Resultat 1 till 12 av 12
Ämne: 16v topp
-
2010-07-07, 19:58 #1
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- jon backman
- Ort
- ludvika
- Inlägg
- 212
16v topp
hur ser man skillnad på golf 16v toppar KR/PL/ABF .har fått nys på en 16v topp men han vet ej om det är en KR/PL/ABF topp
-
2010-07-09, 17:45 #2
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- jon backman
- Ort
- ludvika
- Inlägg
- 212
ingen
-
2010-07-09, 18:38 #3
Kommer inte ihåg om det skiljde något på gjutningen på KR/PL, men dessa toppar bör ha nummer: 051 103 351 eller 051 103 265, det som nummermässigt verkar skilja KR från PL är ändelsen X (KR) och AX (PL). PL motorns kammar är snällare än KR. ABF brukar ha numren: 053 103 351 B (och C), 053 103 265 DX (och GX). ABF toppen har bästa kammarna och gjutningen, dock kommer jag inte ihåg hur den står sig mot motsvarande audi-topp: ACE
-
2010-07-09, 19:31 #4
Senast redigerad av razer den 2010-07-09 klockan 23:05.
-
2010-07-09, 21:08 #5
Razers svar var inte mkt hjälpsamt faktiskt.
Som jag hade förstått så var skillnaded mellan PL och KR toppen (synlig) kamaxlarna. Om man kollar på kamdrevens ödp märken så borde KR ha ringar och PL kilar istället.
Sen har jag också sett att folk sa att ABFs kamdrev ser lite annorlunda ut jfm PL/KR
-
2010-07-09, 21:42 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Matsola Ark Andersson
- Medlemsnr
- 395
- Ort
- Orsa
- Inlägg
- 745
KR nummer börjar på 027 *** ***
PL Nummer Börjar på 05? *** ***
9a nummer börjar på 051 *** ***
ABF nummer Börjar på 05? *** ***
KR, PL och 9a har Kamdrev med Kil och ABF har koniska Kamdrev och utan kil.
-
2010-07-10, 10:27 #7
Va lite snabb på att svara, utan att läsa frågan ordentligt...
Om du tar bilder på förbränningsrummet och insugskanalerna så kan man se vilken topp det är.
Enkla synliga skillnader:
ABF toppen har 27mm avgasventiler, gropar på undersidan av ventilerna och 3-spårs knaster.
ABF kammarna har "slitna" kuggar på kamdreven till kedjan (inga spetsar)
PL, 6A, 9A har alla liknande gjutning...
KR nummer börjar på 027 103 373 *?
PL Nummer Börjar på 051 103 373
9a nummer börjar på 051 103 373
ABF/ACE nummer Börjar på 051 103 373 D
Stämmer att dreven till kedjan inte har någon kil. Men drevet till kamremmen har kil.
Insugskanaler:
KR vs 9A/6A/PL
ABF
Tänk på att störst kanaler inte alltid är bäst...Senast redigerad av razer den 2010-07-12 klockan 09:06.
-
2010-07-10, 11:36 #8
Jävlar, är det så stor skillnad mellan KR och PL insug. Konstigt nog så har nån satt i PL kammar i KR toppen som jag fick tag från skroten eftersom den hade sträck på kamdreven, inte ringar. Dock kommer jag inte ihåg numret på dem.
-
2010-07-10, 14:17 #9
Jag har inte sett några kammar med streck, mina KR kammar har ringar och minia PL kammar också...
Kanske beror på årsmodell, eller så är det trimkammar?
-
2010-07-10, 16:17 #10
Enligt mellowd:
Märkningen för nollning av kammarna, ska vara ett streck ( - ) (alltså de två dreven som kedjan löper mellan) på pl, och nollor eller o'n på kr.
Vi mätte de kammar jag hade satt i (streck), och där lyfte insugskammen mindre än på de andra (nollor)
http://www.kattmat.net/img/DSC_7718.JPG
Eller så beror det på årsmodellen.
-
2010-07-11, 12:13 #11
Wow, hade ingen aning om att KR toppen var så pass urgröpt i kanalerna. Den toppen lär man ju inte ens behöva porta mer än att bara putsa bort det knottriga på ytorna.
Jag antar att det är KR toppen som gäller då om man vill ha effekt på högvarv och individuella spjällhus eller förgasare?
-
2010-07-11, 14:04 #12
- Reg.datum
- apr 2010
- Namn
- jon backman
- Ort
- ludvika
- Inlägg
- 212
hittade det på ett forum
027 103 373E = early KR head to 88
051 103 373 = post 88 KR and all 9A up to '94 heads
051 103 373D = head on ABF, ACE, ADL and post 94 9A
Compression on 1.8 16v engines = 10:1
Compression on 2.0 16v engines = 10.5:1