Resultat 21 till 40 av 59
-
2013-04-16, 10:51 #21
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Gjorde faktiskt ett tapper försök att få med mig Bosse, Lars-Åke och Mats-Ola från gamla Scirocco klubben till BugRun i år men intresset verkar lite svalt. Jag tror att alla har bilar kvar..
Fredrik
-
2013-04-16, 22:43 #22
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
Joda, bilarna finns kvar, Bosse ligger lågt för stunden och är familje-far. Östlin är aktiv, om än det fördolda. Och själv skruvar jag lite då och då när man får lite tid över. Vi får se om det blir något Bugrun, sambon hotar med en Kroatien resa i samma veva.
Men nu åter till Ranbo.
Jag kan bidra med lite mera info om Ranbos andra bil, den blåa Ottinger bilen som ni skriver om. DAG676 har ni redan koll på.
Den blå började som Ranbos vinterbil och var en vanlig 16V 88B om jag inte har fel när jag träffade han runt 1993~94 skulle jag gissa.
Men inte kunde Anders hålla sig på mattan så den blå började även den att bli lite uppdaterad med slipade kammar från Forsberg och annat avgassystem och justerad insprutning. (vilket var ett het etapp ett trim på den tiden). Men det räcket väl inte för Ranbo, som byggde vidare och så slutade motorn som en högblock 2,1 liter med portad topp och andra kammar. Lite senare tittade även separata spjäll in och motorn landade på runt 210-220Hk om jag inte minns helt fel. Kul feature var även dom kalibrerade Oettinger instrument som gick till 300Km/H, som jag tror nu finns i Carl Elwings Scirocco 16V. (för övrigt är min gamla 16V) Recaro Inredningen var inte original från början utan kom till senare, men är en äkta G60 Edition inredning, vilket var extremt ovanligt på den tiden. Nu finns det en hel del importinredningar att hitta men då var dom väldigt ovanliga. Sen uppdaterades även bromsar och stötdämpare för att matcha resten.. och vips hade Ranbo 2 bus-bilar.
Nu tänkte jag lägga upp bilder men dom fungerar inte förstås...
Kolla länken nedan från 2005 på rejsa så hittar ni Bosses Scirocco med Ranbos 16v motor.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...0f44078c7aeee6
Sen är jag inte säker på om det var Bosse som stoppade i G60 motorn eller nästa ägare..
Men det får någon annan berätta.Senast redigerad av matsola den 2013-04-18 klockan 15:07. Anledning: Fakta tillägg.
-
2013-04-16, 22:54 #23
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
Men vad hände med dom andra roliga bilarna, som Ottinger & Abt bilarna?
Det var ju en del som hade trimmat sina bilar på firmorna i Tyskland.
(Oettinger hade även en agent i Sverige, Stig Garage i Vara)
Okej, det var inte jätte många bilar, med det var några stycken.
En var till salu för några år sedan runt Örebro. En blå om jag inte minns fel. En oettinger 2,0 16V 1988 som sedan fick trasig block och fick en 1,8 liters botten. Lever den ännu tro? såg inte så pigg ut på bilderna i alla fall.
Man kanske ska ta fram dom tidiga gamla klubbtidningarna och leta upp reg numren och kolla om dom lever!
En original Oettinger trimmad bil, skulle ha ett bra värde i mina ögon.Senast redigerad av matsola den 2013-04-17 klockan 15:34. Anledning: Förtydligande
-
2013-04-16, 22:59 #24
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
-
2013-04-17, 10:02 #25GTI-nissenGäst
Man måste börja i tid med att synas vet du! ;-)
Lite ytterligare kuriosa är att det är en kompis till mig som utförde jobben (eller rättare sagt jobbet) på Stigs garage. Jag har för mig att han sagt att det bara blev en motor och det var bilen som en på Bilsport (Per något) hade och som det också var reportage om.
Men eftersom kompisen portat min topp så kan man ju nästan säga att jag har en Oettingertopp. Visserligen med Emnemkammar men ändå. ;-)
Per Lundin hade ju en riktig ABT-bil som han sålde för ett tag sedan. Den bilen ägdes först av en kille som heter Joakim Brevlid och vad den kostade totalt minns jag inte mer än att det var otroligt mycket.
Calle Elwing hade också ett par BBS-fälgar som var Ranbos, men de sålde han tillbaka till någon. Gissa vem... Jo, en viss Bosse.
En liten krets det här...Senast redigerad av GTI-nissen den 2013-04-17 klockan 10:19.
-
2013-04-17, 11:17 #26
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Hmm denna Pär på Bilsport är ju Pär Brandt förståss, han hade en 16V 86-87 nånting. Han hade den kvar för nåra år sedan. Han jobbar väl på Automotorsport nu.
FredrikSenast redigerad av Sciroccogtx16v den 2013-04-17 klockan 11:22.
-
2013-04-17, 11:22 #27
Mycket intressant information nu för oss gamla gti-bögar (nördar hrmmm)!
-
2013-04-17, 11:54 #28
Ranbos blåa Golf, var från början antracitgråmetallic och tänkt som en bruksbill till hans mamma.
Han tog såsmåningom över den som vinterbil till sig själv, och efter att han avyttrat turbogolfen, så blev den gråa mer och mer extrem, och omlackerad i blåmetallic.
Det var inte mycket som var Oettinger i den, och inte heller i den silverfärgade turbogolfen.
Jag vill minnas att han nämde att 16V:n var på 2,1 liter.../Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2013-04-17, 15:43 #29
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
Just det, det hade jag faktiskt glömt bort, det där med Mamman och antracitgrå.
Kul att flera har minnet med sig.
Och Ranbo gillade väl också att emblem trimma.
Det var väl mätarna som var Oettinger, inte så mycket annat.
Motorerna var väl egen kompott med hjälp av Forsbergs & Trendab.
-
2013-04-17, 22:00 #30
Skoj tråd. Få läsa om gamla "legender" är alltid kul.
För övrigt så är min 16v en gammal Forssbergs trimmad bil. Har kvitto från 1994 på kring 10k. Skulle tydligen vara 150 hästars kitet med omslipade kammar, 254 grader tror jag, och justerbar styrtrycksventil samt injusterat sprut. Men sen dess så är sprutet bytt en gång och sedan justerat av mig själv med bredbandare. Även körd på E85 ifjol. Har reg nr NEU563 om nån mot förmodan skulle känna igen sig. Den har tidigare bott nere i Stockholms trakterna tror jag.
-
2013-04-17, 22:54 #31
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
Lite mera bilder.
DAG som den såg ut på slutet. Någon som kan bidra med datum? Bilden är väl från Bilsport?
Lägg märke till BBS fälgarna. Sen kom väl dom vita Speadline fälgarna som blev dom sista fälgarna på bilen?
Och den blå med samma BBS som på den silvriga. Datum okänt men skulle gissa runt 2000?
Samma BBS hos Calle 2006 som nu åter verkar vara hos Bosse efter turen till Jönköping.
-
2013-04-17, 23:01 #32
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 735
Lyfter fram denna bilden med på DAG, som den såg ut på slutet.
-
2013-04-18, 09:27 #33gzonGäst
Den blå som den ser ut idag.
-
2013-04-18, 09:48 #34
-
2013-04-18, 09:48 #35
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel Stenlund
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 1 261
Vad gör ranbo själv idag?
-
2013-04-18, 10:40 #36
-
2013-04-18, 10:40 #37GTI-nissenGäst
Jag har för mig att han jobbar på OCL Brorssons i Norrköping.
-
2013-04-18, 10:41 #38
-
2013-04-18, 10:45 #39
-
2013-04-18, 12:13 #40
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Liknande ämnen
-
Plocka bort "passat" och "1.8T" på luckan?
Av bmk i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2012-05-29, 15:05 -
däck tips till 7x15" mille miglia "stefan" fälgar?
Av mk2 16v turbo i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2011-04-07, 09:40 -
2.0 "2E"-kam i 1.8 "ABS"-topp?
Av D.E i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2008-12-01, 18:17 -
Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
Av gbgklasse i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2007-07-07, 10:40