Resultat 21 till 37 av 37
-
2009-11-17, 14:22 #21SiggeGäst
Jag säger inte emot, för jag har aldrig jämfört.
Men när du ska hoppa från exemplevis femman till tvåan så tar det lite tid att stega ner med DSGn och man känner inte heller lika naturligt om man hamnade i rätt växel. Du kan på samma sätt motorbromsa mer effektivt med manuell, upplever jag. Om dessa fördelar för manuell väger över i hastighet till förmån för DSG måste bero på banans karaktär, samt förarens skicklighet.
Jag är tämligen säker på att jag, som inte är "the real stig" kör snabbare med DSG. Men jag är lika säker på att det är lite roligare med manuell. MEN det är rätt kul med DSGn också:-)
-
2009-11-17, 14:39 #22BarillaGäst
Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog.

http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M
-
2009-11-17, 14:49 #23SiggeGäst
-
2009-12-28, 04:00 #24viobebeGäst
Har haft min GTI 6 i drygt 1 mån och kan säga så här:
Ångrade inte 1 min att jag köpte manuell, dessa bilar skall ha manuell låda, annars försvinner en stor del av känslan, DSG snabbare? visst men snabbhet är inte allt, skönt att ändå ha kontrollen över bilen
//Eddy
-
2009-12-28, 10:22 #25BarillaGäst
-
2009-12-28, 10:59 #26
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Har man mer kontroll med en automatisk växellåda? I vissa fall ja, i andra definitivt inte.
DSG är en grym växellåda som med sin snabba växlingstid gör en given bil snabbare såväl rakt fram som vid växlande körning. Det är en klar fördel för de flesta förarna att man slipper släppa ratten vid växling. Men den mekaniska känslan och upplevelsen att vara ett med bilen blir inte detsamma som med en manuell låda.
Diskussioner av detta slag tenderar alltid till att dela folk i två läger. Man måste slutligen se till sitt behov, tyckande och göra ett val. Oavsett vilket val som görs så är det rätt
-
2009-12-28, 11:53 #27
Efter drygt en månad och ca 240 mil bakom ratten med en DSG låda så måste jag säga att den uppfyller samtliga önskemål som man kan förvänta sig av en automatisk växellåda. Dock så tycker jag att DSG är lite väl brutal i nedväxlingarna. Om man ligger i 90 km/h och lådan har D6 i och man motorbromsar ner till D1 så rycker bilen onödigt mycket de sista tre stegen.
Uppåt så växlar den väldigt mjukt och snabbt.Tesla Model Y AWD/LR Performance MY26
-
2009-12-28, 12:30 #28BarillaGäst
Visst är det så. Alla gillar inte DSG, personligen så tror jag att det mest är de personer som tror att de kör snabbare med manuell.
Min nästa bil får en DSG av något slag i alla fall, det är för så jävla drygt att köra en bil med så pass "tung" koppling i köer som jag gör nu.
-
2009-12-28, 14:27 #29
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Hade jag köpt en GTI så hade det blivit med DSG. Det var riktigt nära att det blev affär, men sen så dök det upp ett tRRRevligt alternativ som jag valde manuell låda till. Att DSG gör bilen snabbare råder det ingen tvekan om.
Körde jag mycket i köer så hade jag inte tvekat. Men du får i alla fall en vältränad vadmuskel i vänsterbenet
-
2010-01-02, 23:11 #30lardahGäst
Hur kan man någonsin tro att känslan i att köra en sportig bil som Golf GTI sitter i en manuell växellåda? Nä, fokusera på själva körningen istället och håll båda händerna på ratten!
-
2010-01-02, 23:42 #31
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Att växla med manuell låda är bara en av många komponenter som kan ge en trevlig körupplevelse.
Motor, växellåda, chassi, körställning mm är alla viktiga delkomponenter som ger den där "lilla" extra känslan av köra en rolig bil såsom en Golf GTI.
Och självklart håller vi båda händerna på ratten för det mesta
-
2010-01-02, 23:45 #32
Enkelt. Jag kör en manuell nu, nästa blir nog en DSG .. mest för att jag vill prova att ha en sådan också
.
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2010-01-03, 01:58 #33jockemGäst
Jag har haft en gti 5a med dsg. Visst de är skönt men jag tröttna ganska snabbt.
Men om man sitter i bil köer mycke så är de ju ett ju bra.
Har kört 700mil med manuell nu och jag ångrar inte att jag bytte mot DSG.
-
2010-01-19, 11:23 #34
-
2010-01-19, 11:24 #35
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 538
Hur är det med problemen med DSG - är dessa åtgärdade nu? Gäller de både 6- och 7-växlade DSG?
-
2010-01-20, 20:50 #36Thomas KGäst
-
2010-01-21, 00:22 #37
- Reg.datum
- aug 2008
- Namn
- A Thorén
- Ort
- Kristianstad
- Inlägg
- 361
förutom att det är så jäkla skönt att köra dsg /du kan fokusera på annat än växlingen,,,tex köra så är det en stor sak som ni alla faktiskt glömmer bort med automaten. Den växlar upp precis som man skall göra, dvs bensinförbrukningen är faktiskt bättre än när jag körde med manuell. Valde en med dsg efter ett tag och är så jäkla nöjd. Underbart att bara glida omkring, så jäkla mjukt o fint den slänger i växlarna. Klart de med manuell vill framhärda sportigheten...de är ju bara avundsjuka att de inte valde det lite ovanligare dsg. Manuell i all ära, men snackar vi sportighet har de väl inte launch-control som dsg har? hehe..... i rest my case





Svara med citat



