Resultat 1 till 20 av 107
Ämne: 1-2 cylindrig G60
-
2012-09-02, 19:34 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
1-2 cylindrig G60
Jaha har börjat felsöka min G60 som går på max 2 cylindrar men oftast på en eller inte alls..
Köpt en trasig Golf G60 som jag försöker få snurr på, minst två tidigare ägare har felsökt och bytt delar här och där utan att få snurr på den, vilket inte direkt gör saken enklare.
Har kollat att:
Kammen står rätt, tändningen är ställd 6 grader före enligt strecket på svänghjulet och strecket i fördelaren.
Fördelaren stod fel och tändkablarna satt ett hack fel, antagligen för att kompenseras att fördelaren satt fel.
Kollat tändkablar (Bosch med 5k ohms tändhattar) stift BP 7 ES (nya). Tändföljd 1342. Kollat rotationsriktningen på fördelaren (medurs). Så dom bitarna känns rätt. Det som däremot ser lite konstigt ut är Tändspolen, aldrig sett en sån förut, bifogar bild på den, brorsan som är gammal bilmeck säger att gnistan ser "klen" ut och det borde ju rimligtvis kunna bero på fel tändspole?
Den kanske kommer från feltema? Hugaligen...
Jag har också kollat blåa tempgivaren (Bytt av förra ägaren). Skall det blåa kontakthuset sitta på den blåa och det svarta på det svarta? I så fall är det rätt.
Kollat spänningen till digifanten, lött om relät för säkerhets skull. Kollat alla jordar till boxen och till alla givare. Kollat fullgas och tomgångskontakten. Har inte kollat lambdan, det är ju lite svårt då bilen inte går.. Har dock beställt en beg original lambda, men tycker att den borde gå utan, särskilt när den är kall (open loop).
Tomgångsmotorn surrar (bytt av förra ägaren). Bytt några vaccum slangar, den till digifanten är nu 3mm och en meter lång och en ny till bränsletryckregulatorn.
Någon tidigare ägare har "städat" bland vehusvetilationsslangar och returer så den dumpar rakt ut under spjällhuset, det sitter catch can och filter från vevhusventen och ett filter efter (innan)tomgångsmotorn.
Så skall jag köpa en ny tändspole på mekonomen imorron eller vad säger expertisen?
-
2012-09-02, 19:53 #2
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Teddy Persson
- Ort
- Ängelholm
- Inlägg
- 2 696
Jag hade bytt till en orginaltändspole eller dito.
Så att du får ordentlig gnista på alla stift.
Har du kollat så du har gnista på alla tändstiften och att den ser bra ut?
-
2012-09-02, 19:56 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Ja det är gnista på alla men "klen" btw jag hittade en bild på ett G60 motorrum och hittade en mojj som jag inte tror att jag har, är det någon därute som vet vad det är? Och om det kan vara en del av problemet?
Den är inringad på bilden:
Ja det blir väl till att åka och köpa en spole imorron.
-
2012-09-02, 20:55 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Jag såg nu att man absolut skall köra med Bosch W6dpo inget annat, men tror ni kloka där ute verkligen att det kan vara felet?
Verkar somom det blir både tändstift och tändspole imorgon, eller skall jag börja med det ena före det andra?
Fredrik
-
2012-09-02, 22:05 #5
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- mar 2008
- Namn
- Daniel Sjörin
- Medlemsnr
- 4640
- Ort
- Vellinge
- Inlägg
- 919
Mojengen är elektrisk uppvärmning av vevhus vent. Sitter på visa årsmodeller, inget viktig, jag har ingen på min. Endast något att tänka på om du ska köra i smäll kalla vintern...
Tycker absolut att du ska sätta dit en ordentlig tändspole!
Bilen borde gå på alla cylindrar med dom stiften som sitter där nu. Men som jag förstår så ska man helst ha Bosch W6dpo. Det handlar om laddtrycket från G-ladern, dels ge bra gnista vid laddtryck och inte slitas ut av laddtrycket.
Jag personligen hade återställt returen till G-ladern och vevhus vent. Som jag har förstått är dessa motorer känsliga och noga uträknade.
Jag har hört att man får problem med tomgången om man inte har retur till G-ladern.
Tyvärr får man inget coolt dump ljud osv ur dessa motorer. Man får nöja sig med chip, remhjul och RS portning av G-ladern.
Med vänlig hälsning, Daniel
-
2012-09-02, 22:36 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 197
kan rekkomendera NGKs BUR6ET.. dessa funkar bättre och längre än rekkomenderade orginalstift.
-
2012-09-02, 22:37 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Tack för svaret!
Ja ungefär som jag trodde då, den borde gå med dessa stiften men måste definitivt byta till rätt tändspole. Såg att det var samma spole på en hel radda vw, frågan är köpa beggad på Skroten för 400 eller ny på mekonomen för 800 eller skruvat.se för 362?
Någon som har erfarenhet?
Planen är definitivt att koppla tillbaka allt som det var från början, måste ha tag på en luftburk och ett gäng slangar bara!
Fredrik
-
2012-09-02, 22:39 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
-
2012-09-02, 23:39 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 197
Alltid kört dessa stift i mina g60-spisar och ofta bytt till dom vid mappningar av andras bilar då dom helt enkelt funkat bäst och utan problem klarar 6000mil+.
har däremot aldrig reflekterat över nå resistorer i "tändhattarna".. eller kablarna heller för den delen.. men vi har kört dessa både med original och eftermarknadskablar så det bör va lugnt.
tändspolen du har ser ut som en typisk golf 3 1.8 spole.. så den bör du byta ut, ja.
-
2012-09-03, 10:25 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Beställt BUR6ET stift+ tändspole + lite småsaker från skruvat, så får vi se om bilen blir gladare av det...
Fredrik
-
2012-09-03, 12:02 #11PlayerGäst
Har du gjort ett komp test på motorn?
Mvh Thomas
-
2012-09-03, 12:17 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Nej inte gjort nått komptest, tanken har slagit mig..
Bilen har ju gått 24000 mil så risken att botten är slut finns ju helt klart, men tycker att den ändå borde tända och inte sura ner sig totalt som den gör nu.
Toppen måste ha varit av 2008 och antingen renoverats eller bytts, toppackningen är märkt med datum där den sticker fram, sedan dess har bilen knapp rullat.
Får hoppas att jag slipper jaga en bättre beg motor...
Fredrik
-
2012-09-03, 17:12 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Ted Duell
- Ort
- GBG (Bohus-Björkö)
- Inlägg
- 628
Det är inte så att vacuum-slangen till ECUn är skadad eller av?
Kan ju ge sura stift och väldigt taskig gång.
-
2012-09-03, 18:25 #14PlayerGäst
Värt att prova så man kan ute sluta blocket och ventilerna i toppen. hade liknande problem med min corrado när jag köpte den för många år sedan nu och den va de btr som krånglade på. fixade den men gick inte riktigt hundra så de vissade sig att de satt trim chip i men orginal remhjul,
Två sacker du kan kolla för min betede sig som din. Lycka till
-
2012-09-03, 19:39 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Btr? Blå temp givare?
Nu när jag visste att det satt helt fel stift i så provade jag nåra beru som jag hade haft i en 1.8t (som aldrig gick bra med dom). Vips så startade den och gick på fler cylindrar än jag någonsin hört! Så det.bekräftar iallafall att det är något fel på tändningssidan. Har som sagt tidigare beställt nya stift och ny tändspole från skruvat idag, så om några dagar får vi se vad det finns för fler fel på motorstyrningen..
Slangen till ecun är bytt till en ny 3mm 1m lång.
Fredrik
-
2012-09-03, 19:49 #16
-
2012-09-03, 20:21 #17
- Reg.datum
- maj 2008
- Namn
- Pjerre Gustavsson
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 422
Är väl bäst jag lägger in några saker eftersom jag känner igen bilen...
Jag har monterat den tändspolen. Ny från AD Center. Bilen gick bra med den. Köpt till denna bil.
Jag har monterat chip i bilen. Men åkte ju med eaton.
Eftersom jag åkte med eaton så hade jag ingen retur och byggde då det snygga utblåset av returluften.
Och för att få bra vevhusvent byggde jag den burken med retur tillbaka till blocket eftersom eaton har egen oljesmörjning.
Botten är orörd vad jag vet.
När jag hade problem så startade jag den med den blåa tempgivaren inkopplad men sedan plockade jag bort den. Då gick den utan att svartryka. På alla cylindrar. Kan vara värt att testa för att se om det blir någon skillnad.
Hoppas du hittar något fel snabbt.
-
2012-09-03, 20:24 #18
- Reg.datum
- maj 2008
- Namn
- Pjerre Gustavsson
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 422
Toppen är bara avtagen för att 1 pinnbult gick av vid montering av extraktorn.
Då polerade jag upp den på utsidan i samma veva bara. Bilen gick ju bra.
-
2012-09-03, 20:31 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Hej smurfen! Kul att du hittat hit!
Bra info från dig om vad som är gjort och inte!
Felsökning fortsätter, blå givare är bytt av förra ägaren, så den är nog ok. Väntar på en original lambda från tyskland och nya stift och spole. Sen djäklar! Funderar på att klämma i original chip men har inget (nån somkan låna ut ett?)Tror det sitter 68 mm remhjul på så trimchip i någon form skall den ju ha sen.
Fredrik
Fredrik
-
2012-09-03, 21:17 #20
- Reg.datum
- maj 2008
- Namn
- Pjerre Gustavsson
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 422
Bara fråga om det är något å får vi se om jag kan svara...
Liknande ämnen
-
Huvudcylinder g60 mk2 gti 16v mk2 samma? G60 bromsar mk1
Av Snajdan i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2012-04-19, 20:19 -
Måste man ha G60 bromscylinder med G60 Bromsar?
Av kim_gulle i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:20 -
Olika kamaxlar i golf g60 och corrado g60?
Av g-man i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:29 -
Skillnad i vikt på mk1 gti, mk2 g60 samt corrado g60
Av ivah i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2007-12-18, 04:05