Resultat 141 till 160 av 552
-
2009-12-06, 14:38 #141
Efter en mycket eftersatt tvätt och vaxning så hittade jag tyvärr detta... kul buckla.. kan ju inte börja fixa innan försäkringsbolaget bestämt hur det blir, får ringa dom på måndag. Just nu jagar jag passagerarna i taxin för deras utsago, men är inte helt lätt då bolaget tiger/inte får lämna ut då det rör sig om sjukresor.
-
2009-12-06, 22:11 #142
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
OM du skulle polisanmäla så tar polisen deras(passagerarnas) vittnesmål.
Men som sagt då ligger du själv väl i risksonen för ett förhör åxå angående påkörningen?
-
2009-12-06, 22:29 #143
-
2009-12-07, 12:47 #144
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Vladimir Stojanovic
Sånt j**la sk*t som händer! Man blir riktigt förbannad på sånt här.
Mitt tankesätt är att om man ändå ska betala allt själv kan man väl också passa på att nita personen ganska lätt som orsakade detta. Väl spenderade 10-30k och kanske nån dag/natt på tomteverkstan.
-
2010-01-18, 19:46 #145
Inget nytt från försäkringsbolaget än, vilket fått mig att tappa lusten lite men nu är jag på G igen, får ringa och kontrollera status på ärendet imorn.
Har donat med lite småprylar:
Mycket vill ha mera, så efter att jag fixat till ljudet med slutsteg och 6,5" så tyckte jag det funkade bra ett tag, men nu börjar det kännas lite basfattigt... =) Då BRL gick i konkurs var jag tvungen att åka iväg till Henke och lätta på hans förråd lite.
Ett stycke GAS 10" som passar bra i små lådor (bakom bakre hjulhuset rättare sagt):
och lite dämpmatta för att få ner skramlet och vägljudet lite, fick väldigt bra pris på grejerna:
Dessa åker nog i först mot sommaren, måste ju lägga den lilla energin man har kvar på att fixa motorn och krockskadorna först om man ska ta sig ner till Mantorp och vara fin
Då mörkret forfarande gör sig gällande så har jag donat ihop en kabelhärva för att reläa upp mina originalstrålkastare. Hade tänkt ta styr strömmen direkt från den gamla H4 kontakten först (som ni ser på bild) men det känns inte bra att lämna dom gamla kablarna på andra sidan strömförande, så jag får forska lite var jag ska dra nya kablar och koppla in dessa till källan först.
Före och efter bilder på hel/halvljus kommer senare när jag hunnit installera och testa.
-
2010-02-14, 22:31 #146
Reläna till strålkastarna är monterade i bilen sen två veckor, och det blev klart märkbar skillnad. Det lyser upp en bra bit längre med helljuset och både hel/halvljuset är klarare och starkare.
Väntar fortfarande på försäkringsbolaget skall höra av sig med beslutet, men är inte hoppfull alls. Så jag har köpt på mig en fräsch original tvåljusgrill av Widget, har dock inte hämtat den från skellefteå än. Fix av resten av krocksakodrna tar jag tag i när jag fått besked. Behöver få tag i en skärmvalsare för att fixa till skärmkanterna också.
Var en sväng till garaget idag och började strippa ner motorblocket för nerslipning och lack. Hann få ner vattenpumpen, generatorfästet, vevhusventilationen etc men måste fortfarande lossa oljefilterhållaren och vattenkylaren samt ha loss remhjulet från vevaxeln så jag får bort undre kamkåpan. Började även slipa ner lite fästen, remhjul och spakstället för lack.
Ska dra ihop en beställning på liter grejer från Autodelar imorn:
* Topplockspackning (ADY, AGG = lite tunnare än 2E packningen)
* Topplocksbultar till 2E
* Kamremm och spännrulle till 2E
* Packningar (oljetråg, insug/avgas, vevhusventilation, oljefilterhus)
* Ventiltätningar
* Bakre höger motorfäste från G60
* 2st nya bärarmar + TT bussningar
När jag handlar trimkammen så kommer det inhandlas nya hydr.tryckare. Ska också inhandla en framvagnsbalk av Widget vid senare tillfälle då min är lite sned. Jobbar nästan bara natt nuförtiden så blir lite mer tillskott i kassakistan, men måste ju kompensera tjejen också för att man är borta =) Dock så är man ju trött och orkar inte riktigt jobba med bilen pga jobbet heller.Senast redigerad av Janne.M den 2010-02-14 klockan 22:34.
-
2010-02-14, 23:43 #147
Kul med motorfix
Kommer bli en trevlig maskin när den är klar!
Men fortfarande inte löst sig med försäkringsbolaget? Drygt...
Ja menar de är juh mer än 2 månader sedan du krockade!
Ja blev påkörd dagarna innan jul och hade fått klart med försäkringsbolaget knappt 1
månad senare och även fått utbetalat pengar som ersättning!!
-
2010-02-15, 10:45 #148
Jo, bara pengarna räcker till. Vill lämna in toppen för antingen radie- eller 3-vinkel fräs av ventiler och ventilsäten, men är inte så sugen på att köpa nya ventiler för 200kr styck... + säten + jobb, även fast jobb biten inte är så dyr.
För det går väl inte att slipa om gamla ventiler och bara sätta nya säten?
Mjo, drygt som bara den. Det drar ut för att det står ord mot ord och att jag mest troligt (typ 99% säkert) är den förlorande parten. Däremot bad jag försäkringsbolaget (Vesta) att ta den tid dom behöver för att se till att det blir så rätt det kan bli, och dom verkar verkligen ha ansträngt sig trots att det från början såg mörkt ut. Ärendet ligger nu hos den speciella granskningsgruppen och skulle fått svar typ förra veckan, men men.
-
2010-02-16, 11:32 #149
Dom ringde precis från försäkringsbolaget, jag vart vållande. Vittnet och chauffören hade kokat ihop att omkörningen hade hänt 100m framför och att de sedan bromsat för hinder. Vilken mellanstadieunge som helst som läst teknik/Fysik kan ju räkna ut att inte ens med låsta bromsar hade jag kört in i honom efter 100m bromsande.... suck bara betala 1000kr självrisk och tappa bonusklass 12 till 10.
Nå skönt att det är över nu iaf, men "what goes around comes around" heter det ju.
Just petat iväg beställningen på autodelar och ska iväg till garaget en sväng och börja slipa ner motorblocket före lack.
-
2010-02-16, 19:54 #150
Hmm, tråkig historia det där.. Men man har ju andra åsikter om det hela.. Även om det varit 200m innan så har han inte gjort rätt tycket jag..
-
2010-02-22, 17:28 #151
Nya tag!
Då har man spenderat halva helgen i garaget i sällskap av goda Hof!
Började att preppa blocket under veckan som gick, kom en bit på vägen. Ordentlig maskering av hålen och finslipning kvarstår innan lack. (skrot G60 toppen får agera smutskydd för loppen)
Pallade upp bilen och plockade ner hela fronten för att se vad som vart skadat i krocken. Det visade sig att det inte var så farligt.
Denna var största boven, tillsammans med att plåten runt hålen för fästet blivit lite demolerade, men det fixades:
Grovfixade även en gammal skada som uppkommit gammalt tillbaka:
Före:
Efter:
Var lite kallt så la bara på tunt med glasfiber spackel och snabblackade då det kommer att få göras om till sommaren, glömde dock att ta bilder på resultatet, skyller på ölen
Plockade bort den undre frontplåten som tydligen inte ska sitta på golfar med stora kofångarna, den satt även i vägen för monteringen av de kommande kvartsbreddarna. Bytte även hela frontplåten som håller lysena då min gamla var körd, hade fått tag på en i nyskick tidigare. Detta medförde dock lite justeringsproblem då huven vart lite krånglig att stänga och inte ligger helt rakt nu... får justera frontplåten och huvlåset. Smällde även dit en ny originalgrill i bra skick som jag köpte av Markus (Widget).
Ni ser hur det blir på bilden, då ni även ser hur jag bucklade ut skadan i vänster skärm efter krocken:
Var för kallt för att lacka vid det här laget och ölen hade gjort sitt jag jag avbröt för helgen. Till nästa helg ska jag vara och låna en skärmvals och fixa till skärmkanterna fram och sen blir det lack efter att jag fixat fästöron för kvartsbreddarna.
Innan montering passade jag även på att montera denna luftstyrning till luftfilterboxen, ska på en lucka och ett rör som förbinder med luftfilterboxen (original Cold air intake =).
Ska också handla en 276 graders trimkam och ställbart kamdrev av Tobbe så nu väntar man bara på leveransen från autodelar, och ev. inlämning av toppen på prepp hos lokala motorfirman.
Har även en komplett framvagnsbalk med bärarmar och riktig gti-krängare (min är endast 17 eller 19mm av någon konstig anledning). I den ska det läggas in R32/TT bussningar och ev. svetsa bärarmarna runt om.
Har tänkt lösa avgasproblematiken med det högre blocket genom att använda passatens grenrör (samma som golfens) men använda passatens främre rör, som visst ska vara längre? Dock så har ju den en anslutning mot en katalysator, så har tänkt "flara" upp en kant på ett rör och montera dit motsvarande fäste och packning och sen svetsa på en böjlig "avgasbit" (glömde namnet) och sen köra adapter till 2,25" om det inte går att göra direkt. Tankar om detta?
Börjar kännas som kort om tid nu... Bugrun närmar sig...Senast redigerad av Janne.M den 2010-02-22 klockan 17:51.
-
2010-02-22, 17:35 #152
Nya Delar
Fick lite delar från Autodelar idag, tog strax under 2 veckor, men jag hade ingen brådska och sa att han skulle skicka allt då det han inte hade inne hade kommit, då han ringde upp dagen efter att jag lade beställningen; bra service!
Dock så vet jag inte om jag ska använda grenrörspackningarna och insugspackningen då de kändes lite "flimsiga" och billiga. Är tillräckligt bängligt att byta dom efteråt om de inte håller tätt för att det ska vara värt att betala för original. Glömde dock självklart nån liten packning men det får handlas på VAG istället.
Hämtade också nya grenrörsbultar med muttrar och brickor på VAG till avgassidan.Senast redigerad av Janne.M den 2010-03-02 klockan 20:58.
-
2010-03-17, 16:29 #153
Lite tungt att få saker gjorda med bilen när man jobbar natt och måste sova ordentligt... men hann iväg till garaget en sväng idag.
Lossade oljetråget (med svänghjul på plats :P ) såg kanonfint ut inuti motorn med oljesprutare till kolvarna och vad jag kan se en smidd vev. Inte en tillstymmelse till metallspån i tråget heller förutom denna lilla bruna plastbit som man lätt bröt isär:
Lade blocket upp och ner med skumplast och ren papp mellan anläggningsytan mot toppen och golvet; Det är väl inga problem med att låta blocket stå på detta sättet ett tag?
Hittade detta skvalpskyddet på oljepickupen:
Denna borde ju uppfylla samma funktion som oljetrågspackningen med inbyggd skvalpplåt från mk3 tdi va? skillnaden kan ju inte vara stor och man sparar 400kr. Nedre delen av cylinderloppen såg lika fina ut som övre delen; med fina kryssmärken efter honing och inga lodräta skrapmärken, så jag hoppar över att byta ringar då allt verkar se fint ut.
Var och snackade med med trimfirman och fick ett pris på toppjobb motsvarande Phase 2 på volvo 8v toppar, men priset var lite saftigt så man får se, men jag kanske har annat på lut
-
2010-03-17, 17:58 #154
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Janne noterar du dina kostnader??
Vore skoj då jag har en 2L motor som står här jag med.
-
2010-03-17, 18:26 #155
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Dubbel.
-
2010-03-18, 19:45 #156
Inköp passat 2E - 2500kr
Pakcningar etc - 1500kr
Trimkam - 1500kr
Div småkrafs - 500kr
Är väl där jag står nu... ska dock mest troligt köpa min 3:e topp till det här projektet allt för att slippa betala dyra kronor till trimfirman. Så kommer att finnas en fräsch hydraulisk topp till salu snart.
Kommer dock att landa på lite till, men det går att göra billigt.
-
2010-03-21, 15:32 #157
Småmek
Låste in mig en sväng i garaget trots det fina vädret och grusade planer på att åka och kolla SM i isracing.
Tog tag i att fixa den trasiga upphängningen till slutdämparen som jag inte orkat börja med i snart 2 år då en tillfällig lösning funkat bra :P
Den gängade tappen som hängaren ska dras fast i hade gått av, detta löstes med lite borrning:
Med en bredaxlad bult och ny hängare och oval kopparmutter:
Donade även till avgassystemet då det läkt i sista skarven (pga justering för att ej ta i bakaxeln), det hemmasnickrade systemet som sitter på är lite för kort så nu när muffen sitter ordentligt inkört så lär det ta i bakaxeln, men tätt avgas är ju viktigare så här i stundande besiktningstider
När jag ändå hade vänster bakhjul borta passade jag på att provmontera ena kvartsbreddaren och trots kapade innerskärmar så kan man använda alla monterings hål (3st), hoppas detta stämmer på höger sida också, då behövs det bara fixas 1 fäste på varje sida fram.
Som ni ser så sitter inte bakkofångaren så högt upp som det skulle behövas och så tar den i lite på kvartsbreddaren samt att den inte sitter tillräckligt långt fram, detta måste adresseras snart, men inte prio 1.
-
2010-03-28, 16:47 #158
Mer Delar
Nu har kammen från Tobbe.G hittat hit med bussgods, rekordsnabbt luleå-falun på 1 dygn!
Forsbergs 276 Hydraulisk som suttit i Tobbes gula:
Hittade även ett par justerbara gula koni bakdämpare med sänkfjädrar (kommer köra på mina egna fjädrar) för en billig peng, men efter lite efterforskningar så verkar modellen: 80-2307SP vara till mk1, så får se om det funkar. Men de är hårda och fina, och framförallt justerbara, bara lite slitna i färgen men det ska rådas bot på om de kan användas.
I garaget går det lite segare, åka runt med tjejen och hunden på hundutställningar och kommande påskhelgen tar lite tid. Väntar bara på den NYA toppen så ska den portas och kanske planas ~1mm för ca 11:1 i komp och sedan sättas ihop. Ska ta en lackdag här snart när jag hunnit slipa till de sista bitarna.
-
2010-03-28, 17:41 #159
Mkt bilder i din tråd, kanon!!
Ja de var verkligen rekord snabb frakt, sånt tycker vi om!!
Kommer bli fint med den där motorn sen..
Och de är då ingen fara om blocket står uppochner ett tag,
händer väl inget mer än att till slut har all olja verkligen runnit igenom och ur alla kanaler
-
2010-03-29, 13:40 #160
Jo blir förhoppningsvis bra, hoppas bara att sprutet klarar av att leverera tillräckligt med soppa, Digifant 2 utan lambda/cat är ju inte så vanliga så jag har inte hittat något chip till den. Kanske liknar Californiska Digifant I/II men måste kika på det, är ju möjligt att chip för bilar med lambda/cat funkar i min också... men men kanske räcker att vrida tillbaka vredet i VAM:en ett par snäpp och ev. sätta i en 3.5bar FPR men det får framtiden utvisa.
Var iväg en sväng till garaget igen och slipade ner kvartsbreddarna, skulle ha slipat ner mera men borrmaskinen verkar ha dött så får kika på den eller skaffa en ny.
Fick även ett trevligt litet paket från Faltdach men en ypperligt snygg Volkswagen nyckelknippa, man tackar!
Liknande ämnen
-
Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
Av ReD- i forum ProjektforumSvar: 4Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11 -
Golf Mk2 GTI 16V -88
Av Timmy_r i forum ProjektforumSvar: 15Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33 -
ingen gnista golf gti 8v -88
Av ville_82 i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57 -
Bussningar golf mk2 gti -88
Av StiFt i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53 -
Kompressions-skillnader mellan 2E (2L 8v) och Golf/Jetta mk2 1,8L Gti 8v motorer?
Av Janne.M i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34