppan räcker till..! =)
någonting för ett herrans liv under huven, lyser med ficklampan å får se att hjulet på remspännaren vobblar å lever rövare.. tillbaka till garaget och monterar ett nytt hjul med något mindre dimension och starkare lager.
river senare samma kväll ner 5:e växeln på lådan då Farre hävdar att bilen varvar ur vid 220km/h och varvar alldeles för mycket vid 100km/h.
Bror min kommer förbi med ett 02J sync-nav samt ny sync-ring då Farres gamla såg ut som skräcken mest troligt pga taskigt växellänkage.
Monterar en splitter ny 0A4 polo bluemotion diesel överväxel, 0.61, i lådan med nytt sync-nav mm.. toppar upp med olja och påpekar att Farre skall byta olja om runt 150-200mil när växeln är inkörd.
provkörning..!
Bilen rör på sig riktigt fint och spänningen infinner sig när 5:e växel skall slevas i, skall det bli en tvärnit och tårar, eller rentav lirar det..??
den smyger i mjukare än nån annan växel, är tvärtyst och varven lägger sig vid 2100rpm i 100km/h.. behaglig marsch-fart, tyst å skönt och vridet finns ju i maskinen.. lär göra underverk för soppaförbrukningen.
Farres växellänkage och spak känns dock som en gruskross korsad med en överkörd grävling..!
bestämmer mig för att rota i bra-å-ha lådan efter nått vettigare.. hittar en driva av finaste 02J grejer.. men ett nedrans tryckrör är ivägen å hindrar montering.
original-länkaget får sätta livet till.. fram med vinkelslipen, TIG-svetsen, en gammal hästsko och en gammal slängvikt, här ska konstrueras växelräglage! =D
måttat utefter flera generationer nyare 02M/Q grejer, färdigmoddat, uppviktat, inshimsat och injusterat 1 timme senare måste jag säga att resultatet blev smått fantastiskt.. med anpassad custom-slängvikt, modifierad längd i sidled mellan R,1,3,5, mm special special.
Vad gäller siffror törs jag inte spekulera så mycket, den är mappad på 98-oktan, laddtrycket ligger på ~1.0bar genom hela registret, för att öka uppåt 1.3bar från 5000rpm å upp till 6500 där varvstoppen infinner sig i form av en egenkodad variant.
tändkurvan ligger ~2 grader under knacksignalering över hela registret = maximalt med effekt på bensin.
Spridarna är enligt programmet uppe på ~90% DC, bortsett från att digifanten reserverar nån % för reglering.
Allting bådar gott för fint vrid och register, bilen känns väldigt jämn i gången för att avsluta med en vass topp.. dessa skruvkompressorer ger ett väldigt speciellt vrid, jämnt å fint, det är först när man tittar ner på hastighetsmätaren man inser att den ligger på 225km/h å fortfarande matar på neröver.. =D
Nu är bilen redo för provkörning, godkännande av ägaren samt hemfärd..! =DSenast redigerad av Sn00k den 2013-05-24 klockan 04:20.
-
2013-05-24, 07:33 #236
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel Stenlund
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 1 261
Glad att farre köpte denna bil, att han verkligen vårdar och bryr sig.
Sen kan jag inte sluta att imponeras av mattes, sn00ks kunnande av programmering, stört!
Så jävlaa bra jobbat av båda!
-
2013-05-24, 07:34 #237
Trevlig läsning!
Låter som farre blir riktigt nöjd.
-
2013-05-24, 09:05 #238
Mycket trevlig läsning! Detaljerat som få!
-
2013-05-24, 09:26 #239
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Yeah Seger!
Fredrik
-
2013-05-24, 10:11 #240
Härligt att höra!
Är det en 2089 du kör med? Vad har du för storlek på remhjulet isåfall?
Liknande ämnen
-
Eftersnack - Lunda 17 April 2010 - Drivers Cup
Av SixPs i forum TräffarSvar: 15Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:17 -
Golf 1 med porsche v8
Av 2.0 8v i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2009-01-21, 20:29 -
Vattenproblem med Golf Rallye!
Av Rafari i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2009-01-21, 14:01 -
Borttagna sidolister mk2, vad sägs om detta?
Av JettaGTS i forum VW-forumSvar: 13Senaste inlägg: 2007-11-06, 22:06