Resultat 1 till 20 av 23
-
2011-11-23, 22:39 #1HolakoGäst
Golf GTI mark VI bakljus byte till LED, igen!
Hej!
Det finns en äldre diskussion om detta ämne, men tar upp den igen, då har jag till slut inte förstått hur ska man göra riktigt!
Det gäller byte av bakljuset till LED på GTI mark VI i bilar som är tillverkade före v45. Vad jag har förstått så går det att fixa med antigen nåt kabel VAG-Com? som man får med LED ljuset, eller via ändring i nåra koder, och där kommer frågan också om man -efter att man själv byter bakljuset- skulle till VW verkstad och be dem släcka av varningsljus för lampbyte?
Är inte värsta experten, nån som har lust och tid att förklara?Senast redigerad av Holako den 2011-11-27 klockan 14:16.
-
2011-11-27, 14:20 #2HolakoGäst
ok, inte så mkt svar
Kanske bara hjälp med vart ska man köpa ifrån? nån rekommendation av egen erfarenhet?
-
2011-11-27, 16:58 #3
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Om du ska in på VAG verkstad och koda om så BÖR du har rätt koder och instruktioner med dig , samt vara medveten om att inga garantier förmodligen kan ges på kodningen.
Detta pga av att det är ett eftermarknadstillbehör som VAG ej tillhandahåller som du har monterat och istr för hur detta skall kodas är inget VAG erhåller/vanligtvis håller på med.
Men tar du med dig inst samt koder & förklarar vad du vill så tror jag nog det ej bör vara problem att få hjälp.
Brukar få sådanna förfrågningar lite då och då på jobbet med allt från dom som eftermonterat xenon till baklysen , och oftas backar folk ur när jag
1 : Måste ta betalt för använd tid.
2 : Ej kan ge funktions garantier för det arbete jag utfört pga av att kodningarna är utanför VAG:s rekomendationer.
Säger inte att man INTE ska koda utan jag skriver bara vad som brukar gälla , så det ej blir några överaskningar.
-
2011-11-28, 19:32 #4HolakoGäst
Tack så hemsk mycket för svaret! Fattar inte att en installation av en original grej kan vara så komplicerad!
Kan man bara acceptera felkoden då? alltså lämna den utan nån åtgärd?
-
2011-11-29, 12:21 #5
- Reg.datum
- jun 2007
- Namn
- Gti
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 93
Jag konstaterade efter mycket sökande på diverse forum att ett byte till LED-bakljus på en bil som är producerad före vecka 45 2009 blir för bökigt och dyrt. Du bör byta "central electric module" för att få full funktionalitet. Detaljer i den gamla tråden. Kostnad säkert 10.000 med ny modul + ljus + inkodning av allt.
Som jag minns det går det förvisso att koda bort varningen för trasigt bakljus även utan att byta modulen, men fel versionsnummer på mjukvaran i modulen gör att andra ljus möjligen inte behåller full funktionalitet.
Du kan säkerligen utan risk montera ledbakljus och strunta i varningarna...jag lägger pengarna på nästa Golf R-version istället...förhoppningsvis en diesel
-
2011-11-29, 16:51 #6
- Reg.datum
- okt 2007
- Namn
- Stefan
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 124
Det är inte alls bökigt, jag kodade om med vag-com och systemet accepterade alla baklampor utom dimljuset. Dimljuset löste jag genom att montera på ett motstånd som inhandlades på Mekonomen. Nu har jag inga felkoder alls.
Det blir däremot svårare om vill ha Xenon med DLR Led fram, på en golf från 2009 före v.45, förutsatt att man redan har Xenon som original. Då måste tyvärr komfortstyrenheten bytas och kodas, vilket jag inte vågat mig på ännu.
-
2011-11-29, 18:42 #7HolakoGäst
Nu har jag varit på VW verkstad, och tydligen kan de inget om det här! Men efter lite förklaring så sa han nåt om att även om man ändrar koderna och allt fungerar som det ska, så är det så att när man gör en ny service så startar det om hela systemet och sen läggs en ev uppdatering från VW, då kan den koden försvinna. Den enda sättet att det skulle fungera då är att VW lämnar dem koderna, vilka han tror inte att VW skall göra för nån oklar anledning...Förmodligen att koderna kan även användas till att tillverka en kärnvapen!
Till slut, så struntar jag i vad dem säger... En av de tyska förtagen säljer nån kabel som kan kan koppla i VAG och väntar nån minut så skulle det hela fungera, jag tror att jag satsar på det, återkommer om vad som händer!
Till Gti: Jag tror inte att sparandet av 10000:- skulle göra det lättare för mig att byta till den nästa R versionen! VARFÖR skulle nån köpa EN DIESEL VERSION av golf R!??
-
2011-11-29, 19:32 #8
- Reg.datum
- jun 2007
- Namn
- Gti
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 93
-
2011-11-30, 10:17 #9
- Reg.datum
- okt 2007
- Namn
- Stefan
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 124
Precis som du blev upplyst så KAN det försvinna men det betyder inte automatiskt att det gör det...
Det är därför man skall spara sin original kod innan man börjar ändra, sen är det ju bra om man även sparar den befintliga kodningen som man vet fungerar.
Men samtidigt håller jag med om att det är synd att man gör det så onödigt krångligt för bilägaren, det är ju ändå reservdelar och service som de tjänar på. De borde ju uppmuntra att man vill sätta en personlig prägel på bilen, letar man på nätet så är det ju ganska många som gör dessa modifieringar. Och så länge man håller sig till originaldelar borde det inte vara något problem.
Nu har jag planerat att ha kvar min bil ett tag, så jag lägger gärna pengarna på de snygga uppdateringarna som kommit
-
2011-12-01, 11:52 #10HolakoGäst
Skall kolla mitt BCM version hos VW verkstad imorgon. Planen är att jag köper lamporna utan "Dongle" och ser om det fungerar med att bara acceptera felsignalet, eller få se om det kan åtgärdas hos VW. Om BCM värdet är mer än 500 så skulle det fungera utan något problem, men då behövs Dongle kabel.
Det är tydligen olika koder lösningar om anväder VCDS beroende på när bilen är tillverkad.
Tycker att det värt det Blackie
-
2011-12-01, 12:30 #11steffe_GTIGäst
-
2011-12-01, 13:17 #12
- Reg.datum
- okt 2007
- Namn
- Stefan
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 124
-
2011-12-01, 15:26 #13steffe_GTIGäst
Funderar faktiskt på beställa ett par LED baklyktor från Kina, dessa är orginal och kablagen ingår. Fick ett pris på $750 för två par. Är det någon som vill gå ihop och köpa så hojta till.
http://vacar.en.alibaba.com/product/...uctdetail.html
Nu ser det även ut som att man kan slippa tullen: "julgåvor Privat till Privat, debiteras inte avgifter om värdet är högst 2000 SEK/försändelse". Mycket möjligt att be säljare ange ett värde under 2000 kr?!?
/steffe
-
2011-12-01, 15:55 #14
- Reg.datum
- okt 2007
- Namn
- Stefan
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 124
-
2011-12-01, 16:04 #15
-
2011-12-13, 11:14 #16HolakoGäst
-
2011-12-14, 20:31 #17steffe_GTIGäst
-
2011-12-15, 17:32 #18viobebeGäst
Hej tyvärr är det enbart piratdelar på den sidan som säljes som original dvs OEM.
Jag hade personligen inte köpt dessa, original lamporna tillverkas dessutom av Hella i Tyskland.
Jag köpte mina via tyska ebay av en VW handlare som heter autohaus-stoye, då ingick även ett motståndskit.
-
2011-12-16, 18:04 #19steffe_GTIGäst
Tack Viobebe för heads-up! Då blir det definitivt ingen beställning därifrån.
VAd är det för motståndskit? Förklara gärna mer! Översätter man texten från länken nedan så tolkar jag det som att felmeddelanet försvinner. Behöver man alltså inte koda om?
http://www.ebay.de/itm/Original-VW-R...ht_1022wt_1037
Edit: Glömde lägga till länken!Senast redigerad av steffe_GTI den 2011-12-16 klockan 21:06.
-
2011-12-16, 18:32 #20Markus1987Gäst
Motstånds kitet finns där för att LED ljus drar såpass mindre ström än vanliga glödlampor så då tror "bilen" att lampan är isåfall trasig och varnar därefter, med ett motstånd ikopplat så blir det inte så, hur exakt den fungerar vet jag nog inte men så har jag förstått det iallafall!