Sidan 13 av 21 FörstaFörsta ... 310111213141516 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 402

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg

över 7000rpm börjar 02A:n med tidiga sync-ringarna bli tråkiga att växla.. finns en 02J/0A4 variant med nyare ringar som går att växla vid högre varv, men den är istället väldigt känslig för fel-växlingar å inte alls lika robust(flera, mindre och vekare styrklackar).
    Tänk att en så liten stål-bit kan göra så mycket nytta, det måste ju vara huset som flexar om det där hjälper.

Jag kan säga att de nya sync-ringarna fungerar lite bättre, men på den lådan jag tog dreven ifrån var det bara på ettan och tvåan det var finare tänder.
    Det är ju lika svårt att få i trean och fyran, jag tror dogbox är enda alternativet om man varvar upp mot(eller över) 8000rpm ?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    razer: helt korrekt.

det finns även 2st olika "hållare" på insidan som dom där 4 bultarna kommer ifrån, en lite kraftigare och en vekare, och använder man den kraftiga så tål lådan bra mycket mer.. beprövat sedan länge.
    sen en sån här förstärkning på utsidan, så är man en bra bit påväg.. materialet/härdningen i dreven är riktigt starkt i dom nya dreven, kraftigare än 02M dreven tom.
    tydligen piskar dom 800hk med 02J låda på klistrad bana + sliks.. dom som har utvecklat förstärkningen, så dom har haft en bra bil/låd-ätare att prova fram lösningar på.

mnja, det finns lådor som har dessa syncringar på alla växlar tror jag bestämt, men 1:an och 2:an är däremot dubbelsyncad, med nya ringarna, i en övergångsperiod.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-06-17 klockan 00:01.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    ett klassiskt fall av flexande axel.. då dreven skjuts isär och bara går i varandra på topparna = rensad 2:a eller 3:a.. finns som sagt en väldigt enkel å billig lösning på det problemet nuförtiden, detta:

http://www.usrallyteam.com/index.php...oducts_id=1049

lätt att cadda en egen och fräsa om man har tillgång till rätt material.

över 7000rpm börjar 02A:n med tidiga sync-ringarna bli tråkiga att växla.. finns en 02J/0A4 variant med nyare ringar som går att växla vid högre varv, men den är istället väldigt känslig för fel-växlingar å inte alls lika robust(flera, mindre och vekare styrklackar).

spinner det på bara ETT hjul så är 02A också jättetråkiga att växla, men det problemet bör inte tobbe ha med diffen.. på klister.
    Tillåt mig små le: Since the part was installed on Autoextrëm's 800hp drag car, there have been zero failures.

Man kanske inte ska tro på allt man läser eller att alla tv-shop mirakel prylar...

Plåten kommer säkerligen inte göra saken sämre men de låter stort när katten skiter eller hur? speciellt om den gör de i USA, fuck yeah!

Ge mig en 500:- spänn så ska ja gladeligen fräsa ut en plåt, finns de fler som har intresse så hojta till så kör ja ett gäng när ja ändå är i farten Tobbe slå en pling å kom förbi me lådan/huset när du fått ner den så ordnar vi detta.

Lite kul är oxå att 3án ska vara lättast att rasa, när ja nästan bara skottat 4 ans växel. Sen om dreven väl håller då vill ju hela diffhuset lämna lådan. Men ts kommer nog inte ha de problemen då de krävs 2 cyl till å lite mer Nm

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    skitbra, bara att börja fräsa.. väldigt enkel pryl att göra om man har tillgång till maskiner.. lär ju dock vara ett starkt material som inte flexar.. nått i stil med verktygsstål.. nånting hårdhärdat.. eller nått trevligt syrafast funkar säkert också.. bor-stål ala plogskär? =)

Citat Ursprungligen postat av Erik_vr6 Visa inlägg
    Lite kul är oxå att 3án ska vara lättast att rasa, när ja nästan bara skottat 4 ans växel. Sen om dreven väl håller då vill ju hela diffhuset lämna lådan. Men ts kommer nog inte ha de problemen då de krävs 2 cyl till å lite mer Nm
    3:an är överlägset lättast att rasa då den sitter närmast centret på axeln.. har 5st lådor som påpekat detta.. å 2st som tyckt att 2:an är vekaste växeln därefter.. i ditt fall erik så fick du ju hjulstuds på 4:an pga soptaskigt fäste, på 1-3:an spann det hejdlöst å då studsar inte däcken.. du har väl aldrig knäckt en 4:a med 02J dreven och riktiga härdningen.. det bara höll ihop å bet iväg.. alla Nm till trots?

vr6rnas lådor har samma härdning som G60 och gamla passat 90hk lådor.. så ja.. det är skillnad som natt å dag..
    även om diffhuset är lite vekt precis som du säger, så krävs det en hel massa mer mos/studs för att få sönder det när en pelikan sitter på plats =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    bor-stål ala plogskär?
    Fräser mycket i detta, oväsen, oväsen och åter oväsen :-)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    haha ja men herrugud.. va fan ska en liten plåtbit på änden kunna ändra flexet som blir MITT på en axel ?!?!!?
    å vilka är dom här pårökta amerikanarna som prövat detta då? i vad för bil jävligt intressant å se vad det sitter för maskin/mos i den, kan ju lika gärna vara en orginal maskin i den, bara det att dom inte lärt sig få i 3ans växel än..jävligt lätt å skriva att det är 800hp i en bil för att folk ska tro att det är därför prylarna går sönder.. dom sitter väl säkert å rullar joppar samtigt som dom ska få i 3an därför det går sönder

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    17/6 - 2011 UPDATE!!

Jaha idag rev jag ur lådan iaf..
    tog knappt 50 minuter att få ur lådan i garaget, krälandes på garagegolvet !!
    Ja tackar PowerKingen som gav mig orken hehe!!

Nu återstår att dela lådan kommande vecka på jobbet.. så får vi se hur mkt som behövs bytas

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Citat Ursprungligen postat av Fredriksson Visa inlägg
    haha ja men herrugud.. va fan ska en liten plåtbit på änden kunna ändra flexet som blir MITT på en axel ?!?!!?
    å vilka är dom här pårökta amerikanarna som prövat detta då? i vad för bil jävligt intressant å se vad det sitter för maskin/mos i den, kan ju lika gärna vara en orginal maskin i den, bara det att dom inte lärt sig få i 3ans växel än..jävligt lätt å skriva att det är 800hp i en bil för att folk ska tro att det är därför prylarna går sönder.. dom sitter väl säkert å rullar joppar samtigt som dom ska få i 3an därför det går sönder
    "After about 400lbs/545Nm torque, stress loads are high enough to make the input shaft twist and push outwards towards the clutch."

det är inte så mycke svårare än så, lagren är koniska, axeln snor ihop sig och dras ur lagerbanan = millimeterstora glapp som gör att axeln kan röra sig i sidled och då går 2:ans och 3:ans drev isär. 2:ans drev tål det bättre än 3:ans pga att dom är ganska bitiga, men vid hjulstuds ryker även dessa.. problemet har ju varit känt sedan 91, och nu har någon äntligen plockat fram en simpel "gördel" som är lätt att montera och minimerar detta flex + håller ihop låd-huset.
    den kostar inga större pengar, och har blivit en hit i mk4rna i usa där dom åker på klistrad matta, där det biter i REJÄLT och påfrestar drivlinan sjukt mycke, nånting vi bara kan glömma här i sverige.. så varför inte prova.
    med nyare härdningen på axlarna så är det inte så mycke axeln som vrider sig, utan huset, och denna avhjälper även detta.. det är en ganska tjock "liten plåtbit" som tål iaf 50ggr mer än piss-aluminiumen som är orginal i huset.

tobbe: får hoppas 3:an inte tog med sig nånting annat, men det brukar ju vara väldigt lungt.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    lätt å skriva å kopiera text.. nån i sverige som prövat detta om det verkligen fungerar, eller är det bara dom där ganja rökarna på andra sidan som "prövat" skriver att det funkar?!?!

Du har ju iaf inte prövat det själv Sn00k så känns ju lite galet att du sitter å förespråkar nånting som DU egentligen inte har en aning om det verkligen fungerar eller ?
    sen är det ju inte så konstigt att folk rasar 02a lådorna stup i kvarten då dom flesta gått 20tusen + mil med gamla tanter å gubbar som inte kan växla/koppla heller så dom är nog rätt utmattade redan innan folk börjar stoppa i dom i bilar med massa mer effekt än dom är byggda för eller ?

Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    för mig låter det som du har köpt något "ower there" och blivit missnöjd och nu klankar allt som ett försök att blåsa folk på pengar. Verkar inte som du har provat det själv så likväl som du påstår att SnOOk förespråkar att det funkar så sitter ju du och förespråkar att det INTE funkar utan att ha testat... kasta inte sten i glashus. Kom heller med lite mer konstruktivt innan du avfärdar nått som, ingen här som uppskattar trollning i forumen.

"Trolling is the act of purposefully antagonizing other people on the internet, generally on message boards. When done in a moderated internet community, this can result in banning. When done to uptight people such as fundies, this can result in hilarity."
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Jag har inte handlat nånting ifrån staterna jag vart missnöjd med hittills...

MEN det jag menar är att det känns lite bortkastat å kasta 1500kr i sjön för en liten plåtbit som ingen vad jag vet, därför jag frågade mer än amerikanarna tydligen ha testat att det funkar..

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    som sagt, problemet är ett konstruktionsfel/materialfel och har varit välkänt sedan -91 när dessa lådor kom ut på marknaden.
    finns massor av folk inom rally/rallycross som har kört med utanpåliggande "gördlar" som avhjälpt problemet massor jämfört med orginal.

huset ÄR vekt, axeln SNOR sig och dras ur lagret, och får dreven att gå isär och slå av topparna = PLATT.
    detta är inget jag sitter å gissar på, jag har 7-8 lådor mosade som dissekerats och där detta har konstaterats, du är så välkommen upp till garaget och titta på renslipade drev, vridna axlar å spruckna hus, även om du varit med vid flera tillfällen då dom rensats, tom i bilen.

det finns en starkare platta som sitter på insidan av lådan där dessa fyra bultar är fästa, denna finns i två versioner, och stoppar man dit den kraftigare av dom(som ändå är ganska smal och vek) så håller lådorna DUKTIGT mycke bättre, om du tex tittar på eriks senaste 02A som var byggd med MINA drev och den starkare plattan, han mosade 880Nm genom denna en hel sommar.. för att slutligen mosa sönder 2:an ute på gården när han lekte å skulle ställa fast bilen med sliksen.

det skvallrar om att denna pryl, plus lite högre förspänning på lagren, kan vara precis det som behövs för att stadga upp dessa gamla herk-lådor, och ur ren metallurgisk synpunk så är detta helt korrekt.. gammal TRÖTT aluminium jämfört med en härdad platta som kan ha allt ifrån 25-200ggr styrkan av själva huset.

finns numera ett starkare 0A4 hus i bättre alu/magnesium legering att tillgå, som bara väntar på att bli utprovat, materialet och förstärkningarna i själva gjutningen skvallrar om att det är betydligt mer robust.

milberg tar ju säkert på sig att fräsa en prototyp på en sån här inre "gördel" för en 500-ing, bara å bulta i tillsammans med riktiga drev å se vad som händer, NADA att förlora på det.

förövrigt jobbar jag med konstruktion, belastning, hållfasthet och metaller hela dagarna och har så gjort en stund nu.. bara utifrån detta så säger jag att denna plåtbit har stor potential, då jag VET att dom senare dreven, med nya härdningen, i sig är starkare än tillåmed 02M-dreven rent materialmässigt.. och jag VET att det var en sån 3:a som tobbe här just mosade.. för det var ovan nämnda drev som kom ifrån min samling, då jag hittade på ännu trevligare drev.. som jag fortfarande har liggandes, något för tobbe kanske.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-06-20 klockan 16:39.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    ja milberg ska få tillverka en sån där platta så får vi utvärdera att se
    Matte, vad är det för nå starkare drev du har liggande ? (dom ifrån den där caddy tdi lådan) ??

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    yes, komplett innehåll ifrån en 0A4 låda med ytterst få mil på.. enda kruxet i ditt fall är att centret på kronhjulet skiljer mot diffen.. dom gick ifrån 114mm till 113mm.. precis som på senare 02J.. jag har faktiskt kronhjulet och diffen liggande bredvid mig just nu.. undrar om det inte bara går att ta upp hjulet till 114mm igen i en svarv/fräs.. har en 02A pelikan liggande också, så jag ska kika om bultdelning å allt stämmer.. =)

http://www.peloquins.com/products_02J_B.html

det finns även ett starkare hus liggandes i gömmorna av alu/mg legering.. dock behöver man flytta över 2st packboxar vid medbringarna då dessa kör med 108mm medbringare orginal.. biffigt.

Update: jomenvisst, bultcirkeln är densamma, man lär bara ta upp innerdiametern på själva kronhjulet med 1mm i en svarv så går det alldeles utmärkt att använda pelikanen som du har nu =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-06-20 klockan 23:11.

Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Så här menar du?

Kronhjul

Byggde min första 0A4, eller 02S som den även heter för ett antal år sedan. Fina saker, men fortfarande bara en uppdaterad 02J med extra växel. Men kör så det ryker.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Precis David, det där ska väl vara en barnlek att åstadkomma för nån som jobbar med svarvning =)
    0A4:an var väl den 5-växlade varianten och 02S 6-växlade om jag inte minns tokigt.. ska även finnas en 02R i nån polo enligt herr Gary.

dreven har samma härdning som senaste 02J, däremot bara ~1400mil på nacken, så dom är riktigt färska..
    dessa i kombination med starkaste huset, pelikan, "gördel" och lite högre inspänningstryck på lagren så lär man ju ha tagit 02A/J/C/S/R/0A4-lådorna till yttersta gränsen för vad dom klarar av.. håller det inte då så är 02M och då lämpligen DRP nästa naturliga steg.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Det jag menar är att dom kan lika gärna ha hittat en låda/drev som haft turen å hålla.. eller har dom gjort nån form av test på ett visst antal språnkans nya lådor som dom även kollat över matrial å så i drev/lådhusen osv ?

ja menar hur länge har inte bröderna bond åkt med deras 4petade låda som alla säger att den borde gått sönder för länge sen..

F.Bond
    Gäst
    Ja Tobbe det är bara att byta låda till 4-petat.

Blir det att köra Borlänge street open??

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Citat Ursprungligen postat av F.Bond Visa inlägg
    Ja Tobbe det är bara att byta låda till 4-petat.

Blir det att köra Borlänge street open??
    nja jag tror inte de blir nå 4-petat här inte hehe!

Ja de är väl tanken iaf... vi får väl se

30/6 - 2011 - UPDATE

Hmmm, ngt som är trasigt här tror jag

Får de lov att vara lite sallad?

Är väl 3ans drev och ingreppet som gått åt skogen som de såg ut
    Tur man hade magneten kvar i lådan, den samlade upp de mesta av skrotet..
    Nu stundar isärtagning av lite drev samt ordentlig tvättning av allting

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ganska klart VAD som är felet iaf!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin