Resultat 1 till 20 av 23
Ämne: The car from HELL!
-
2010-01-11, 16:36 #1ShedevilGäst
The car from HELL!
Den 19/11 -09 köpte jag min passat 1.8T 03 med 14 000 mil på mätaren. Den var fullservad med ca 1900 mil mellan servicarna och intervallen låg på 10-12 månader mellan servicarna.
Glad i hågen för min nya bil var jag men det visade sig att nycklarna inte gick o koda in (trodde batteriet var slut i nycklarna). Efter lite påtryckningar till bilhandlaren fick jag honom att stå för kostnaden att byta komfortstyrdon! (1vecka utan bil)
Nästa grej visade det sig att kamremmen behövdes bytas 6600:- på VAG-verkstad 17/12
Den 23/12 började bilen gå som en påse nötter och den gula lampan för avgasreningen började blinka, kunde inte köra ngt under julen, bilen blev klar på VAG-verkstad 28/12 948:-
Den 4/1 började oljelampan blinka, bilen tjuter STOP att där är lågt oljetryck. Ringde VAG o de sa att jag absolut inte fick köra bilen. Så bogsering på småvägar i över 4 mil plus att en bogserlina gick sönder på vägen till verkstad. Kocks misstänktes men där var tryck före och efter oljepumpen. En tempgivare byttes, helsyntetisk olja 5-40SLX (förut var där longlife olja)slogs i motorn plus en grundservice gjordes även om det bara var 1000 mil sedan den senaste servicen. Verkstaden reserverade sig för jobbet de hade gjort men ville gärna testa det billigare alternativet för mig 3200:- på VAG-verkstad och jag kunde hämta hem bilen den 7/1
Den 9/1 skulle jag göra en ny utflykt och var på väg till Helsingborg, strax efter orten Klippan började oljelampan lysa igen o bilen tjuter -STOP, lågt oljetryck!!!!!! Stannade genast bilen o ringde bärgning. Fick bilen bärjad till Ängelholm (13,5 mil ifrån där jag bor) eftersom nu hade jag mobilitetsgaranti! Idag ringde verstaden efter deras felsökning. De hade tagit bort ventilkåpan o det visade sig klart o tydligt att där var kocks i motorn. De misstänker även att där är kocks i slangar till turbon och vill nu plocka ner hela motorn plus turbo o byta ut slangar o rengöra allt grundligt till en kostnad av 20 000:-
Vad säger ni, ska det behöva vara så här? Finns det någon möjlighet att kunna reklamera bilen till bilhandlaren? I kontraktet står där 1 månads trafikgaranti eller 100 mil. Är jag helt körd? Har bara kunnat köra bilen i 200 mil sen jag köpte den
Jag behöver nog knappt skriva att jag är helt förtvivlad o vet inte hur jag ska lösa detta ekonomiskt då jag bor själv i hus och har alla redan lagt 11 000 på bilen på en månad
-
2010-01-11, 16:54 #2jooeellGäst
reklamera köpet skulle jag säga!
-
2010-01-11, 17:01 #3
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Antar att det fanns testprotokoll/varudeklaration med i bilen vid köp?
Jag hade reklamerat åt bilhandlaren MED verkstadskopior på de reparationer du varit tvungen att uföra som stöd sedan du köpte bilen..
Antingen bett dom häva köpet på bilen alternativt på något sätt betala reparationerna , för uppenbarligen är något inte rätt med bilen.
Koks i motorn brukar vara ett tecken på att bilen inte sköts riktigt som den ska av tidigare ägare , sen om det beror på hårdkörning , dålig olja/filter etc etc går bara att spekulera i.
Nyttig läsning som kanske ger någon hjälp : http://www.mrf.se/
-
2010-01-11, 17:15 #4nill0wGäst
Jadu, passat är passat.
Trodde golf skulle vara bättre, men vettifan :/
-
2010-01-11, 18:19 #5audiotGäst
En bilhandlare måste följa konsumentköplagen även vid försäljning av begagnat.
Driver du detta via ARN så får du alla gånger igenom det sålänge du inte köpt bilen som ett "renoveringsobjekt".
-
2010-01-11, 18:26 #6Aspen-83Gäst
Fick du inte något typ av garanti när du köpte bilen?
Garantin brukar ju täcka nästintill allt dom första 200-500 milen.
-
2010-01-11, 21:36 #7ShedevilGäst
Bilen är varudeklarerad och garantin gällde 1 månad eller 100mil plus att handlaren inte är med i MRF. Men jag ska kontakt en konsumentombudsman om ärendet och höra hur jag ska gå tillväga med reklamationen.
Det som delvis är trist i det hela är att bilen är så långt bort ifrån mig, det är lättare om bilen hade varit här hemma och om de nu såg att det var kocks när de lyfte bort ventilkåpan, varför gjorde de inte samma sak när jag hade inne bilen efter första besöket för lågt oljetryck?!
-
2010-01-11, 21:47 #8
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jimmie Trywall
- Medlemsnr
- 4358
- Ort
- Tenhult
- Inlägg
- 982
jag kan säga en sak angående koks i motorn, tyvärr så beror inte det på att tidigare ägare misskött bilen, utan det beror på våran longlife olja, jobbar själv som mek på VAG, longlife oljan sägs hålla 3000 mil....okej i land där det är ett stabilt klimat, men här varierar det mellan skit varmt till omännskligt kallt..
därför koksar motorn igen för oljan pallar inte detta klimat! byter man olja efter max 1500 mil så kommer detta problem näst intill försvinna på dessa AWT motorer!
Jag har bytt ofantligt många oljepumpar och silar och kamkedjor (som blivit dåliga pga låg oljetryck) som sats igen pga koks!
så tyvärr så kan du nog inte reklamera för oljelampan, men det första verkstads besöket skulle du nog kunna kräva pengar tillbaka då dom inte åtg. felet, trots att det är ett så pass vanligt fel att NÄSTAN alla vw meckar borde ha koll på varför oljelampan lyser i en bil med AWT motor!
lycka till
mvh JimmieGubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat
-
2010-01-11, 21:58 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Eller så testar du att fixa till det själv (Den evige optemisten) =)
Så trasigt kan du inte ha blivit på den korta tid du kört...
* Oljeröret til turbon är lätt att byta och inte blodigt dyrt.
*Turbon byter du när den pajar..inte innan.
* Du kan ta ner tråget och byta olje pump eller så gör du rent den och testar först.
Visst det är lite meckigt att få ner tråget men kan du spara 20 loppor så är det ju värt ett försök.
*Skölj motorn , antingen på firma (Pumpar rengörnings vätska genom motorn , ofta felaktigt benämnt DIALYS) eller så bombar du i några vändor med Enginge clean vätskor (Finns på MECA , Kneponomen mm).
Du skrev att du hade hus? Perfa..då har du troligen en tomt eller ändå bättre garage..= Saken är biff =)
Så: 4 pallbockar , låna en stöddig domkraft , goggla ihjäl dig på hur man plockar isär saker och köp endast biltemas 10års garanti verktyg.
MEN! Du tänker "hur ska jag ta mig runt??" ...Enklet..köp en billig Golf MK3 på blocket (Mer eller mindre bombproof den bilen) och använd under tiden...Din Sambo/Fru kommer vara skeptisk men när du har lagat bilen , sparat 10-15 tusen som ni kan åka på semester för eller renovera olje pannan ( är väl det man gör om man har hus?) så kommer du framstå som He-man!...och om inte så...skit samma=)
Visst , skrivet med lite ironi men jag menar allvar. Testa..vi hjälper dig på vägen=)Senast redigerad av Mini_me den 2010-01-11 klockan 21:59. Anledning: Stavfel.nu sponsrar detta inlägg helhjärtat!
-
2010-01-11, 22:01 #10
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
jag kan säga en sak angående koks i motorn, tyvärr så beror inte det på att tidigare ägare misskött bilen, utan det beror på våran longlife olja, jobbar själv som mek på VAG, longlife oljan sägs hålla 3000 mil....okej i land där det är ett stabilt klimat, men här varierar det mellan skit varmt till omännskligt kallt..
därför koksar motorn igen för oljan pallar inte detta klimat! byter man olja efter max 1500 mil så kommer detta problem näst intill försvinna på dessa AWT motorer!
Jag har bytt ofantligt många oljepumpar och silar och kamkedjor (som blivit dåliga pga låg oljetryck) som sats igen pga koks!
Koks i motor = Bil körts för långt mellan oljebyterna även oljekvalitet och oljefilter spelar in. (Många tänker inte på det).
Vet nog varenda kotte om som jobbar på VAG , ingen direkt nyhet därför koksar VAG anställdas privata bilar aldrig igen eftersom vi inte åker 3000mil med våra bilar mellan oljebyterna. =)
Allt över 1500mil är för långt!
Din Sambo/Fru
-
2010-01-11, 22:01 #11
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jimmie Trywall
- Medlemsnr
- 4358
- Ort
- Tenhult
- Inlägg
- 982
* Du kan ta ner tråget och byta olje pump eller så gör du rent den och testar först.
Visst det är lite meckigt att få ner tråget men kan du spara 20 loppor så är det ju värt ett försök.
detta skrev mini-me
det är alltså silen som sitter skruvat på pumpen du ska göra rent och rensa, ska sedan dras med ca 15 NM
likaså oljetrågetGubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat
-
2010-01-11, 22:03 #12ShedevilGäst
-
2010-01-11, 22:11 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Fack...måste lära mig att läsa igenom saker.=)=)
Men vi är ett jämställt (svårt ord) land..ut och skruva=)
Har du inga polare som kan rycka in??
-
2010-01-11, 22:19 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Men vart har bilen hamnat? Som ovan talare skriver så är detta vanligt på AWT/Passat/Audi mfl och du kan ringa runt och deala ner priset.
Nu vet jag inte hur illa den låter MEN jag hade iaf tagit ner tråget , gjort rent / Bytt (lite dyrare) Olje pump (Viktig detalj i motorn) och sen ersatt turbo röret (Litet tunt rör som förser turbon med olja och sitter briljant draget rakt över grenröret (mkt varma saker).
Om det blir igensatt så nyper turbon (dvs den skär ihop) och det blir svårt att få upp farten och det kommer rycka(?) en massa.
Sen hade jag kört oljerens medel 2 - 3 ggr och testat.
Är det inte helt åthelvete så kan/kommer det funka...den varnar för lågt oljetryck troligen för att "Koks" satt igen "pickupen" dvs röret som olje pumpen suger sin olja igenom.
Det röret har ett finmaskigt nät som "kokset" fastnar i och det blir lite som att springa runt huset med ett sugrör i munnen...svårt att få i sig luft (Eller då olja i detta fall).
Några 20000kr ska detta inte behöva kosta.
+ att du ska helt klart kräva nånting från dom som sa att "det är ok" när detta är mkt vanligt.
-
2010-01-11, 22:24 #15ShedevilGäst
Om jag har tur så kan jag få detta på maskinskadeförsäkringen. Har pratat med skadereglerare på mitt försäkringsbolag o det visade sig att jag har en förlängd garanti upp till 15 000 mil med en självrisk på 10 000. Och går det igenom så kan de med nöje byta o rengöra vartenda detalj i motorn....
Jag hoppas på det bästa
Bilen står nu hos Börjessons Bil i Ängelhom
-
2010-01-11, 22:26 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Hmf..okey då...men erkänn..du vart sugen på att skruva isär hela bilen=)=)
Lycka till!
-
2010-01-11, 22:50 #17ShedevilGäst
-
2010-01-12, 07:55 #18oops_164Gäst
Trist när det blir så.
Men du skrev att du hade trafikgaranti och det du råkat ut för är inte trafikgaranti.
Men tycker helt klart synd om dig.
Hota med tidningar och sånt så brukar de dra öronen åt sig.
-
2010-01-15, 11:03 #19ShedevilGäst
Igår fick jag reda på att mitt försäkringsbolag tar på sig att stå för kostnaderna tack vare förlängd maskinskadeförsäkring så en självrisk på 10 000 är helt klart bättre än 20 000 som detta skulle kosta mig
-
2010-01-15, 11:21 #20pekka kiiskiläGäst