Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37
  1. #21
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Hej stig!

    Jag sticker ut hakan och säger att ingen människa på hela jorden kör en manuell snabbare än en DSG.

    Jo, i stort sett alla former av seriös racing har en sekventiell låda, dock är det nog inte så vanligt med DSG än så länge, tror inte de håller riktigt just nu. Men det är helt klart framtiden.

    En Ferrari Enzo växlar på 150 millisekunder, F430 Scuderia växlar på 60 millisekunder och lådan som sitter i GTI´n och R´en växlar på 8 millisekunder. Så där har du lite fakta (vi pratar uppväxling nu).
    Jag säger inte emot, för jag har aldrig jämfört.

    Men när du ska hoppa från exemplevis femman till tvåan så tar det lite tid att stega ner med DSGn och man känner inte heller lika naturligt om man hamnade i rätt växel. Du kan på samma sätt motorbromsa mer effektivt med manuell, upplever jag. Om dessa fördelar för manuell väger över i hastighet till förmån för DSG måste bero på banans karaktär, samt förarens skicklighet.

    Jag är tämligen säker på att jag, som inte är "the real stig" kör snabbare med DSG. Men jag är lika säker på att det är lite roligare med manuell. MEN det är rätt kul med DSGn också:-)

  2. #22
    Barilla
    Gäst
    Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog.

    http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M

  3. #23
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog.

    http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M
    Jag vill inte ha varken manuell eller DSG längre... Jag vill ha den bruden som privatchafför, där ligger frugan i lä, ha ha.

    Första varvet med den bredsladden var nog roligast, dock:-) Om än inte lika snabbt.

  4. #24
    viobebe
    Gäst
    Har haft min GTI 6 i drygt 1 mån och kan säga så här:
    Ångrade inte 1 min att jag köpte manuell, dessa bilar skall ha manuell låda, annars försvinner en stor del av känslan, DSG snabbare? visst men snabbhet är inte allt, skönt att ändå ha kontrollen över bilen
    //Eddy

  5. #25
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    Har haft min GTI 6 i drygt 1 mån och kan säga så här:
    Ångrade inte 1 min att jag köpte manuell, dessa bilar skall ha manuell låda, annars försvinner en stor del av känslan, DSG snabbare? visst men snabbhet är inte allt, skönt att ändå ha kontrollen över bilen
    //Eddy

    Ok, jag trodde att man hade mer kontroll över bilen om man kan köra den snabbare. Men det är kanske bara jag.

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Har man mer kontroll med en automatisk växellåda? I vissa fall ja, i andra definitivt inte.

    DSG är en grym växellåda som med sin snabba växlingstid gör en given bil snabbare såväl rakt fram som vid växlande körning. Det är en klar fördel för de flesta förarna att man slipper släppa ratten vid växling. Men den mekaniska känslan och upplevelsen att vara ett med bilen blir inte detsamma som med en manuell låda.

    Diskussioner av detta slag tenderar alltid till att dela folk i två läger. Man måste slutligen se till sitt behov, tyckande och göra ett val. Oavsett vilket val som görs så är det rätt

  7. #27
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    458
    Efter drygt en månad och ca 240 mil bakom ratten med en DSG låda så måste jag säga att den uppfyller samtliga önskemål som man kan förvänta sig av en automatisk växellåda. Dock så tycker jag att DSG är lite väl brutal i nedväxlingarna. Om man ligger i 90 km/h och lådan har D6 i och man motorbromsar ner till D1 så rycker bilen onödigt mycket de sista tre stegen.

    Uppåt så växlar den väldigt mjukt och snabbt.
    Tesla Model Y AWD/LR Performance MY26

  8. #28
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Har man mer kontroll med en automatisk växellåda? I vissa fall ja, i andra definitivt inte.

    DSG är en grym växellåda som med sin snabba växlingstid gör en given bil snabbare såväl rakt fram som vid växlande körning. Det är en klar fördel för de flesta förarna att man slipper släppa ratten vid växling. Men den mekaniska känslan och upplevelsen att vara ett med bilen blir inte detsamma som med en manuell låda.

    Diskussioner av detta slag tenderar alltid till att dela folk i två läger. Man måste slutligen se till sitt behov, tyckande och göra ett val. Oavsett vilket val som görs så är det rätt

    Visst är det så. Alla gillar inte DSG, personligen så tror jag att det mest är de personer som tror att de kör snabbare med manuell.

    Min nästa bil får en DSG av något slag i alla fall, det är för så jävla drygt att köra en bil med så pass "tung" koppling i köer som jag gör nu.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Hade jag köpt en GTI så hade det blivit med DSG. Det var riktigt nära att det blev affär, men sen så dök det upp ett tRRRevligt alternativ som jag valde manuell låda till. Att DSG gör bilen snabbare råder det ingen tvekan om.

    Körde jag mycket i köer så hade jag inte tvekat. Men du får i alla fall en vältränad vadmuskel i vänsterbenet

  10. #30
    lardah
    Gäst
    Hur kan man någonsin tro att känslan i att köra en sportig bil som Golf GTI sitter i en manuell växellåda? Nä, fokusera på själva körningen istället och håll båda händerna på ratten!

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Att växla med manuell låda är bara en av många komponenter som kan ge en trevlig körupplevelse.

    Motor, växellåda, chassi, körställning mm är alla viktiga delkomponenter som ger den där "lilla" extra känslan av köra en rolig bil såsom en Golf GTI.

    Och självklart håller vi båda händerna på ratten för det mesta

  12. #32
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 803
    Enkelt. Jag kör en manuell nu, nästa blir nog en DSG .. mest för att jag vill prova att ha en sådan också .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #33
    jockem
    Gäst
    Jag har haft en gti 5a med dsg. Visst de är skönt men jag tröttna ganska snabbt.
    Men om man sitter i bil köer mycke så är de ju ett ju bra.

    Har kört 700mil med manuell nu och jag ångrar inte att jag bytte mot DSG.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 538
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    jag provkörde en Golf 6 GTI med DSG efter 15 min så hade jag tröttnat på den så det blev manuell på min GTI
    Vad tröttnade du på?

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 538
    Hur är det med problemen med DSG - är dessa åtgärdade nu? Gäller de både 6- och 7-växlade DSG?

  16. #36
    Thomas K
    Gäst

    Hon växlade ju...

    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog.

    http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M
    Undrar vad skillnaden blir om man lät bilen växla själv i sportläget???

    I klippet växlar hon med paddlarna och tjänar tiden för växlingen...men om man bara styrde och lät AUTOMATLÅDAN göra jobbet.

    Jag har DSG rör knappt paddlarna...

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    förutom att det är så jäkla skönt att köra dsg /du kan fokusera på annat än växlingen,,,tex köra så är det en stor sak som ni alla faktiskt glömmer bort med automaten. Den växlar upp precis som man skall göra, dvs bensinförbrukningen är faktiskt bättre än när jag körde med manuell. Valde en med dsg efter ett tag och är så jäkla nöjd. Underbart att bara glida omkring, så jäkla mjukt o fint den slänger i växlarna. Klart de med manuell vill framhärda sportigheten...de är ju bara avundsjuka att de inte valde det lite ovanligare dsg. Manuell i all ära, men snackar vi sportighet har de väl inte launch-control som dsg har? hehe..... i rest my case

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin