Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76

    Skillnad bagageutrymme std-Golf vs Golf R?

    Som rubriken lyder, är det någon som vet hur mkt det skiljer i bagagestorlek mellan en std-Golf och en Golf R? Är det bara höjden som skiljer?

  2. #2
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Ja, det är lite högre i 4wd bilar från VAG. Ingen jätteskillnad dock.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Skiljer 75 liter mellan en 2 och 4 hjulsdriven golf.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det skiljer 75 liter i och med att lastgolvet är höjt. Dvs från 350 i en "vanlig" golf till 275 i en R. Jag kommer från en GTI V till en R och kan intyga att skillnaden är klart påtaglig till R:ens nackdel. Det handlar trots allt om mer än 20 % mindre bagage. Det kan ev gå att skicka ut reservhjulet och slänga ut frigoliten och få bättre lastmöjlighet i R men jag har personligen ännu inte provat. Det är med nöd och näppe att jag får in minsta möjliga barnvagn efter att ha kastat ut hatthyllan.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Iof är väl inte R´ns kund målgrupp barn familjer?

    Men dock surt att det blir mindre.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Mycket kan hända under väntetiden när man beställt ny bil

    350 liter klarar man sig bra med i de flesta lägen medan 275 l och det faktum att bagaget tappar ungefär en decimeter i höjd är mindre bra oavsett om man ska kuska omkring med barnvagn eller annat skrymmande typ på långresa.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Sant att VW har långa lev tider och att tristessen leder in på andra aktiviteter =) Så det är ju fullt möjligt.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Reservhjulet fyller väl ändå ingen nytta på Golf R..
    Jag är inte helt säker men om jag inte misstar mig helt så skall väl samtliga hjul ha samma rullomkrets för att inte förstöra haldexsystemet!?

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Haldex är inte lika känsligt som torsen som inte tolererar olika omkrets. Dock så ska reservhjulet vara i närheten av originalhjulen. VW hade aldrig skickat med ett reservhjul om det inte var tänkt att kunna användas.

    Problemet om man slänger ur reservhjulet är att en massa frigolit finns kvar (aggerar fäste åt domkraft mm samt ljuddämpning). Om man sen väljer att skicka ut även den så får man inte ett helt plant golv då det sticker upp nitar ur undre golvet. Men det kanske funkar att lägga ordinarie mattan på nitarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin