Resultat 21 till 40 av 1215
-
2010-06-02, 21:35 #21
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Golf är kul.
Vad var det för motor?
Jo en 1,8 såg jag men.....
Är det 75hk motorn?
Hur som helst det går att ha kul med dem på banan med.
Har ju nött mantorp och sturup med min Jetta 75hk.
Man kan åka hur länge som helst med dem utan att mattas av.
Tror jag körde 1,5 timme på mantorp utan paus =)
Alla med mer pulver åkte om mig.........men in i depå efter ca: 10min med antingen varma bilar , varma bromsar eller trötta chaufförer.
Kul iaf.
-
2010-06-03, 15:49 #22
-
2010-06-04, 17:01 #23
Igår, Torsdag, for jag iväg mot uddevalla med golfen, bytte den ena bromsskivan, med lite påtryckning fick
jag även kompensering för bensinpengar, kanon!
Passade även på att handla en ny vattenpump och termostat, var nämligen därefter påväg vidare
till munkedal för att handla en ny begagnad kylare, som verkar läcka lite i ena gaveln, iaf ibland.
Väl där var kylaren mindre än den som sitter monterad nu, ska testa med den iaf, och hoppas den kyler
tillräckligt, han hade en golf som skulle skrotas och sålde delar på den, och även den var 1.8 så det
borde ju fungera tycker jag, finns ju en hel uppsjö med olika storlek på kylare.
Till slut köpte jag även en rostfri baklucka med ruta, torkare, torkarmotor och spolarpump av samme kille,
när vi skulle lägga in den upptäckte han att handtaget var trasigt på passagerardörren, det hade han det med
så varför inte, köpte det med hehe :-)
I helgen är det tänkt att jag ska hinna med att byta kylare, vattenpump, termostat, bromsskivor och belägg
och bromsbackar.
Hinner jag kanske jag även skiftar bakluckan och polerar den, gött att den var samma färg dessutom!
Det borde väll gå att byta utan att klippa och skarva slangar och kablar?
-
2010-06-06, 14:40 #24
Igår bytte jag kylaren, fick loss termostat och vattenpump, men, i stort sett alla skruvar gick av när jag
skulle dela vattenpumpshuset och i med de nya delarna.
Idag jag fått på nya bromsskivor och belägg fram, funderade på att slitsa skivorna,
men skaffar antagligen ett par större och ventilerade skivor och byter upp mig framöver.
Handtaget på passagerardörren byttes igår, flyttade över låskolv o.s.v. från det gamla,
rättade även till plåten runt handtaget någorlunda efter ett tidigare inbrottsförsök.Senast redigerad av J.L den 2014-02-14 klockan 23:18.
-
2010-06-06, 15:09 #25
Är vattenpumpen likadan på en TD ? någon som vet?
-
2010-06-06, 15:19 #26
skulle tippa det ja.. Tycke dom flesta ser likadan ut..
-
2010-06-06, 15:45 #27
-
2010-06-07, 22:19 #28
Kylare, vattenpump, termostat bytt,
fick tömma bilen på vatten och ha loss termostaten 5 ggr utan att få tätt...?
Till slut skruvade jag ihop det utan termostat, endast packning, då blir det tätt...?
Tickade/Knackade i motorn, blev skitnervös, vevlagret?
så lät det inte innan mekandet...
leta...leta...leta...
Fan... den spikar ju, har ju glömt ställa tändningen efter service :-/
-
2010-06-07, 22:42 #29
Uppdaterat första inlägget med vad som har och vad som skall göras.
plus några kanske'n
-
2010-06-08, 21:20 #30
Undrar om tändningen är inställd på sistone, när skruven till fördelaren inte ens går att få dän hehehe
-
2010-06-09, 16:48 #31
Varit depp hela dagen, fick ställt tändningen men ljudet försvann ej.
gått hela dagen i tron om att det är dags att leta motor, åkte i den till jobbet idag, så lät det inget
när jag skulle åka hem... ?
Skoj...men klurigt... gillar inte okända fel, bättre att veta vad som ska göras.
Har kikat mer på varför termostaten ej blir tät, verkar som att huset jag köpte på skroten är större och lite
annorlunda i övrigt med, finns det olika storlek/modell på vattenpumpshus och i vilka motorer satt
de olika?
Behöver jaga rätt på en termostat som passar i detta huset.
Har hittat en vakuumslang som hängde fritt, skall gå mellan fördelaren och baksidan förgasaren, tack Manny, hittade klisterlappen!
-
2010-06-11, 17:10 #32
Mindre än en månad kvar till första bankörningen (för mig & Gülfen) för iår, kinnekulle ring 10/7!
Är några saker kvar att göra med kärran innan dess.
Nya länkarmarna och bussningarna ska på tillsammans med nya hjullager.
Bromsbackarna ska bytas bak
bromsvätskan ska bytas, eventuellt även de främre bromsrören.
Hjulinställning
Sen vore det gött att få dit fjäderbensstag fram & bak, bak har jag liggandes i källaren,
fram tillverkar jag nog ett eget på jobbet.
Ingen jättelista, men vet hur det är att skruva med gamla bilar, det brukar inte gå jättesmidigt hehe
Dessutom har man ju en sambo, 4 månader gammal dotter och en hund att ta hand om :-)
-
2010-06-14, 17:09 #33
Update 14/6-2010
Kör med bilen dagligen och den verkar funka fint, inget mer ljud från motorn, bra d.
Måste ha i en termostat snart, den blir ganska varm utan med, antagligen p.g.a. nerbytet
av storlek på kylaren, men går inte upp till sin normala arbetstemp, förutom vid lång tomgång,
då startar fläkten någon gång ibland, men han håller sig bra där med, men vill ändå ha i en
termostat, inga framsteg på den fronten dock, har varit på skroten idag igen för att kunna hitta
om det var en annan motor i golfen jag tog huset från, men inga konstigheter där, får leta vidare,
vattenpumpshuset jag bytte till verkar vara ca 5 mm större i diameter jämfört med det gamla,
termostaten glappar för mycket och jag får inte tätt.
Snart blir det packning på tub hehe.
Lite gamla bilder jag inte lagt upp än från mekandet:
Lite skönhetsfel som finns på Gülfen:
Buckla vänster framskärm:
Förardörren är sprayad, antagligen lagad på något sätt (säkert spackel) :-P
Inbrottsförsök, förra ägaren pluggade i gbg.
Och lite rost på bakluckan, men det har jag som sagt köpt en bättre begagnad som åker på
när jag får tid och lust.
-
2010-06-14, 17:11 #34
Köpte ett begagnat handtag då själva armen för dörr-öppningen saknades, säkert från inbrottsförsöket.
Tog loss det gamla
Flyttade över låskolven
Rättade till plåten någorlunda
Och slängde på lite vit rostskyddsfärg.
-
2010-06-14, 17:14 #35
Old vs. new kylaren
Old vs. new bromsskivor
Den nya vattenpumpen till höger, mitten och vänster är huset som plockades på en golf från skroten,
även vingarna på pumpen skiljer.
Ihopskruvad
-
2010-06-14, 17:17 #36
Monterad
Som synes var vädret sådär under denna mekdagen...
Och igår, 13/6 handlades resterande delar för veckans eller antagligen helgens mek,
då ska lager pressas i naven fram, nya bussningar pressas i nya länkarmar och bytas ut.
En mörkrädd ägare till en audi80 på skroten i vara, försöker han tävla med manny om flest extraljus?
-
2010-06-15, 21:57 #37
Känns som jag gör de flesta inlägg i denna tråden, ska d va så? ;-)
Idag (tror jag) att jag fått tätt vid termostaten, har iaf fått i den så det känns gött.
Även en motortvätt blev gjord, hade kvar en skvätt nano-tech avfettningsmedel, gör susen kan jag säga :-)
Inför helgen, ska som sagt pressa i nya bussningar i nya länkarmar,
vilket jag inte gjort tidigare, vilka ska pressas i och från vilket håll?
Borde jag måla länkarmarna med tektyl eller liknande, eller ska det räcka med lacken de har på sig?
(se bild sidan 1)
-
2010-06-15, 22:02 #38
Plus några "bra & veta" inför bytet av länkarmarna, något särskilt att tänka på?
-
2010-06-15, 22:24 #39
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Per Junfors
- Medlemsnr
- 1460
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 1 469
Roligt att du siktar på Kullen tillsommaren, blir en bra provkörning av ditt nyförvärv ju
.
Är skroten i Vara öppen fortfarandes, trodde dom tvingat igen den!?Per J
VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |
-
2010-06-15, 22:42 #40
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804