Resultat 101 till 120 av 552
-
2009-07-31, 18:01 #101
Semestern slut och jobbat i 2 veckor nu, har inte varit så mycket aktivitet i tråden, men det har ändå hänt grejer.
Högtalar/kartfacken ska slipas till och glasfiberspacklas, varefter de kläs i vinyl och sen börjar det roliga. Vill eg. inte ha steget i skuffen men vet inte vart det skulle få plats annars (30x20)...
Har köpt quarterflares som redan är nerslipade och lackade (atlasgrå?) men dessa ska lackas om i heliosblått och monteras fast jag saknar 50% av fästpunkterna i innerskärmarna. Skärmkanterna ska även valsas vid tillfälle. Dock så måste kofångarfästena modifieras så att kofångarna sitter tätt mot karossen först, så quarterflaresen kanske åker på först till våren.
Provmonterat fram:
Provmonterat bak:
Som sagt så måste kofångarfästena justeras och det hemmapulade fästet för framkofångaren i vänstra skärmen fixas så att allt sitter snyggt.
Har även sågat ut fyllbitar i 22mm MDF för corradobaksätet, som dock måste justeras till lite mer, sättas fast och sen kläs med skumgummi och något originalliknande tyg om jag inte hittar corrado bakre "dörrsidor" som man lyckas modda. Måste även tillverka en fyllbit som man slänger i under mittarmstödet (efter att man plockat bort det) för att det ska gå igenom besiktningen. Snackade med teknisk service och det räckte inte med att ha kvar bälten för 4 passagerare, utan alla 4 måste ha sittplats också om man inte vill regga om för 3 passagerare.
När jag samtidigt pratade med teknisk service på SBP så framkom det angående reflexer att de måste vara godkända (reflextejp gills ej) och monteras minst 35cm ovanför marken och högst 40cm in mot mitten från punkten längst ut på sidan av karossen (skärmkanten). Detta fick mig att vilja skrota idén med mina clear röd/vita eftermarknadslysen och ett par original Hella svart/röda baklyktor ska inhandlas, då de även fyller ut hålen bättre än eftermarknads.
Detta har lett till att jag blivit ännu sugnare på mitt tidigare halvt inslagna spår på att bygga bilen nästan uteslutande på de bästa delarna från VAG koncernen, om än lite modifierade = riktig OEM+, enda som inte stämmer nu är skärmblinkers + ratt + fälgar + pedaler (ska bytas mot TT varianter) + baklycktorna som ska bytas snart
Har haft problem vid varm motor (3/4 av max vattentemp) 90-94grader oljetemp att motorn under WOT acc har för en kort stund "tappat" bränsle eller gnista vilket förhoppningsvis avhjälps med den idag hämtade nya termokontakten samt om det inte hjälper en annan knacksensor då min nuvarande har tappat en del av ytterhöljet i plast.
Har även inhandlat mattsvart motorfärg och blocket ska börja strippas och slipas snart, vilket även väntar växellådan som kommer lackas i silver högtempfärg.
Går allt som planerat så är nu målet att köra ner med bilen till Bugrun 2010.Senast redigerad av Janne.M den 2009-08-09 klockan 14:10.
-
2009-08-01, 17:25 #102
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Birgersson
låter som du har fullt upp!=)
vi är i "samma sits" ska själv måla min växellåda med samma värmebeständiga silverfärg här i dagarna=) kör CA primer först så sitter det bättre.
vill se denna på bug run nästa år.
mvh // Freddan
-
2009-08-01, 18:19 #103widgetGäst
Det verkar gå frammåt...
bra jobbat...!
-
2009-08-02, 19:50 #104
-
2009-08-02, 20:30 #105
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Birgersson
nej jag tog inte det på motorblocket heller men växellådan ska det inte vara några problem med.
-
2009-08-02, 21:34 #106
-
2009-08-09, 14:16 #107
Gav mig på att "pressa" i bussningarna i främre motorbalken, efter massa svärande och bänglande med skruvstäd och hylsor vilket endast resulterat i en ipressad bussning, så hämtade jag lite hjullagerfett och pressade i resterande av bussningarna med tummarna =)
Så då är den tillfixade balken med nya bussningar och "nytt" G60/2E motorfäste klara att monteras.
Köpte ju på mig ett par "Hella" baklampor, men när grejerna kom så visade det sig att det bara var ett Hella ljus och en taskig kopia så vet inte om jag ids ha dom på om jag inte får tag i en vänster Hella baklykta i kanonskick till bra peng.
Jämförelse:
Båda två:
Har inte riktigt vant mig vid utseendet så får se hur jag gör.
-
2009-08-09, 14:21 #108
På ljudbyggesfronten har det också hänt en del:
Glasfiberspacklade kartfack (biltemas "korthåriga" funkar bra):
Grovslipat kartfack:
Måste vara och köpa lite filar och munskydd imorn, vart ett H-vete utan det senare och med bara sandpapper. Mer 3M spraylim måste också inhandlas då det nästan är slut.
Blir nog att beställa en liten bok också:
http://www.bokus.com/b/9780837603001...bosch%20engine
Så man får lite mer på fötterna om skillnaderna mellan de olika digifant 2 varianterna och funktion etc
-
2009-08-20, 18:44 #109
Har nu slipat upp en kanon finish på glasfiberspacklet, vilket för övrigt är sista gången jag grovslipar något utan maskin! Inhandlade också en mask med dubbla filter för att slippa alla glasfiberpartiklar i halsen, vilket var en stor bonus. Heltäckande byxor är också bra för er som testat spackla/slipa i shorts
När själva vinylen skulle kläs räknade jag med att få göra om men gjorde ändå "klart" för att se om det fanns fler problemområden, då det första var att jag började med att försöka få vinylen sträckt runt själva baffelhålet, vilket inte blev allt för bra...
slutresultatet som skall göras om blev som följande:
Denna gången ska jag rugga upp ytan på plasten och preppa med plastprimer innan jag applicerar sprutlimmet, kanske ska köpa 3M istället för biltemas lim också då det kändes lite kasst. Ska lägga vinylbiten över den långa plana biten först och få den att fixera ordentligt innan jag börjar sträcka över själva baffeln. måste det bli ett veck kommer jag att lägga det snett ner mot högra hörnet. Måste även köpa fler klämmor.
Nån som har några andra tips? hjälper värmepistol nåt?
-
2009-09-05, 19:31 #110
Nu har det hänt lite igen, monterade den renoverade motorbalken med passat/g60 motorfäste och nya bussningar. Det hydrauliska främre fästet vart helt slut. Kändes mycket bättre på provturen, dock är bakre fästet helt slut, så det ska bytas vid motorkonverteringen.
Åkte på ett lustigt fenomen, när jag lägger i 5:an och börjar släppa kopplingen så är det nåt som börjar skramla, måste vara bulten som håller motorbalken mot kylarbalken då den var av hembyggd variant och inte drogs åt ordentligt eller att jag fäste främre/undre plåten (satt inte fast tidigare) som sitter på bilar med små kofångare mot kylarbalken... felsökning imorn.
Gissa vilken den nya är
Har hänt lite med dörrsidorna också
För lite klämmor...
Så här blev resultatet från vinylklädning nr1, före spraylimmet släppte:
Köpte in en oscillerande slipmaskin så kartfacken ska slipas (för att slippa dammet) och sen kläs om på riktigt med kontaktlim och värmepistol efter tips från Henke på BRL.
-
2009-09-06, 21:56 #111
Har fått ett klunkande ljud på 5:ans växel när jag bytte bussningar/balk/främre motorfäste... felsökning pågår för fullt.
Har börjat att justera in främre kofångaren, fäste tjocka brickor med metallepoxi (pga avsaknad av svets) på stagen mot balken för att få upp den. Måste upp några brickor till längst fram för att få det helt perfekt. Bilen verkar också ha varit krockad nån gång då ena rambenet är lite missformat. Vänstra staget måste sågas och vikas in lite i anslutningen mot balken för att få den tight mot skärmkanten. Stagen till bakkofångaren kommer få samma behandling.
Jämförde också fördelaren på 2E blocket mot min digifant fördelare och båda är av 4-fönsters typ så då slipper jag byta fördelare, vilket är ganska skönt.Senast redigerad av Janne.M den 2009-09-06 klockan 21:58.
-
2009-09-13, 22:32 #112
Mitt i allt elände med klunkande/raspande missljud, hittade jag dessa:
Ska ringa och höra med ägaren om han är sugen på att sälja/byta om navhålet är rätt förstås.
-
2009-09-13, 22:46 #113yantraGäst
Reflextejp kanske inte gillas men jag brukar köra med en dubbelhäftande tjep och en avbruten cykelreflex och de säger inget på sbp
-
2009-09-13, 22:53 #114
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
Helvete.....jag höll på att dö!!!!!
Innan hjärnan kopplade att det inte var golfen på bilden , jag såg bara färgen och läste texten om allt elände.
Var på väg att kasta mig på telefonen och fråga vad du gjort med bilen när skärmkanten såg ut sådär.
Tur jag han sansa mig och tro mig se en opel istället.
Du har ett PM ang fälgar.Senast redigerad av Henrik.M den 2009-09-13 klockan 23:02.
-
2009-09-18, 08:17 #115
Nåt för dig som använder bilen på vintern..?
http://www.blocket.se/lulea/BBS_15__...htm?ca=1_9&w=0/Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2009-09-18, 10:11 #116
Tackar för tipset, har redan bra vinterdäck, men då det är en arbetskompis son som säljer fälgarna så kanske man kan höra om man får kompispris =)
-
2009-10-03, 13:52 #117
Fick en massa mer krångel i växellådan, så idag var jag om hämtade en låda i bra skick (inget glapp) och verkade riktigt fin.
Fick den + en övre frontplåt som verkade nästan helt ny, fyrljusgrill med alla lampor i bra skick (finns till salu), konsollen runt takluckeveven för ett bra pris. Så nu ska jag vara och köpa växellådsolja och lite drivaxelfett och sätta igång med bytet. Orkade inte rackla någe mer.
-
2009-10-04, 10:21 #118
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin P
Köp dom där fälgarna om du har minsta chans! Hoppas de löser sig med lådan.
-
2009-10-04, 10:31 #119
Killen vart inte ett dugg sugen att sälja, och hade han sålt dem så hade jag varit tvungen att borra om navet då dom var eftermarknads till opel (mindre navhål än VW). Men ska ringa nån gång senare i vinter när studenterna har som minst pengar och se om han är sugen =)
Efter en massa bök och stök så sitter nu den "nya" 9A lådan på plats istället för den gamla AUG:n, vilket gör att jag nu har ca 9km/h lägre hastighet på 2:ans växel på maxvarv. Igår kväll vid 22 rättare sagt och då hade jag och Henrik bänglat sen 16,30. Lådan gick lätt som en plätt att få ner, och maken till rassel och glapp i slutväxeln hade Henrik aldrig sett inte konstigt att den låt som bara den.. :P
"Nya" lådan hoppade på alldeles för lätt och då förstod vi att något skulle gå fel senare... och mycket riktigt så pajjade mitt runt ett år gamla DLi-teknik Race växellådsfäste! Det särade på sig i mitten så att innerdelen bara snurrade när man skulle skulle i med bulten. Vi försökte svetsa fast den, men gulkromateringen tillåt inte det. Vi försökte klämma ihop den och se om den skulle sluta snurra, men inte... Så efter 1½ timmes bängel får Henrik en idé och vi borrar ur gängorna sätter i en M10 underifrån bultar fast den mot armarna från växellådan och sänker sedan ner fästet mot koppen och drar fast den där efteråt. Måste snacka med David om konstruktionen och ett förslag på hur han skulle bygga dem från och med nu.
Nu började vi vara riktigt möra i skallen kan jag tillägga. Satte ihop alltihopa, fyllde på växellådsolja och justerade kopplingen (dubbla gummin funkar inte så bra) Men när vi skulle justera växellänkaget stötte vi på patrull. Vi lyckades inte få i femman alls, så efter lite bök sköt vi på det till idag. Jag ska ner i garaget och bängla till det med tjejen.
Lådan funkar bra, inga missljud och bängel, dock så viner det lite i den på 2:ans växel så jag måste ta ett snack med killen jag köpte den av då han påstog att den var i perfekt skick.
Stort Tack till Henrik för hjälpen, hade varit tungt annars.
Nu jagas det bara G60 eller en sen hydrauliskt topp.Senast redigerad av Janne.M den 2009-10-04 klockan 23:29.
-
2009-10-04, 23:33 #120
Killen slutade höra av sig när jag påpekade att det måste ha "vinit" på 2:an när han haft lådan, oväntat... nåja inte hela världen.
Nu funkar det att få i 5:an, hade råkat vända upp och ner på fjädern mm i justeringen för 5:an ovanpå huset (Selector shaft detent plunger) när vi hade ut den, och så fort det var fixat så funkade det perffa.
Liknande ämnen
-
Räddning av Golf mk2 gti 8v -88 12-08-20
Av ReD- i forum ProjektforumSvar: 4Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:11 -
Golf Mk2 GTI 16V -88
Av Timmy_r i forum ProjektforumSvar: 15Senaste inlägg: 2012-07-24, 17:33 -
ingen gnista golf gti 8v -88
Av ville_82 i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2012-07-24, 14:57 -
Bussningar golf mk2 gti -88
Av StiFt i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-10-14, 09:53 -
Kompressions-skillnader mellan 2E (2L 8v) och Golf/Jetta mk2 1,8L Gti 8v motorer?
Av Janne.M i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:34