Sidan 9 av 28 FörstaFörsta ... 678910111219 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 552
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Fint projekt! hoppas att det går bra! och jävligt synd angående olyckan, drygt att sånt händer. Skulle blivit aslack om nån pajade min bil på detta viset!

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Alltid nåt som ska gå åt skogen...

Efter att ha rådfrågat stötdämparexperten och koni så kom jag fram till att dämparna jag köpte 80-2307SP30 är till Golf 1!! Ringer killen och han vägrar ta tillbaka dem, typiskt överkalixbor (med vissa undantag) han påstår att de står i annonsen att det passar golf 2 och Golf 1, och att de är tagna från en Golf 2 vilket det inte gör... suck!

http://www.blocket.se/overkalix/Bmw_...1_9&w=1&last=1

"Vw Golf 2 bak dämpare(passar säkert Golf 1)"

Va lack man blir, är ju inte mycket att göra åt saken, får väl försöka kränga skiten, gå till farbror blå lär ju inte vara någon ide heller...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Hämtade en mystisk kartong på bussgods... VAG originalkartong...??

Och vad fanns inuti då?

Jo; hittade mig en helt ny och komplett reservdelstopp, med min ovanliga motorkod PB i Sverige! och till ett väldigt bra pris också, vilket jag idag fick reda på att skatteåterbäringen tar hand om Just nu sitter det i någon slö golf 3 kamaxel, men den har jag ju en ersättare till samt att tryckarna inte är nya.

Fräscha ventiler var det här ja!

Kanalerna:

Insug:

En stor fördel var att jag slapp att låna pelarborr och borra och gänga hål för fästena till fuelrailen, samt att det sitter i nya spridarinsatser för elektroniska spridare så där sparade jag runt 400kr också.

Då jag inte vet hur mycket hästar digifanten klarar av att leverera bränsle till på ett bra sätt så tänker jag inte satsa fullt ut på bygget med massa portning, radiesäten/ventiler etc... Men funderar dock på om man ändå kanske skulle plana toppen ~1mm för 11:1 i komp vilket 276 kammen skulle gilla. Kommer dock att polera förbränningsrummen och avgaskanalerna (insugskanalerna lämnas lite småsträva), ta bort gjutmärken och matchporta insug/avgas/grenrör.

Här kommer även en bild på den snygga Faltdach-sponsrade nyckelknippan:

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Började ritsa upp inför portmatchningen, dock tyckte jag inte insugspackningen från autodelar höll måttet så, väntar med insugskanalerna tills jag fått en ordentligt packning. Är inte så mycket att slipa på avgaskanalerna heller. Typiskt när man är flickvän och hundfri hela helgen och planerat en helhelg i garaget så ringer polarna och ska ha med mig och dricka bärs och kolla på en gemensam bekant som trubadurar på Toscana (pizza & bar, inte Italien .
    Nåväl är ju skönt att få ett avbrott i slipningen och lacken, man blir lite torr i strupen av slipdamm trots att man har mask =) Får fortsätta tidigt imorn istället.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ytterligare slipning genomförd, hittade till slut ett ställe som trycker Glasurit på sprayburk (och till ett bra pris dessutom), så hinner jag slipa klart allt så kanske det blir av lite lack till helgen =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Har nu läst till mig lite trimningstips av Digifanten om nu inte soppan skulle räcka till ordentligt:

Alt 1 (mest troliga alternativet)

* Luftmätaren i digifanten mäter bara ökat flöde upp till ca 4000 rpm då mätaren maxar ut, över 4000rpm så baseras bränslemängden av varvtalet och de förprogramerade värdena i chipet. Då motorn trimmas så kommer den att få för lite bränsle över 4000 rpm. Lösningen på detta verkar vara att installera en 3.5 bars FPR (original är 3.0 bar). Detta gör att mer bränsle sprutas ut under tiden spridarna är öppna samtidigt som det förbättrar bränslets atmoisering och till viss del förbränningen/bränsleförbrukningen. Dock leder detta till att under 4000 rpm så kommer motorn att få för mycket bränsle, detta avhjälps genom att justera skruven i luftmätaren något click (måste mätas med bredbandslambda/gasmätare).

Alternativ 2:

* Rising rate FPR/justerbar FPR: Under last (vacumstyrt) och på högre varv så fetar FPR:en på bränslet med ca 0,5 bar, medan det under normala situationer går på 3 bar. Verkar kräva en hel del justering men kan nog vara fullgott alternativ till 3,5bar regulator.

Alternativ 3: (ej troligt)

* Chip från Techtonics Tuning, VW_Pilot, annat märke: Dessa har jag endast hittat till bilar med Digifant med lambda (de som satt i passat 35i, Golf 3 etc) och verkar inte fungera i Digifant utan lambda.

Alternativ 4: (tidskrävande och krångligt)

* Byta in Digifant 2 styrsystemet från passat 2E som jag har liggande och chippa detta med ett av chippen från Alt 3. Dock är spridarbryggorna olika och vet inte om min går att änvända med den insprutningen (sitter i toppen vs. sitter i insuget) kabelstammen till elcentralen är CE2 jämfört med min CE1 vilket leder till mer krångel...

Kontentan är dock att jag sätter i motorn och ser hur den går, och modifierar utifrån det. Till alla er som håller på med olika Bosch insprutnings system kan jag rekommendera "Bosch Fuel Injection & Engine Management" av Charles o. Probst, SAE. Modifierings/trimningsdelen är inte så mycket att hurra över, men man får en väldigt god inblick i precis hur allt fungerar. Detta gäller både mekaniska och elektroniska Bosch insprut.

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Alternativ 5: Överladda! =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Alternativ 5: Överladda! =)
    Ja du kan ju donera en 1.8T med box och kabelhärva så visst

Fick ju Glasurit tryckt på sprayburk i nyansen som du sa, men den är fortfarande för mörk mer åt lila hållet, än den mer stålgrå/blå med stänk av lila som sitter på bilen. Vet du om lackeraren tunnade ut färgen mycket?

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Ja du kan ju donera en 1.8T med box och kabelhärva så visst

Fick ju Glasurit tryckt på sprayburk i nyansen som du sa, men den är fortfarande för mörk mer åt lila hållet, än den mer stålgrå/blå med stänk av lila som sitter på bilen. Vet du om lackeraren tunnade ut färgen mycket?
    Den är inte utunnad vad jag vet.
    Fick du den blandad i nyans 1?
    Enligt vad lackeraren sa til mig fanns det 3-4 olika nyanser av heliosblå i glasurits sortimente då. (Hur många som finns nu vet jag inte).
    Dom lackerade bilen i nyans NO1.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Den är inte utunnad vad jag vet.
    Fick du den blandad i nyans 1?
    Enligt vad lackeraren sa til mig fanns det 3-4 olika nyanser av heliosblå i glasurits sortimente då. (Hur många som finns nu vet jag inte).
    Dom lackerade bilen i nyans NO1.
    hmm.. där tror jag vi har felet.

Heliosblå finns i 3 olika lackkoder i glasurits sortiment:
    LA5Y
    LV5E
    LV5Y

Tar jag LA5Y kan sen delas upp i lacklinje 90 och 55 för att sen ha 4 olika recept: Standard, 40, CPS 5*11*08.00 och CPS 5*11*12.00

Du kan forska lite själv på deras egna blandsida.
    http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Enklast är att ta lös tanklocket och be dom bryta efter den , du vet ju lacktillverkare och kod , det du behöver är nyans.
    Annars kan man få springa många ggr på lackbutiken innan det blir rätt.

Bakspeglarna samt stötfångarna är PPG eftersom dom är lackerade hos annan lackerare innan bilen lackades om helt.
    Dom är lite mörkare i tonen.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Citat Ursprungligen postat av TheDeadDorkster Visa inlägg
    hmm.. där tror jag vi har felet.

Heliosblå finns i 3 olika lackkoder i glasurits sortiment:
    LA5Y
    LV5E
    LV5Y

Tar jag LA5Y kan sen delas upp i lacklinje 90 och 55 för att sen ha 4 olika recept: Standard, 40, CPS 5*11*08.00 och CPS 5*11*12.00

Du kan forska lite själv på deras egna blandsida.
    http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php
    Tackar, får kika på det, jag trodde bara den fanns som LA5Y och den är bevisligen för mörk.

Henrik:
    Har haft in tanklocket på PPG och han kunde inte skjuta något vettigt resultat från det.. men får väl testa det hos colorama också. Lyckades hur som helst överspraya hyffsat på Skärmen så skarven är svår att se, men ville inte ha en nyanskillnad i ett hörn av huven så där ser man skillnaden.

Edit:
    Var inte kofångaren, var skärmen jag menade; skrev fel
    Senast redigerad av Janne.M den 2010-04-20 klockan 13:02.

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    STOPP.

Stötfångaren är PPG resten av bilen Glasurit.

Därför är stötfångaren mörkare.
    Anledningen är som jag skrev ovan. =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Btw har du nån aning om var plåten med färgkod som brukar sitta i skuffen sitter? flyttad? hittade inte den alls nu och tänkte om du tagit bort den eller flyttat den vid lackeringen. Enda plåten jag hittar är chassinumret i motorutrymmet.

Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Btw har du nån aning om var plåten med färgkod som brukar sitta i skuffen sitter? flyttad? hittade inte den alls nu och tänkte om du tagit bort den eller flyttat den vid lackeringen. Enda plåten jag hittar är chassinumret i motorutrymmet.
    Lappen med färkod satt på den gamla bakstammen , eftersom hela bakstammen är bytt så har du ingen lapp.
    Färkoden är LA5Y , du kan kolla upp det ex med björn om du vill nästa gång du är in , all uppgifter om bilen finns i burken. =)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Tillfällig svacka i motivationen, händer inte så mycket roliga saker... men har ändå hänt en del grejer som jag sparar på till jag är klar med mer.

Vardagen (när man har tid) består just nu av att slipa, lacka, slipa, lacka... Fick precis mina hårdmetallfräsar och skulle börja gräva i toppen så dog slipmaskinen :P Bytte infästningspunkter på huvlyftarna och justerade huven i tron att det skulle minska glappet rakt ovanför hjulhusen så man inte skymtade huvlyftarna, men icke... huven är svagt böjd, syns knappt men jag är petig. Nåja nu sitter huven iaf längre fram och betydligt jämnare.

Har klätt hela golvet i skuffen och en del av bakre hjulhusen med M3 dämpmatta, blev stor skillnad i oljudsnivå, måste köpa mer matta och fixa resten av bilen. Sommardäcken på och måste kolla igenom allt för stundande besiktning, som dock ej är bokad...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Nytvättat och vaxad och nybesiktigad, enda anmärkningen var att ljusbilden var lite för låg på båda lyktorna, så de får jag skruva upp, har nog att göra med att jag bytte frontplåt för ett tag sen, annars tyckte han det var i fint skick.

Var och hörde priser för skärmvalsning... 500kr/skärm vilket kändes lite häftigt, hyra valsen fick jag inte heller. Får ta och såga isär en domkraft och svetsa en egen.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Då jag inte kände nån som hade en lämplig ventilfjäderkompressor och den biltema varianten som funkade till mekaniska toppar inte bet på min hydrauliska, och jag inte hade lust att punga ut med mer än 1000kr för en så beslöt jag mig för att själv är bäste dräng. Plockade fram lite alu plattjärn och började rita, kapa, borra och slipa, vilket resulterade i det här:

Funkade riktigt bra och helnöjd med resultatet, tog ca 2 timmar att slänga ihop, vilket var bra med tanke på att det sågades för hand :P

Plockade isär den nya toppen för att börja fixa till insugs/avgaskanalerna:

Noterade även dessa små repor på anläggningsytan mot blocket:

Så nu blir det garanterat en liten planing för att uppa kompressionen till 10.5, om inte 11:1 får se hur det blir, måste porta och polera den först.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    HÄnder inte så mycket jätteroligt just nu då det är en massa småjobb hela tiden, men har lyckats få färg på både kvartsbreddarna (Heliosblåmetallic, nu med bättre resultat pga mörkgrå grundfärg), motorblocket (mattsvart) och oljefilterhuset (silver)

Har bestämt mig för att såga bort kat anslutningen på främre röret från passaten och sedan svetsa på en avgasbit med muff och sedan sätta i en borttagbar flexdel som sen ansluter mot resten av systemet, om det nu inte blir ett E-bay extractor-rör. TOppen skall förhoppningsvis vara färdigportat i helgen och inlämnad för planing nästa vecka, så i slutet av juni kanske den är satt i bilen.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Portningen påbörjad; har slipat ner alla säten/kanaler så att det inte är någon kant som sticker ut/in och stör flödet, även snyggat till ner mot styrningarna. Nästa steg blir portmatchningen, samt polering av avgaskanalerna och en sista genomgång av området mellan sätena och styrningarna, samt en inslipning av ventilerna innan den lämnas iväg på planing; upp till 10,5:1 hade jag tänkt mig.

Liknande ämnen

1. Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
    Av ReD- i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11
  2. Golf Mk2 GTI 16V -88
    Av Timmy_r i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33
  3. ingen gnista golf gti 8v -88
    Av ville_82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57
  4. Bussningar golf mk2 gti -88
    Av StiFt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin