Sidan 7 av 31 FörstaFörsta ... 4567891017 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 613
    silam
    Gäst
    Trevligt att tråden öppnades igen, bra om folk kan hålla en bättre nivå framöver.
    Lämna personliga dispyter utanför.

För övrigt så hände precis det som vi pratade om mig i helgen, nämligen att jag hamnade bredvid en Saab 9-5 på motorvägen och vi stämplade båda två från kanske 110km/h, hade förväntat mig att dra ifrån men icke, snarare tappade jag ett par meter tills vi stötte på trafik nånstans norr om 200 km/h.
    Eftersom jag blev lite chockad låg jag kvar på 6´an hela tiden men det kanske inte spelade någon roll.
    I vilket fall, original var den inte, den gick utav bara fan!

Nu måste man ju göra något åt sin slö R :-)

/N

AeroPlus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    Är det inte inte så att?(min personliga åsikt) Om du köper en ny bil och börjar modda utanför tillverkarnas spec så känns det lite"dumsnålt" att vilja bryta mot samtliga garantiregler och ändå vilja ha garantierna kvar?

Det är ju en kalkylerad risk som du själv har valt tycker jag och i mitt fall så ser jag det som mitt ansvar om ngt rasar och då kan jag inte förvänta mig att min återförsäljare ska betala mitt risktagande.

If you cant stand the heat, stay out of the kitchen liksom.

Men en lätt moddad bil som inte tokkörs dagligen har nog tillräcklig marginal om det är väl utfört, men det vet man ju först efteråt.
    Mvh Erik
    Hej !

Till en viss del håller jag med dig,man får helt enkelt skilja sig själv men det finns många företag som lovar ena och andra att det skall hålla,det funkar mm.
    Är man naiv så går man på det.
    Lovar dom ena och andra och sen i slutändan visar det sig annat då blir man inte glad och då det skall finnas ansvar över det dom säger,trots allt äger ni inte bilarna som kostar 10tk.

Hur som helst under min tid som bil intresserad så har jag lärt mig flera saker.

1) Spara aldrig på bra hårdvara,använd dig av den bästa som finns,det är viktigt att ha bra vägar in och ut så är det bara.
    2) Kör med marginal,går gränsen på Golf r med steg 3+ på 340 hk 500 nm.Välja att köra på 315 hk 420 hk med steg 3 hårdvara.
    3)Som skrivit innan en bil som är påställd kommer inte att prestera bättre än en som inte är det om vi nu inte testar bilar i kyligt utetemp.
    4)Att få till fart i bilarna,kan vem som helst göra tyvär,men att få annat att lira och ha god driftsäkerhet är annat.
    5)Ni kör dyra bilar,var rädda om dom för att allt är dyrt nu för tiden,allt handlar inte om acc tider,visst det är kul när bilen presterar bra men det finns annat sida av det hela oxå som man bör tänka på.
    6) Hoppas verkligen att ni inte är isnöade i dessa kraftiga moment/effekt vid låga varv,den kan ställa till med många saker och den gör knappt bilen något snabbare.Har suttit och räknat detta i flera timmar förut.

Bjuder på en racelogic tid på en orginal Golf 6 r 100-150 5.5 sec ,dom går riktigt fint även orginal

Mvh
    Senast redigerad av AeroPlus den 2011-04-10 klockan 11:00.

AeroPlus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    .

För övrigt så hände precis det som vi pratade om mig i helgen, nämligen att jag hamnade bredvid en Saab 9-5 på motorvägen och vi stämplade båda två från kanske 110km/h, hade förväntat mig att dra ifrån men icke, snarare tappade jag ett par meter tills vi stötte på trafik nånstans norr om 200 km/h.
    Eftersom jag blev lite chockad låg jag kvar på 6´an hela tiden men det kanske inte spelade någon roll.

/N
    He he,du har tyvär hamnat på Saabs bästa intervall

Prova från 50 km/h där har dom inte full effekt på 2an ,den är något begärnsat

AeroPlus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Men som sagt vissa företag inriktar sig på att va snabbast=
    aggressivt mappad, sen finns det företag som inte tummar på marginalerna allt för mycket,
    Angående din bil:
    Effekt i den ?
    Moment ?
    Laddtryck ?

Mvh

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Citat Ursprungligen postat av AeroPlus Visa inlägg
    Angående din bil:
    Effekt i den ?
    Moment ?
    Laddtryck ?

Mvh
    Vet ingenting om min bil ännu, endast hur laddet ser ut..Om man jämför en R eller Pirelli så tror jag dom laddar 0,8 org,
    min Pirelli med ic byte avgas samt bränslepump laddar ca 1,20 till 1,25 max 1,35 peak
    sen har man ju set på diverse forum i Usa att dom som har Giac eller apr steg 2+ peakar på 1,9 för att seda ligga stabilt på 1,6.
    dom bilarna lär ju gå riktigt bra.mvh

AeroPlus
    Gäst
    Vet ingenting om min bil ännu, endast hur laddet ser ut..Om man jämför en R eller Pirelli så tror jag dom laddar 0,8 org,
    min Pirelli med ic byte avgas samt bränslepump laddar ca 1,20 till 1,25 max 1,35 peak
    sen har man ju set på diverse forum i Usa att dom som har Giac eller apr steg 2+ peakar på 1,9 för att seda ligga stabilt på 1,6.
    dom bilarna lär ju gå riktigt bra.mvh
    1.9 kan inte vara hälsosamt och inte konstigt att det skapar problem som ni haft.
    Däremot att köra med 1.2-1.25 gör att man kan sova lungt om nätterna.
    Mvh

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Så rätt, i dessa laddnivåer krävs ett kopplingsbyte för eller senare,,,för mig tog det ca 1år innan bytet.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    2) Kör med marginal,går gränsen på Golf r med steg 3+ på 340 hk 500 nm.Välja att köra på 315 hk 420 hk med steg 3 hårdvara.
    Problemet är att trimfirmorna inte har hundra koll när de utvecklar trimmen...

Jag har en kompis som jobbar professionellt med motorutveckling, som varit anställd av flera av de stora bil/lastbils koncernerna i världen. Och jobbar i dag på konsultbasis mot samma kundkrets. Han är dock inte bilnörd som de flesta av oss här...

Han brukar garva när jag vill prata trimfirmor med honom, och han avfärdar dem ganska omgående pga av avsaknaden av ordentliga motorlabb där man övervakar ALLA parametrar i en motor under utvecklings arbetet.

Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Trevligt att tråden öppnades igen, bra om folk kan hålla en bättre nivå framöver.
    Lämna personliga dispyter utanför.

/N
    Du får kosta på dig en nedväxling eller två nästa gång

Jag har kört mot org 9-5 Aero i 250 hk utf och den hänger inte med i intervallet 100-200.

Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg

Jag har en kompis som jobbar professionellt med motorutveckling, som varit anställd av flera av de stora bil/lastbils koncernerna i världen. Och jobbar i dag på konsultbasis mot samma kundkrets. Han är dock inte bilnörd som de flesta av oss här...

Han brukar garva när jag vill prata trimfirmor med honom, och han avfärdar dem ganska omgående pga av avsaknaden av ordentliga motorlabb där man övervakar ALLA parametrar i en motor under utvecklings arbetet.
    Dilemmat är att trimmarna har inte möjlighet att mäta allt och även om du skulle göra det så vet de inte gränserna för hårdvaran. Det är dock skillnad mellan trimfirmorna avseende på kunskap och hur mycket de mäter. Många styrsystem har möjlighet att mäta parametrar och andra modelleras. Är det en seriös firma så tar de reda på den mest kritiska informationen och lägger trimmet med marginal mot brott. Men självklart så har de inte möjlighet att ha full koll, så är det bara.

Anledningen till att det oftast går bra vid chipstrimning är att ägaren av fordonet inte kan nyttja effekten ofta och att de seriösa firmorna inte tar bort skyddsåtgärder för höga temperaturer mm.

Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ja man kan ju undra varför man säljer och sen köper en i stort sätt likadan bil, men jag gjorde det av många anledningar
    b.l.a för att den är nyare, snyggare inredning (enligt mig) så gått som fullutr..En annan detalj jag också la märke till
    va att ECU boxen i Pirellin va väldigt lätt att få ut till skillnad från min edi 30, där var det någon slags plåtram med låsskruvar
    som gjorde det omöjligt att få ut boxen men det kanske ska va så på just den modellen, det är ju trots allt en speciallutgåva.
    Denna bil är Tyskmoddad= lite mer kraft än org, laddet är fint Peak max 1,35 sen stabil 1,25 till redline .. mvh
    Vilken SW har du? Hohenester eller annan?

AeroPlus
    Gäst

Många trimföretag lägger inte den tid heller som behövs för att få ett bra produkt,dom gör det på så kort tid och sen får kunder pröva deras programvaroror och hållbarhet på trimmet.
    Och alla extra justeringar mm,kopplingslir,motorras får kosta kunden då det är inget trimföretag står för trots att dom lovar både ena och andra när man skall trimma,bara för att sälja.

AeroPlus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Du får kosta på dig en nedväxling eller två nästa gång

Jag har kört mot org 9-5 Aero i 250 hk utf och den hänger inte med i intervallet 100-200.
    Det är många Aero-s som kör trimmat i Stockholm trakten så har det varit en trimmad så förstår jag att han blev ifrånåkt.
    Att du kör ifrån en orginal Aero med org Golf r är inget nytt även dom växlat ner.
    Men kör du mot en 300 hk då blir du ifrånåkt hur mycket du än nedväxlar
    Du har inte lust att köra mot min ?
    Mvh

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Dilemmat är att trimmarna har inte möjlighet att mäta allt och även om du skulle göra det så vet de inte gränserna för hårdvaran. Det är dock skillnad mellan trimfirmorna avseende på kunskap och hur mycket de mäter. Många styrsystem har möjlighet att mäta parametrar och andra modelleras. Är det en seriös firma så tar de reda på den mest kritiska informationen och lägger trimmet med marginal mot brott. Men självklart så har de inte möjlighet att ha full koll, så är det bara.

Anledningen till att det oftast går bra vid chipstrimning är att ägaren av fordonet inte kan nyttja effekten ofta och att de seriösa firmorna inte tar bort skyddsåtgärder för höga temperaturer mm.
    Hej.
    Intressant debatt! Har inte en "R" utan en "GTI VI". Själv har jag valt BSR för tredje gången gillt av "tradition", denna gången steg 1, 240hp/342 nm. Deras "R" alternativ ska leverera 308hp/395nm. De brukar kanske inte ligga i topp på effektsidan men det får vägas ihop med annat. Vi har en mycket bra ÅF på orten där jag bor vilket gjort att jag och mina likasinnade anlitat dem. Det är ju helt självklart att bruksmönstret styr hur bilen slits. Trots den moderata effekthöjningen ovan kan man ju beakta instruktionen nedan som BSR har på sin hemsida. Ganska givet i mina ögon.

Inget är gratis. Vid forcerat användande får man kallt räkna med att ha en ekonomisk buffert för i stort sett vad som helst. Gatukörning med ett och annat full effekts uttag sliter ju betydligt mindre än en bandag / eventdag. Det är ju OEM bilar för vardagsbruk i grunden vi pratar om. Tunga är de med, typ 1400 - 1650 kg! De fysiska lagarna är "absoluta".

BSR rekommenderar utökad service vid trimning
    Biltillverkarna har i regel långa serviceintervall. I samband med trimning rekommenderar vi därför tätare intervaller för att säkerställa en bättre funktion och längre livslängd på motorn.

Motorolja och oljefilter ska bytas regelbundet var 1500:e mil (ett krav i BSR Maskingaranti), tändstift skall bytas var 1500:e mil.

Har sportluftfilter monterats skall detta tvättas efter max 1000 mil eller oftare beroende på årstid och partikelhalt i luften (ex stadskörning etc). Används originalfiltret skall detta bytas efter maximalt 2000 mil (eller ev. tidigare enligt rekommendationen ovan)

Kontrollera och rengör med jämna mellanrum det s.k. grovfiltret som finns i luftintaget innan luftfiltret. Speciellt under hösten kan löv fastna och hindra att motorn får tillräckligt med luft.

/Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-04-10 klockan 10:53.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Detta företag http://www.hgr-automobiltechnik.de/ Bland dom bättre i Tyskland sägs det.
    Ett litet film klipp Hur en edition 30 med med Hgr programvara (280 hk) 6 vx i,
    tycker den pinar på rätt bra http://www.youtube.com/watch?v=AFTF3gQpyrw

Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Det är många Aero-s som kör trimmat i Stockholm trakten så har det varit en trimmad så förstår jag att han blev ifrånåkt.
    Att du kör ifrån en orginal Aero med org Golf r är inget nytt även dom växlat ner.
    Men kör du mot en 300 hk då blir du ifrånåkt hur mycket du än nedväxlar
    Du har inte lust att köra mot min ?
    Mvh
    Min poäng var att utgången var given vid segdragning (Aero:s paradgren), dvs inget uppseendeväckande. Självklart blir det svårt mot en trimmad Aero, inget konstigt med det (jag ser ingen vits med att låta dig bevisa att 300 hk är fler än 270 som dessutom lider av 4WD i fart).
    Senast redigerad av DPC den 2011-04-10 klockan 12:16.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Många trimföretag lägger inte den tid heller som behövs för att få ett bra produkt,dom gör det på så kort tid och sen får kunder pröva deras programvaroror och hållbarhet på trimmet.
    Jag brukar resonera så att om man handlar av ett företag som även sysslar med racing på högre nivå, så har de en bättre förståelse för hur prylarna kommer att hålla.

.

AeroPlus
    Gäst
    Jag brukar resonera så att om man handlar av ett företag som även sysslar med racing på högre nivå, så har de en bättre förståelse för hur prylarna kommer att hålla.

.
    Alla kan resonera på sitt sett,så har jag resonerat oxå i början men i dagens läge så resoenerar jag inte längre så, skulle dom vara ärliga och säga som det är så skulle inte många handla tyvär.
    Nu för tiden handlar allt mer eller mindre om sälja,
    Skulle det vara så som du resonerar så hade Martin eller Rian aldrig varit med om dessa haveri både koppling och motor mm då dom i början varit lovade annat.
    Så ibland kan det vara så men oftast inte.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Kopplingen kommer ryka för eller senare med kraftigt påställda bilar, när det gäller Motorn i Martis bil var det Camfollowern som gav vika
    och det kan ju hända på vilken bil som helst om man har otur..

AeroPlus
    Gäst
    Min poäng var att utgången var given vid segdragning (Aero:s paradgren), dvs inget uppseendeväckande. Självklart blir det svårt mot en trimmad Aero, inget konstigt med det (jag ser ingen vits med att låta dig bevisa att 300 hk är fler än 270 som dessutom lider av 4WD i fart).
    Nån av oss kanske har missförstått det hela men vad menar du med segdragning,dom tryckte fullt från 110 km/h och jag antar att detta intervall skedde inte på högsta växel.
    Mvh

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin