Resultat 1 till 20 av 310
Ämne: Golf 1 2,0 Berg cup
-
2011-08-17, 00:14 #1mrpeteGäst
Golf 1 2,0 Berg cup
Jaha, då när projektet har pågått ett tag och kommer ta en ny riktning under vintern så kan man ju passa på att starta en projekttråd här då.
Först tänkte jag dra en snabb genomgång av projektet so far.
Bilen är alltså en golf 1 gti -83
24K mil på mätaren
marsröd LA3A
Bilen vid inköp:
Första planen var att göra någon slags tyskstuk av det hela med stretchade däck, avmonterade stötfångare, coilovers osv.
Resulterade i detta med atc cup 15x7" med 165/55
Ganska omgående gjordes fler modifieringar, snowcap monterades.
Här med vinterfälgarna, GB 13x5,5" med vinterdäck
Lite andra saker som fjäderbensstag fram (övre & undre) samt bakre monterades.
Nya bromsok, ferodo-belägg och skivor, bytte lite bussningar här och var på chassit, smådelar lackades eller byttes ut. Service med nya filter, olja osv.
Då såg det ut ungefär så här under huven
Köpte en styrväxel för 5:- på tradera som renoverades vid sidan av
Klarglaslampor monterades
Började även inhandla lite delar inför kommande motorbyte, extraktorgrenrör och 2" avgassystem (simons)
Sedan köpte jag ett 2l (agg) motorblock av Jani hast, vevpartiet balanserades, svänghjul lättat, nya lager packningar osv. Jag köpte en "Nille"portad topp med tillhörande 276 graders kam och ställbart drev
Toppen renoverades, putsade kanaler och matchportade mot insug och avgas
1mm togs av för att öka kompressionsförhållandet till 11:1
Porsche 924 ratt och Sabeltstolar monterade i bilen
Här börjar 2l-motorn att ta form (blockeringsplattor tillverkade av Jani Hast)
Audi spjällhus (fick av Pekka) iordninggjort
Lättat svänghjul och black diamond hårdare koppling
Nån gång under denna tiden monterade jag även c-lås och larm i bilen, mkt behändigt
Egna dörrsidor tillverkades då originalen var ganska ruttna, här med kenwood, nu sitter alpine kitsystem ifram
Såna här har inhandlats till hela bilen
Här är motorn inte långt ifrån komplett
Sen då var det dags att riva ur det gamla möget!
Drivpaket ute ur bilen, smutsigt värre
Sedan började jag då göra iordning motorrummet lite innan montering av den nya motorn påbörjades
Härligt vad mkt smuts det blir överallt när man river nästan 30 år gamla grejer, hehe
-
2011-08-17, 00:16 #2mrpeteGäst
Började rengöra lådan då den skulle återanvändas i bilen
Även hjulhusen skrapades
och rostskyddades
och fick underredsmassa
Fronten rensades på rost, slipades osv
Då tanken var att köra på k-jetronic så inhandlades en AEM bredbandslambda för att hålla koll på AFR
En adapterring köptes från techtonics för att kunna använda mk1 fördelare i 2l blocket
massa delar blästrades innan lack och återmontering
Byggde mig ett eget växellänkage då jag tycker plastgrejerna kändes för klena
Växellådan lackades svart
Luftvåg och bränslehuvud från volvo 240 turbo
Och så lite svart lack i motorrummet
Grenröret lindat med avgasbandage
Insuget måste portas för att spjällen i det större audihuset skulle få frigång
Nya slangar (topran)
Motor och låda har blivit ett par igen
Motorn nollad
-
2011-08-17, 00:26 #3mrpeteGäst
Ungefär nu började det spåra ur på allvar.. Hämtade ut detta lilla paketet som skickats från Tjeckien
Innehållandes
Provmontering pågår
Bakbreddare
Så hade man kommit lite längre, motorn monterad i bilen, skärmar justeras och kapas ur för breddning
Nåt sånt här skulle det komma att se ut
Då och då låg det såna här fina högar innanför dörren när man kom hem
Köpte mig en skvalpplåt till oljetråget
Spindlar renoverade med nya lager
Nya länkarmar med uretanbussningar och nya kulleder
En emblemlös grill med halvdan passform
Efter lite mekande såg det ut såhär innan för framskärmarna
Gick inte att få in skärmarna helt 100 så det fick läggas till material för att minska skarven mellan skärm och huv
slipa slipa
Grund lagd
O så var de nya delarna lackade i bilens färg
Detalj
Nya däck beställdes hem då jag även beställd breddade plåtisar. Däcken blev Toyo proxes T1-R 225/40R14 och fälgarna 14x9" plåtfälgar
Mat måste man också ha ibland, grillning är trevligt
-
2011-08-17, 00:34 #4mrpeteGäst
Inte så långt därefter var bilen provstartad och någorlunda inställd.
Dagarna därefter ägnades åt finjustering av k-jeten och tändning, sedan olje- och filterbyte och inkörning av motorn
De nya fälgarna 14x9"
Lackade
Närbild
En tjockis-golf!
Gjorde en retrobild som jag gillar
Fler klistermärken sattes på (nån som kan gissa inspirationskälla!? hehe)
Glasfiberhuven och vinge stressmonterades inför bugrun (huven ska nog inte användas mer och vingen behöver förstärkas i bakkant)
Sen hände då det tråkiga, motorras på mantorp ring
Mindre fin kolv, den som var värst demolerad
Småbitar material inpressat i lagren..
Så där är väl del 1 avslutat på projektet och kommer from nu att handla om steg II (egentligen steg 4-5 om man räknar mindre grejer).
Nytt 2E block
Fortsätter att uppdatera projekttråden snart tills vi hamnar där vi är idag.
/// Peter
-
2011-08-17, 09:59 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Oj, Mycket jobb =) Rolig läsning...
-
2011-08-17, 10:22 #6mrpeteGäst
Tackar tackar! Jovisst har det varit en del slit, ännu mer än vad som syns på bilderna. Det är ju alltid en massa små detaljer, motgångar etc som gör att det tar mer tid och energi än det var tänkt från början.
Jag ska göra en lite mer ingående översikt i första inlägget, sen kommer jag fortsätta lägga upp bilder och berätta lite tills det kommer dit jag är idag.
-
2011-08-17, 12:09 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Härligt!
Synd på Bug Run.
Men du har väl hunnit en del sedan dess , pekka har ju informerat om raset iaf!
-
2011-08-17, 14:23 #8mrpeteGäst
Jo det var tråkigt, tyvärr är det sånt man får vara medveten om så fort man börjar trimma och modifiera.
Jajemän, jag har kommit en bra bit, men jag orkade inte lägga in allt igår kväll. Tänkte lägga upp bilder och lite mer om vad som har gjorts fram tills i dagsläget. Sen kommer tråden att uppdateras som vanligt, bara den får komma ikapp först.
-
2011-08-17, 16:59 #9mrpeteGäst
Då har vi kommit så långt att bilen har transporterats hem från bugrun på trailer och ett nytt motorbygge påbörjats.
Som ni såg ovan så var inte kolvarna så fina, loppen såg inte heller alltför roliga ut.
Det nya motorblocket blästrades rent utvändigt, fick en ordentlig maskintvätt samt att frostpluggar och oljelock togs av, oljekanaler gjordes rent och spolades ur.
Vevpartiet utplockat och sorterat, lämnades på balansering/viktjustering till 0,1g tolerans.
Veven från mitt agg-block klarade sig så den återanvänds, balanserad och fin.
Nya lager, ram- och vevlager köptes från dli-teknik. Toga high performance, även topplocksbultar
Mittersta ramlagret med axiallager för veven i ett stycke, fräckt
Delar som skall återanvändas sparas för rengöring innan återmontering på nya blocket
Kom över nya ventiltryckare billigt på ebay, samt nya kolvringar
Mellanaxel balanserad i svarven, var gjuten och full av skägg innan
Blocket lackat silver
Fördelaren öppnades för modifikation. Den tjockare av de två fjädrarna till den mekaniska förställning av tändning plockades bort, tillsammans med plugg av vakuum så ger det maximal förtändning från 3000rpm och uppåt.
Vissa av ventilerna såg mindre fina ut så de fick bytas ut mot nya
Topplocket fick lite rengöring inför genomgång för att se om det fanns några skador.
Cylinderloppen honade innan montering av vevparti
Veven på plats i blocket, innan det sattes munstycken för oljekylning av kolvar i (lätt att glömma och kan bli tråkigt)
Fick tillverka några egna packningar då det kändes onödigt att köpa dessa, hålstans och sax fixade biffen
Packboxar hade ju bara körts 3 veckor så de fick återanvändas efter grundlig rengöring
Kolvar viktjusterade med 0,1g tolerans
Mönster för hur kolvringarna skall monteras för att inte ge onödiga kompläckor
Ny plats för expansionskärl om ingen kylare med inbyggt sådant införskaffas
Ville även ha en varvräknare som går en bra bit över 8000rpm för att vara säker på vad man varvar motorn till, så det blev en från ebay som såg bra ut, programmerbar shiftlight etc.
Saker och ting börjar komma på plats
-
2011-08-17, 16:59 #10mrpeteGäst
I topplocket mot kamaxeln gjordes uttag för att vara säker på att frigång för höga nockar fanns
Sen börjades lite dårskap som egentligen inte ger något annat än ett snyggare utseende (tills det ärgar :P)
Topplocket börjar se ganska fint ut, alla siffror, bokstäver etc bortslipat
Det hade sedan länge sett förjävligt ut i garaget med allting i en stor röra.. så vi stoppade fabriken och gjorde en stor röjning. ca 10 säckar skräp kördes till åvc, hyllor sattes upp och saker o ting sorterades.
Sen budade jag hem en kamaxel på ebay, en schrick 288graders med 11,7mm lyft. Trodde jag! Det visade sig vara en 276graders med 11,2mm lyft..
Efter väldigt mkt krångel och dryg kommunikation med säljaren och ebay customer support så blev en refund bestämd. Dock har det dröjt en månad för jävelskapet att komma så långt!
Så en ny kamaxel skall införskaffas, troligtvis en schrick eller cat cams runt 288grader och 11,5-12mm lyft
Mera hyllor
Större oljekyl hade jag hunnit inhandla på bugrun redan, så den monteras innanför grillen med gummibussningar
Testade att montera isär ett instrumenthus för att se hur pass avancerat det var för att ta bort varvräknaren och ersätta med klocka.. detta för att slippa ha dubbla varvräknare men fortfarande ha kvar gti-instrumentpanelen med färddator. Dock gick inte det alls med min egen som såg helt annorlunda ut med vakuum och grejer för färddator samt ekonomimätare (blä) så får kika på det senare
Dock tog jag bort den gröna filmen och de små lamporna skall ersättas med seriekopplade dioder för att slippa ha motstånd.
Fick också tag på en bättre begagnad generator som jag tänkt fixa till lite. Luskade ut att detta är en avstörare för radion så man slipper få generatorvin, vilket kan vara bra att ha monterat.
Sambon tyckte att fronten såg så naken ut utan det gamla emblemet som satt på grillen.. Så fiskade fram ett gammalt vw-emblem från bubbla som monterades på fronten
Ordning och reda på topplocksdelarna
Allting återmonterat i topplocket, tog bort lite vass kant runtom ventilsätena så nu ska nog flödet vara ytterligare lite bättre
Sen var då stakar och kolvar monterade i bottendelen. skalpplåt, oljepump och tråg också på plats
Så som motorn ser ut i dagsläget, i väntan på att ventilkåpan skall bli klar (kommer till den)
Jag fick tag i en ventilkåpa från 2E motorn som är mkt snyggare enl mig själv än mk1-kåpan. Tog dremeln och gjorde två spår för att få separata linjer i nederkant också som var tänkta att polera upp tillsammans med vw-märket.
Detta gick skitbra och det blev ruggigt snyggt (enligt mig själv iaf). Dock fick jag en liten rinning, våtslipades ner och jag tänkte lägga på lite ny lack då den blev väl tunn. Vad händer då.. om inte lackjävlen reser sig! då hade jag ändå rengjort ordentligt, silikonremover o allt..
Snyggt, men mindre snyggt med resning i lacken
Blev sur och slängde ner skiten i ett bad med utgången bromsvätska, efter lite gnuggande så var den helt ren från lack
Nu har jag lackat den svart istället och det kommer nog bli grymt bra ihop med resten.
Nu har vi då kommit dit där jag står i dagsläget och uppdateringar framöver kommer kanske inte vara lika fläskiga som dessa första, men jag ska försöka uppdatera så mkt det går och lägga in många bilder.
/// Peter
-
2011-08-17, 18:02 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Haha du visar upp en hel del sjuka tendenser du med =)
Polera toppen.......ohh my good va jobbigt!
Men snyggt.
-
2011-08-17, 18:16 #12mrpeteGäst
Haha, jodu.. det var jäävligt segt o då kunde jag ändå ha gjort det bra mkt bättre än jag gjorde. Funderade en sväng på om jag skulle polera ventilkåpan också, heheh.. o blir inte den svarta lacken som jag la på igår bra så är det nog fan menat att den ska poleras!
Mer sjuka grejer ska göras, helt klart! Det blir ju mkt roligare då
-
2011-08-17, 18:37 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 801
Ventilkåpan blev ju kanon som röd men aluinlägg!!!
-
2011-08-17, 21:13 #14mrpeteGäst
Tackar tackar! Den ska bli likadan men svart istället
-
2011-08-17, 21:30 #15
Kanonhäftigt bygge helt klart, fortsatt lycka till!
Sade hej till dig lite snabbt i besiktningskön till bugrun, tråkigt att du fick problem, men roligare att du jobbar på!Volkswagen Club Sweden
Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018
-
2011-08-17, 21:37 #16mrpeteGäst
Tackar tackar!
Ah där ser man Men nästa år blir det bättre, garanterat! Man kan ju inte ge upp vid första misslyckandet, hehe
-
2011-08-17, 23:25 #17
- Reg.datum
- nov 2008
- Namn
- Tommy
- Ort
- Hofors
- Inlägg
- 222
Vilket porr å få alla bilder på rad såhär!!
Som å gå in i en godisbutik! (eller bolaget, välj själv!
Ser jäkligt bra ut iaf!!
Ang polerad ventilkåpa så är det enl mitt tycke snyggare å köra lackat! Speciellt när du fått toppen så fin!
Jag testade lite å va påväg å köra polerad kåpa till min golf ja med innan ja lacka den, kom dock inte så långt!
http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/0442.jpg
Hur du en gör så blir det bra iaf!!
Mvh Tommy
-
2011-08-18, 19:19 #18mrpeteGäst
Hehehe, ja det blir lite lyxigt att bara titta igenom 2-3 inlägg och få upp typ 60 foton under projektets gång. Vet inte hur många sidor det blivit om projektet på garaget, men det tar iaf flera timmar att kolla igenom alltihop
Tack ska du ha, du vet ju själv vad jag tycker om ditt projekt Jag tror också det blir bättre med lackerad ventilkåpa, annars blir det nog lätt lite för mkt blankpolerat (om det nu kan bli det, hehe). Dock blir den svart. Jag tänkte åka förbi garaget imorn o kolla hur lacken blev. Fick ju köra ner hela kåpan i bromsvätska för att få bort den gamla som rest sig..
-
2011-08-19, 10:40 #19
-
2011-08-19, 14:26 #20