Resultat 181 till 200 av 310
Ämne: Golf 1 2,0 Berg cup
-
2012-05-06, 10:01 #181mrpeteGäst
Har fått min laptop och fixat en usb - seriell kabel för att börja pilla med sprutet.. vilket jag har gjort.. en del frågetecken återstår..
sen gjorde jag en miss som kunde kostat mig mer, men jag upptäckte att det började ryka från boxen..
När man kör tändningen via boxen och tändspole måste man ställa tändningen till spark inverted.. annars kan man inte ha bilen med tändning på men motorn av.. resultat.. bränt tändsteg.. givetvis upptäcktes detta kl15:15 och elfa stängde 15.00 på lördagar, söndagar stängt.. så på måndag får jag åka dit och köpa en bip373 och löda fast på kretskortet.. surt, men kostar inte många kronor.. hellre det än att hela boxen brinner upp, haha
Edit: Original tändsteg heter VB921, men har på nyare kort ersatts av BIP373, som ska vara ganska mkt tåligare.
-
2012-05-06, 10:49 #182
Surt men ändå tur i oturen.
Har du hittat nå "guide" etc hur du bör ligga i AFR på:
-kall motor
-tomgång
-dellast
-Fullgas
Etc
Ska själv logga AFR när snöfanskapet smälter bort igen, har du några givna "intervall" att testa på när du loggar/mappar? typ
-80 till 120km/h på fyrans växel
- fullgas genom växlarna
-etc
-
2012-05-06, 11:29 #183mrpeteGäst
Ja, mest klantigt.. men men.. hellre tändsteget än tändspolen
Jag har efter samtal med Pontus "Evo Barre", som ska hjälpa mig med mappning, beslutat mig för att köra e85. billigare literpris, mer effekt och klart för eventuell regbesiktning. Det enda man får tänka på är att inte låta bilen stå för länge utan att köra den lite, samt att det drar 30-35% mer soppa.
Jag ska sikta på att ligga på runt 14,7 på tomgång (lambda 1) för besiktningens skull. Sedan kommer jag feta på blandningen upp till 12,5.
Det räcker med att göra en grundmappning av bilen, sen ställer man tunerstudio på autotune och kör runt i olika hastigheter, växlar, belastning, varvtal osv, vilket resulterar i att bilen bara kommer att gå bättre och bättre. Detta är ju en STOR fördel. Autotune var inte så bra i början, men det har blivit sjukt mkt bättre det senaste. Man måste regga tunerstudio för att köra det, kostar ca 300:-
-
2012-05-07, 00:15 #184mrpeteGäst
Var i garaget en sväng idag. Det går ju att koppla in boxen utan tändsteget. Denna gången kopplade jag för säkerhets skull bort allt på tändspolen.
Sambon kom även förbi med engångsgrill och grillbricka, smakligt värre.. dock fick jag elda på lite med gasolen då lidl:s engångsgrill var riktigt riktigt kass.. ska skaffa en riktig grill till garaget snart.
Det knasade ju lite sist när jag skulle kalibrera tps:en (spjällägetgivare). När jag undersökte saken närmare kom jag på felet.. den har bara mikrobrytare.. vilket ger av/på.. detta duger icke.. så fick snällt pilla ihop en adapterplatta, samt slipa ner spjällaxeln för att få på den tps som jag fick med härvan. (tänkte att det var enklast att använda den till spjällhuset, men icke).
Resultatet av detta blev iaf kanon, inte snyggaste kanske.. men funkar!
Just ja, jag testade även navkapslarna jag köpte för 150:- inkl frkt på ebay, ser bra ut tycker jag. kanske ska måla vw märket rött.. hmm, eller silver..
Sen blev det lite städning på slutet också, väl behövligt.. bänken såg man knappt för alla verktyg, prylar och skit.. nu är den typ helt tom
-
2012-05-07, 00:30 #185christoffer_cGäst
-
2012-05-07, 00:41 #186mrpeteGäst
Haha, jodu.. jag hinner oftast inte vara där mer än ett par timmar innan man har spritt ut en massa grejer
Saken är att det nästan är jobbigt att ha hjälp med städningen.. speciellt när man inte har det superorganiserat.. för trots kaoset man har så finns det någon sorts ordning. Så har någon lagt saker man brukar använda någon heeelt annanstans än där den brukar va.. sjukt störande :P
-
2012-05-07, 00:54 #187christoffer_cGäst
Håller helt med
Far min brukar fråga hur fan jag ska få ihop bilen när allt ligger "tamefan överallt!"
-
2012-05-07, 08:48 #188mrpeteGäst
haha, ja det är konstigt hur fort det blir stökigt.. :P Men saken är att det ser ungefär likadant ut i min farsas garage, så det är väl där man har fått det ifrån, haha..
Jag kan ju iaf rulla ut bilen nuför tiden så det blir lite lättare att städa. Under vintern har den stått på pallbockar.
Sambon åker till Elfa och köper en BIP373, tändsteg till mig idag, då jag jobbar 8-21Men imorn ska jag till garaget och löda fast den.
-
2012-05-08, 21:23 #189
Sjukt imponerad av ditt slit, ser fram emot BugRun o se den live.
Micke
Alias Silverpilen
-
2012-05-08, 21:30 #190christoffer_cGäst
-
2012-05-08, 23:21 #191mrpeteGäst
-
2012-05-08, 23:21 #192mrpeteGäst
Dåså var det dags för en liten uppdatering också!
Idag blev det lite dötid som försvann.. först var jag sjukt slapp imorse och kom inte igång förrän kl var 11. Så mailade jag lite med protoparts ang tändsteg osv. De skickar med ett gratis med reläkortet jag beställde av dem. Nu fick jag ett idag ändå, men inte fel att ha ett i reserv eller om man ska köra typ edis med wasted spark i framtiden.
Hur som helst, när jag kom till garaget visste jag inte riktigt vad jag skulle göra.. så jag tog tag i att byta bussningar till bakaxeln. Hissade upp bilen bak och sprayade 5-56 på bultarna, lät det dra en stund. Sen på med spärrskaft och kräla på golvet.. infästningarna i karossen lossade utan större problem, sen var det att lossa hållarna från bakaxeln. Det gick också förhållande smärtfritt förutom att det var ganska trångt. Sen ville jag inte bända för mkt på bakaxeln eftersom bromsslangar och kopplingswire:ar fortfarande var anslutna.
Ingen rost i karossen iaf, väldigt skönt!
Hållarna var det rost på däremot. Garagegrannen fick äran att blästra dem
Innan
Missade givetvis ta efterbild.. men här är de rostskyddade
Sen var det de här bögbussningarna.. sitter fast som berget..
Efter några tappra försök så beslutade jag att jag åker till skruvcentrum och köper nya bultar i rätt dimension istället.. Funderar på rostfria eftersom hylsorna i mina nya superflex är i rostfritt. De har ju ingen kontakt med resten av kaross utom bakaxeln, så det ska nog vara lugnt.
Nya superflex som ska i
Sen bestämde jag träff med Evo Barre (Pontus) som ska hjälpa mig med mappningen, vid hans garage i Rollsbo. Skulle träffa honom för att få en ny bosch bip373, dvs ett tändsteg. På vägen hem skulle jag svänga förbi bubblaMicke och lämna ett insugsrör för lite svets, men kom givetvis på det försent så får ta det en annan dag i veckan/helgen.
Bip 373
Så var det bara att svänga av vid garaget, löda i tändsteget, montera ihop lådan och sätta tillbaka den. Slog på laptopen och vred på tändningen, verkar funka
Det var nog alles för denna gången. Nästa gång monterar jag tillbaka bakaxeln och pillar med lite andra småsaker i väntan på att Pontus ska komma förbi och kika på startmappen, weeii
-
2012-05-09, 08:40 #193
Tänk om man hade all tid o energi, garage o såna smådetaljer för att kunna ta tag i sina egna projekt, tusan vad sugen man blir.
Micke
Alias Silverpilen
-
2012-05-09, 08:53 #194mrpeteGäst
Ja, energin finns iaf. Garaget är väl.. tja sådär.. men det funkar just nu. Kikar titt som tätt efter ett annat, större garage som man kan hyra ihop med några polare. Det fanns ett riktigt fint på 28x8m, lokalen i sig var helt perfekt. 3fas, tryckluft, nymålat betonggolv, etc. men porten var för liten och felplacerad.. trångt att komma in med byggnad bredvid. Men det kommer fler, för annars var den väldigt bra.
Det är bara att sätta igång, jag började smått, sen har projektet eskalerat hela tiden.. hehe
-
2012-05-09, 18:07 #195
Har ett perfekt utrymme i källare men för liten dörr... vasselin o utan speglar kan det gå...
Micke
Alias Silverpilen
-
2012-05-09, 22:51 #196mrpeteGäst
haha, sånt måste vara störande.. går det inte att ta upp väggen och sätta in en större port? Minns ett avsnitt av top gear där en snubbe byggt ihop en hel bil i köket.. sen sågade han upp väggen för att få ut den
-
2012-05-10, 18:44 #197mrpeteGäst
Bussningarna bak fixade jag klart imorse. Det var lite småpuligt att få upp bakaxeln igen sen, men med hjälp av domkraft och handkraft så gick det efter en stund.
Nya bultar med brickor och låsmuttrar från skruvcenter
Bussningar iklämda, var trögt sen sa det bara PLOPP, så satt den på plats
Nåt annat än rallyfärg vore ju otänkbart, haha!
Ett par små översiktsbilder på golfen.
Sen har jag hållt på med el idag, vilket jag avskyr.. men så är det ju med nåt.. man kan inte tycka om allt.
Jag upptäckte att boxen bara får ström i kör-läget och inte i crank-läget.. hur fick jag reda på det?? Jo jag drog runt motorn på starten!! Nervöst är det alltid, men det lät riktigt bra och den gick runt utan problem, inga läckage eller konstiga ljud.
Så det jag gjorde var att dra en plusmatning direkt från batteriet med brytare till mitt reläkort. Givetvis måste det vara så att jag dragit båda strömmatningarna till tändningslåset innan, så det hjälpte inte..
Därför la jag ner det för stunden tills jag fått det riktiga reläkortet från protoparts. Då vet jag ju helt säkert att allt är rätt iaf, så då ska det funka. När det kommit och är ihopmonterat så ska jag börja med att kolla om jag får varvsignal, både på varvräknaren och i tunerstudio.
-
2012-05-11, 22:49 #198mrpeteGäst
Fick mitt reläkort idag!
Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt fattar.. hur man ska koppla reläkortet när det är tänkt sitta en kabel med kontaktstycke mellan den och ecu:n. Då måste man ju kapa sönder den färdiga härvan jag köpte av dem tidigare.. känns inte helt 100 genomtänkt på det viset.. kortet i sig var pisslätt att sätta ihop. Klart värt att spara 150:- på att köpa byggsats.
Så jag har mailat till protoparts för att höra vad de tycker man ska göra. Känns ju dumt som sagt om man måste fimpa kontakten i den kompletta härvan för att använda reläkortet.
Reläkortet
Koffe har hjälpt till med städning, samt ihopkoppling av stereon som stått oanvänd hur länge som helst.
Yamaha cd-spelare, technics class AA, det var grejer det (på 80-talet, hehe). samt micro och kyl.
-
2012-05-12, 17:18 #199
Härligt! Både ompa-ompa, kalla öl & piroger i garaget ;-)
-
2012-05-12, 21:12 #200