Resultat 1 till 20 av 21
Ämne: Startproblem
-
2007-09-03, 18:20 #1SkoogheGäst
Startproblem
Bilen vägrar starta. Har haft lite problem med att den var svårstartad när den har stått ett tag i en månad kanske. Har även börjar få problem med att startmotorn drar ett varv, stannar till och sedan drar lite till och då startar motorn. Det som jag beskrev sist är bara när den är varm.
Jag provade å ladda batteriet nu när den inte startade alls, och startmotorn går betydligt mkt fortare nu, men den startar inte. Provade även att sprta i lite 5-56 i fördelarlocket, ifall det inte fick kontakt där men utan resultat. Vad kan det vara för fel??
-
2007-09-06, 20:23 #2SkoogheGäst
Jag har läst lite i Haynes och gjorde felsökningen på tändsystemet. Jag kom till en punkt där man skulle kontrollera brytarspetsarna. Kollade sedan längre bak i boken, på kompletteringar. Där verkar det som man inte kan justera några brytarspetsar på 16v. Stämmer det eller fattar jag fel?
Är det bara att ta fram multimetern och mäta sig fram till om det kan vara FEI kontaktenheten eller styrenheten som kan vara trasig?
-
2007-09-06, 21:03 #3Bastard66Gäst
Vad är det för motor?? Det finns inga brytare på 16V inte på dom nyare med KE-jetronic och framåt iaf. tror inte det finns några i KR heller.. sitter endast rotor samt hallgivare i fördelaren... Kollat tändkablar, Hallgivare?? jag har haft problem med både hallgivare samt kablarna på min GTI (PL motorn) när hallgivaren spökade var det att en kabel i fördelaren var skadad och låg och jordade i fördelaren..
-
2007-09-06, 21:04 #4Bastard66Gäst
-
2007-09-06, 21:47 #5SkoogheGäst
Det är en KR-motor. Jag har inte kollat tändkablar än, och inte heller hallgivaren. Det enda jag har gjort är att jag har följt felsökningsguiden för tändsystemet i Haynes. Bl.a har jag tagit bort tändkabeln i mitten på fördelarlocket och kollat om det kom nån gnista när körde runt startmotorn. Det kom en gnista när man satte på tändningen, men inget när startmotorn gick. Ingen gnista på tändstiften heller när man kör runt startmotorn. Jag ska prova å kontrollera styrenheten och kontaktstycket till den imorrn, samt se om det är fel på hallgivaren.
-
2007-09-06, 21:47 #6SkoogheGäst
-
2007-09-06, 21:54 #7Bastard66Gäst
ok.. när min hallgivare krånglade så va bilen sten död iaf... Har du mätt motståndet i kabeln mellan tändspole å fördelarlock?? Ska ligga mellan 4-6KOhm.. jag hade problem med det oxå då bilen inte gick på alla cylindrar... vicka lite på kabeln när du mäter motståndet för det kan vara ett kabelbrott som "inte syns" när kabeln ej är böjd..
-
2007-09-06, 21:57 #8SkoogheGäst
-
2007-09-06, 22:00 #9Bastard66Gäst
-
2007-09-07, 13:06 #10SkoogheGäst
Mätte motståndet i kabeln mellan tändspolen och fördelaren. Motståndet var ca 2 kOhm. Kan det vara det som är felet när det ska ligga mellan 4 och 6 kOhm? Mätte även motståndet i samma kabel på mammas jetta (1,8cl) och där var motståndet strax under 2 kOhm. Den bilen går felfritt.
-
2007-09-07, 13:08 #11SkoogheGäst
Angående hallgivaren så gjorde jag ett test med diodtestlampa, enligt Haynes. Jag hade dock ingen sån lampa, men gjorde en av en diod och ett motstånd. Tänkte att det måste bli samma princip som en diodtestlampa?
Dioden skulle iallafall blinka, men den lös hela tiden när man drog runt startmotorn. Fel på hallgivaren? Hur byter man den?
-
2007-09-07, 14:44 #12Bastard66Gäst
Jag har ingen aning om hur hallgivaren ska funka... va som sagt bara en kabel på min bil.. Du får ta isär fördelaren för att byta hallgivare.. Tror dock inte att den e helt skrot men man vet ju aldrig... Motståndet i min kabel var 3,85 men det varierar nog på vad det är för slags kabel.. Hur var det när du vickade på kabeln?? var det samma motstånd hela tiden?? om inte så pröva å byt ut den.. Kolla om du kan testa med någon annan om du e osäker.. en ny är inte gratis..
-
2007-09-09, 20:56 #13SkoogheGäst
-
2007-09-14, 19:19 #14SkoogheGäst
Kom på en sak nu. Har haft problem med några gånger den senaste tiden att bilen knappt har haft nån tomgång när den har kallstartats. Tomgången gick ner till ca 500 rpm och vanligtvis är den över 1200 när den är kall. Kan det ge nån ledtråd till vad som är fel?
-
2007-09-14, 19:55 #15Bastard66Gäst
Kanske motortempgivaren som börjar ge sig?? Jag har problem med min tomgång.. Har ingen alls när den är kall =(.. Men har köpt en ny tomgångsmotor som jag får till veckan så jag håller tummarna =)
Har du kollat vacumslangar samt spridartätningar?? Kan bete sig väldigt skumt om motorn suger tjuvluft..
-
2007-10-18, 16:30 #16SkoogheGäst
Har nu bytt styrenhet, slutsteg och spole. Ändå startar inte bilen.
Nu till det skumma. Igår höll jag på att kolla om hallgivaren var trasig genom att använda en testdiodlampa. Helt plötsligt hoppade bilen bara igång! Jag höll då på att krabbla med kontakten till hallgivaren. Sen idag när jag skulle ha bilen så startade den inte igen. Ska jag prova byta hallgivaren? Det måste väl vara den som är felet nu!?
-
2007-10-18, 17:47 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Skulle nog tro det...synd att den är dyr. ´
Men det är ju inte ett ovanligt fel om vi säger så.
-
2007-10-19, 14:42 #18SkoogheGäst
Nja...inte så farligt dyr ändå. På mekonomen kostar den 410 kr, så det är ju itne så farligt. Får beställa en sån då...
-
2007-10-21, 20:20 #19SkoogheGäst
Nåt särskilt man ska tänka på när man byter hallgivaren? Förutom att sätta dit fördelaren exakt som den satt innan då...
-
2007-10-23, 15:49 #20SkoogheGäst
Nu är hallgivaren bytt, och det verkar vara den som har varit problemet. Nu startade bilen utan problem. Hoppas att det fortsätter på det sättet
Nu när jag tog bort fördelaren märkte jag upp hur den satt innan och satte dit den så noga jag kunde igen. Hur noga är det? Borde man göra en tändinställning?