Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    jetta_GT
    Gäst

    Backning syncro, ingen drift på bakaxel.

    detta ämne har det skrivits om här förut , men inte lyckats hitta vad som stod .
    vet nån exakt hur det fungerar , eller länk ?
    till ventilen får det 2 kablar och en vacuum slang
    är det lika på Passat /Golf ?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Ja men dom är väl bara framhjulsdrivna på backen.
    Min står i garaget utan motor å låda. Å var själv lite fundersam när jag kunde snurra kardanen åt ett håll utan belastning å sen åt ett håll så hugger det i å naven snurrar med. Men den hugger i jävligt direkt å exakt. Så undrar hur den "kopplingen" ser ut å funkar. Men den ä helt mekanisk kan jag ju säga.

  3. #3
    Jonken
    Gäst
    var detta en helt vanlig tex golf 2/3 eller tidig 4:a? då borde det vara en typ av lamell låsning. men det borde väl också finnas frihjul för att det inte ska knäcka eller nypa diffen när abs jobbar fram medans bak fortfarande snurrar (tex)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 245
    försökte få till en bild som visar eländet, men detta var tyvärr den bästa kvaliten jag hittade digitalt på burken.. den visar ju iaf något, om hur frihjulsmekanism mm fungerar, även om texten är lite svår att läsa.. (det går).. =)

    Bild

  5. #5
    jetta_GT
    Gäst
    Vet inte om jag utryckte mig dåligt .
    men har problem med backspärren , som sitter på klumpen (bak) för att låsa driften vid backning , den är kopplad över backljuskontakten (trorjag) plus att det går en vacuum slang ,,, det du nämner är bara frihjulet
    Senast redigerad av jetta_GT den 2010-11-28 klockan 01:55. Anledning: stavfel

  6. #6
    jetta_GT
    Gäst
    ja precis det det jag var ute efter !! , tror jag haft detta häfte nån gång

    men skulle ju gärna haft en bättre så man kunde se vad det stod på kretsschemat :-)
    men tack så länge i alla fall
    Senast redigerad av jetta_GT den 2010-11-28 klockan 02:08.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Jag har samma skit på min Kåntry!
    Det ska driva i backen med, tanken är att man ska kunna gunga bort bilen om man kör fast.
    Sitter ett relä bakom mittkonsolen (som jag hittade en dag och gjorde att jag kollade upp lite om det) som styr ventilen och styrs av backljuskontakten (tror jag).

    Ska kopplas ur när man lägger i trean (eller nåt) för att inte bromsverkan ska påverkas av fyrhjulsdriften.

    Men eftersom min backljus inte heller funkar så är troligen boven i dramat backljuskontakten som är sliten. Stiften som "kamaxeln" på växelföraren trycker på är i plast och blir dåliga med tiden. Jag har dock inte kollat upp det närmre ännu.
    Backljusproblemet med slitna stift hade jag även på min Mk1 GTI.

    Edit: Ärjad kontakt på bakaxeln kan också förekomma har jag läst.

    Edit 2: Elschema; http://members.shaw.ca/vr6_corrado/1...k%20Wiring.pdf
    Senast redigerad av Manny den 2010-11-30 klockan 20:32.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8
    jetta_GT
    Gäst
    Sitter och tittar i ELSA , men finns det inga el-scheman här ? nån som vet..

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    humm mkt med de där.. alla mina Syncros ja haft har bara drivit på alla 4 vid körning framåt. (haft 4st)
    Sen något relä har ja inte sett till heller skruvat ner 3 av 4 helt i små bitar utan hitta något.

    Men kan tro lite på de där med backljuset.. tål att forska i!

  10. #10
    jetta_GT
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golf4life Visa inlägg
    humm mkt med de där.. alla mina Syncros ja haft har bara drivit på alla 4 vid körning framåt. (haft 4st)
    Sen något relä har ja inte sett till heller skruvat ner 3 av 4 helt i små bitar utan hitta något.

    Men kan tro lite på de där med backljuset.. tål att forska i!
    Vet att det styrs över backljuskontakten , 4 stycken och alla felade inte illa .. :-)

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Relät sitter på insidan av mittkonsolelen, rakt ovanför stora facket så att säga. Fast det kan ju tänkas att det sitter där på de med det nyare elsystemet bara.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    jetta_GT
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Relät sitter på insidan av mittkonsolelen, rakt ovanför stora facket så att säga. Fast det kan ju tänkas att det sitter där på de med det nyare elsystemet bara.
    nyare ? vilken årsmodell skulle det var då ?

  13. #13
    Thord
    Gäst
    Jag har en pdf manual som beskriver syncron, jag kan maila den om någon är intresserad.

    /Thord

  14. #14

  15. #15
    Thord
    Gäst
    Exakt den, glöm mitt inlägg.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Jag har gjort ett litet försök att få det att fungera nu. Plockade isär backkontakten på lådan, den var ganska ärjad inuti, några fjädrar var sopslut, fick byta ut dom mot modifierade fjädrar ifrån bakrutevärmarknappar från golf mk1 =). Samt rengöra och fetta in. Obs pilligt jobb!

    Mitt backljus funkar nu om man håller i spaken mot backväxeln, men relät under panelen klickar iaf så fort backen går i, och det klickar till igen när femman läggs i igen.

    Dock funkar inte drivningen bakåt ändå, jag ska ta och plocka ner mekanismen på bakaxeln och rengöra o inspektera den senare.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin