Resultat 241 till 260 av 552
-
2010-07-29, 23:26 #241
Inte död men den vill inte gå runt med startmotorn.... men för hand går den runt hur fint som helst, och kopplingen fungerar.
Problemet:
=======
* När jag försöker starta så börjar startmotorn dra, men det låter hemskt. Tänk er hur det låter när du drar första draget emot dig själv med en bågfil när du sågar i metall och den hoppar lite, och så förstärker du ljudet rejält. Det är som att den drar lite sen orkar den inte mer och "stannar" i läget, när jag släpper på nyckeln så klunkar det ibland till 2 - 3 gånger som att något hoppar tillbaka över några kuggar.
* Det verkar komma bensin då det luktar när jag plockar ur stiften
* Har inte kollat gnista men stiften är varken vita eller svarta utan ser bra ut (inte nya stift)
- Hur kollar jag gnista smidigast utan gnistprovare? skadligt att lossa stiftet och hålla den mot tex. insuget? ett åt gången eller alla samtidigt?
- Är det startmotorn som inte går in ordentligt? är kass?
* Efter första försöket så kollade jag märkena, allt stämde (och såg ut som på bilderna nedan) hade då rotorn 180 grader fel, vilket åtgärdades.
= Fortfarande samma problem
Veven:
Rotorn (är ställd mot märket på kanten när svänghjulet visar +6 grader tändning, därför det diffar lite mot vevens nollmärke):
Svänghjulet (Nollan har gått förbi lite....men veven/mellanaxel märkningen stämmer...):
Kamdrevet (är detta en tand fel?, båda nockarna för 1:ans cylinder pekar uppåt, så kamdrevet borde sitta åt rätt håll):
* Om jag skulle backa veven/svänhjulet tills svänghjulsmarkeringen står mitt för "0" märket så borde väl kamdrevet backas lite för att stämma lite bättre med kanten på toppen? Vevaxelnsremskivas märkning kan ju inte ändras i förhållande till svänghjulet och rotorn går ju att ställa som man vill sen (har inte provat det praktiskt)
* Enligt Haynes ska drivklacken till oljepumpen (som drivs av fördelaren) på "PB,PF,ADY,AGG och RP (fram till augusti 1990) ligga paralellt med drivaxeln, medan resten ska peka mot hålet för bulten till fördelarklämman. Enligt detta så borde alltså 2E motorns drivklack peka mot hålet för bulten.
- Jag har provat att ställa den både mot hålet och paralellt med samma resultat, har detta någon betydelse ens?
Skulle kamremmen stå en kugg fel så skulle ju motorn fortfarande gå runt med startmotorn så jag kanske skulle plocka bort startmotorn och åka till renoveringsfirman och be dem kolla på den?
Så här är den kopplad; + batteri och kabeln från generatorn är kopplade till den övre bulten. Exiterkabeln är kopplad till den lilla kopplingsplinten närmast växellådan (startmotorn gick inte när den var kopplad till den andra)
* Ska 02A startmotorn kopplas på något annat sätt än en vanlig 020 startmotor? Mer kablar än + batteri +generator och exitern?
Eller tror ni det ligger någon annanstans?Senast redigerad av Janne.M den 2010-07-29 klockan 23:34.
-
2010-07-31, 00:11 #242
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Kommer förbi senare idag frammåt eftermiddagen när du nyktrat till (lördag) får vi kika.
Ringer före.
-
2010-07-31, 18:25 #243
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Its alive......*mohahahahah* =)
-
2010-07-31, 21:01 #244
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Grattis Janne!
-
2010-07-31, 22:10 #245pekka kiiskiläGäst
Det låter trevligt att du fått liv i den och nu är det inkörning av maskinen bara och sedan en raport om hur den går,
Stort grattis ska du ha.
-
2010-07-31, 22:32 #246
Hehe, jag körde den åt Janne idag. Det var ganska intressant att vara med på felsökningen tillsammans med Janne och Henrik
Janne och Henrik hittade till slut sista problemet. Nu är det bara att Janne och Henrik hittar på en fungerande lösning till sista problemet.
-
2010-07-31, 23:59 #247
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Hehe, jag körde den åt Janne idag.
Janne får dra historierna om han orkar/vill. =)
-
2010-08-01, 19:07 #248
Ja efter mycket bänglande för knappt någonting så går nu bilen bra =)
Visade sig vara batteriet som var heldött och inte orkade dra runt motorn alls (nytt handlas imorn), med batteribooster så hoppade den igång med en gång. Mätte batteriet men tänkte aldrig på att mäta det under tiden någon drog på motorn.. :P Tomgången var fruktansvärd till en början, fick skruva en del på fördelaren, CO:t och tomgångsskruven (helt ute) tills den gick på tomgång och man kunde ta en tur och ställa tändning etc.
Tändningen hade vi ställt helt åt fanders, men nu är den på fabriks +6 till +8 grader och den drar upp ca 30 grader till vid ökat varvtal. Tomgången var fortfarande fruktansvärd, dock lite bättre. Hade ju inte fått tag i vevhusventilationsslangen från blocket till toppen/insuget så där satt det enbart ett öppet filter = BIG NO NO! sög tjuvluft nåt så fruktansvärt, så tillsvidare är den pluggad med slang och en bromsvätskeflaskas kork vilket fick tomgången kanon. Dock endast efter att Henrik konstaterat att tomgångsmotorn inte funkade vilket spårades till ett stift som vart av, som jag säkert klämt när jag hinkade i motorn; men nu gick den klockrent! Har inte hunnit köra så mycket då den var klar först igår kväll och man inte vill ut och köra med en bil som inte startar
Bromsar och kopplings luftades nu ordentligt och skoja inte att det blev bättre känsla i pedalen och mycket hårdare och distinktare kopplingsläge.
Nu ska det beställas ett chip som fixar till bränslet över 4000 rpm, dock har jag inte riktigt valt vilket än så det får jag se, kanske även behövs en 3.5 bars bränsletrycksregulator (från porsche 944) och skruva ner AFM:en så att den inte går fett under 4000 rpm + ett ställbart kamdrev för att ställa effektkurvan då den ligger lite högt nu.
Henrik frågade förstås vad nästa projekt blir med bilen; varpå svaret blev "först ska man ha riktig semester" (i 2 veckor till) och sen blir det väl C-låset från passaten, TT pedaler, fylla corradobaksätet, baslådan, coilovers (måste flytta först då jag har en grym kant in på gården) etc etc..... så vi får väl se när man blir klarNya framskärmar måste även fixas. Men allra först blir det spendera lite kompensationstid med tjejen och hunden och sen tvätt och vaxning (grymt med damm från garaget) och framförallt KÖRA BIL!
slänger upp lite bilder lite senare med förklaringar på mina problem etc som jag haft och kanske slår hål på en och annan myt också
-
2010-08-01, 20:51 #249
Man får grattulera till starten då Janne
Alltid lika underbart att höra motorn vråla eftersen bilen stått i dvala en längre tid!!
Ser fram emot lite bilder sen
-
2010-08-02, 23:33 #250
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Och nu har du inget att skylla på angående Bug Run längre =)
-
2010-08-03, 00:57 #251
Jepp, gött att köra lite nu, får väl köra ner till bugrun nästa år om jag får sällskap
dock har jag ett litet bränsleläckage vid 2:a spridaren som jag måste kolla upp, är nog bara spridarn som inte sätat ordentligt.
Lite grejer jag kom fram till under motorbytet:
=============================
* Köper du en eftermarknads vattenpump så får du säkert bara med en tunn packning = skräp. Använder du denna så kommer du vara tvungen att spaca ut remhjulet på vattenpumpen med ca 1 - 1.5mm, eller så köper du original metallpackningen för typ 75kr som är ca 1.6mm tjock = problemet löst!
* Det är ingen skillnad på avgas grenröret på en Gti 8v 1.8L jäfört med en från en 2E 2L motor, enda som kan skilja är att det sitter on "provport" för ett CO-test rör vilket går att plugga med en plugg från VAG. Alltså ingen höjdskillnad
* Det finns gott om plats både ovanför och nedanför främre röret så det behövs ingen spacer eller förlänga grenrör/främre rör vid en 2L konversion med 2E motor.
* Du BÖR köpa ett justerbart kamdrev för att få ner "powerbandet" med en lite värre trimkam om du har kvar varvspärren... DOH! Speciellt om du planat toppen! (måste fixas)
* Installerar du en 02A låda i en mk2 med mk2:ns egna framvagnsbalk och motor/växellådskuddar så bör du köpa en original växellådskudde, alt. lägga in en spacer för att få motor/låda i rätt vinkel (nästan horisontell).
* Vid installation av 2E med 02A med golf mk2 framvagnsbalk och original motor/växellådskuddar så kan du vara tvungen att använda 2E motorns balk till bakre motorfästet för att få motorn centrerad/rak i motorutrymmet.
* Använd inte Biltemas motorfärg = dålig vidhäftning, åtminstone om du får minsta droppe brake cleaner på den.
* Vid 2E konvertering, köp eller kör en tackplåt + frysplugg för blockets vevhusventilation eller se till att skaffa ventilkåpan och slangen från 2E motorn samt kamremskåporna och en plugg till insuget från VAG. Öppna filter på blockets vevhus funkar inte!
* Har du Digifant 2 insprut i bilen och bygger 2L maskin med 2E motor så kan du använda 2E fördelaren om den har 4 fönster i impulsgivaren och samma hallgivare som i originalmotorn, samt att du inte har en vacumklocka på fördelaren . Med K-jet bil måste du använda K-jet fördelaren + en distans och 2E fördelarens drev.
* Vid byte till 02A låda med hydraulisk koppling måste du borra minst 2st hål i brandväggen, ett 32-34mm och ett ca 10mm.
* Hastighetsvajern från en Passat (-91 åtminstone) med 02A låda passar i mätarhuset i en mk2, dock saknar den mk2:ans låsning så den hålla på plats genom att justera lagom tryck mot mätarhuset i vajern genom att justera gummigenomföringarna i motorutrymmet och i kupen rätt.
Golf höger passat vänster:
Golf övre, passat under:
* När du monterar ett pedalställ med en hydraulisk koppling i en mk2 så BÖR du plocka ut rattstången! annars får du inte i det nya bredare stället. Det kan även finnas nån svetsad bult som är i vägen för den nya pedalstället som måste tas bort.
Passar inte riktigt
"hålet" som bulten lämnade efter lite polygrip och huggmejsel, smetade igen det med en klick Essve ultragrip
* Rattaxeln plockar du enklast bort genom att borra hål i brytbultarna, först med 2 - 3mm borr och sedan med en 10 - 12mm. Se till att ha riktiga snabbstålsborrar och en riktigt sladdriven borrmaskin, annars tar det tid! Ersätt brytbultarna med bultar och muttrar, nu kan du även passa på att sänka rattstången, vilket jag gjorde med ca 10mm pga mina corradostolar som är lägre än golfens.
Drog senare bultarna nerifrån med 10mm spacer och säkrade med muttrar ovanifrån
* Passat pedalställ:
Golf vänster, passat höger
* Denna behövs inte efter konvertering till passatens pedalställ:
* Filade 4st såna här hål för att säkra fast passatens vajerspakställ med 25mm karosseribult ovanifrån och nylock mutter:
* Spakstället i bilen:
* Bytte till en nyrenoverad bromsservo:
Senast redigerad av Janne.M den 2010-08-04 klockan 17:57.
-
2010-08-03, 22:51 #252
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Tack för receptet Janne.
-
2010-08-04, 00:39 #253
Gött, kommer det i venton eller nån annat?
Bränsleläckaget från en spridare troligen löst, dock så var tempen lite hög idag vid provkörning = troligen död kylfläkt/tempgivare!! måste testa lite imorn.
Gött bottendrag och nästan lite ketchup när kammen slår in på riktigt dock är jag lite missnöjd med kraften på höga varv, troligen för lite bränsle så måste beställa mig ett chip imorn.
-
2010-08-04, 14:24 #254
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2010-08-04, 14:28 #255
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2010-08-04, 17:07 #256
Jaja, alltid gött med extra motor =) jag kanske köper mig en backup 2E med 02A för bra peng i veckan =) Får bara se om man kan motivera det efter att jag tog en vända till glasbanken och "råkade" hitta en Ardbeg Supernova 2010 för det facila priset 799kr, men attans vad god den är!
Sitter i en Forsbergs 276 hydr.kam som satt i Tobbes gula tidigare (tror Nicke hade den i nån annan bil innan det) runt 2900 rpm kommer den igång gött!
Var kyltempgivaren i kylaren som gett upp och inte kylarfläkten = skönt! =) Får se om jag skarvar på ett par kablar och kopplar till en knapp för att kunna köra den annars efter att jag bytt givare.
Verkar ha ett litet läckage mitt på motorn ovanför oljetråget/block kanten måste torka rent och kolla upp vad det är.
-
2010-08-04, 22:08 #257
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Fungerar den hyudralkammen utan andra större mods?
Vad ger den i effekt och register?
-
2010-08-04, 23:07 #258
Jepp verkar funka bra, du behöver inte slipa nånting i toppen för att den ska gå runt iaf, lagom med lyft och duration. Vet inte alls effekt och register då det tydligen var lite dåligt med info från Forsbergs (ultra).
-
2010-08-05, 09:18 #259
Nu har det hänt lite igen:
Tycker remmen "nöts" lite fort? måste nog plocka av undre kåpan (har ej övre för tillfället) och kolla, eller vad tror ni?
Lösningen på mina startproblem, och ett steg längre i komplett VW omvandling
Monterade en ny släckare då en gamla tappat trycket:
Då min förra växelspak var kapad och på vilken det satt det en golf 4 knopp med damask så var den nya okapade växelspaken för lång, så den slet loss konsolen runt damasken vid varje växling... Så jag tog och fortsatte på min corrado centerkonsol:
Det skadade ju inte att det satt en hyfsat fin damask i äkta skinn som bara behöver smörjas upp ordentligt, sen hittade även min golfbollsknopp dit som jag hittade när jag var uppe i renhagen (byn, nära stora sjöfallet) och hämtade lite delar. Då jag fick ta bort golf 2 "hyllan"/konsolen så monterade jag min täckplast som jag hittade i våras, den som sitter på de tidiga CL modellerna utan mittkonsoll.
Nu blev det ju ett tomrum mellan växelspakskonsolen och instrumentbrädan så får se vad jag ska göra:
* Alt 1: Corradoinstrumentbräda: Skulle jag helst av allt göra, men då krävs det att vi flyttar och skaffar en till bil och extra garage då jag vägrar göra nåt större projekt igen med bilen som krävs i den dagliga tillvaron.
* Alt 2: Monterade en fejk Votex panel alt kapa upp en mk2 hylla/konsol och plasta ihop ev. glapp
* Alt 3: plasta in nån hylla/mugghållare från nån ford/mk3 eller liknande
-
2010-08-05, 14:01 #260
Lyckades göra ett kap imorse =)
Kommer en liten teaser snart
Liknande ämnen
-
Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
Av ReD- i forum ProjektforumSvar: 4Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11 -
Golf Mk2 GTI 16V -88
Av Timmy_r i forum ProjektforumSvar: 15Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33 -
ingen gnista golf gti 8v -88
Av ville_82 i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57 -
Bussningar golf mk2 gti -88
Av StiFt i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53 -
Kompressions-skillnader mellan 2E (2L 8v) och Golf/Jetta mk2 1,8L Gti 8v motorer?
Av Janne.M i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34