Resultat 1 till 4 av 4

Reg.datum
    sep 2024
    Namn
    Henrik Rooth

Problem med Passat B7 2.0T 4Motion -14

Hej! Såhär ligger det till. När jag körde för några dagar sedan och låg i runt 80-90 så märkte jag att gasen slutade fungera och 3 varningslampor började lysa. Motorlampan, Däcktryckslampan & Antisladdlampan. Blev ståendes vid sidan av vägen och när jag försökte starta bilen 2-3 gånger så gick den igång men dog efter 20-30 sekunder. Försökte starta igen men då hostade den inte ens igång. Kom en bekant och kollade under huven. Han kollade alla säkringar och lite annat. Efter det så startade den igen och höll sig igång men jag vågade inte köra den så den fick bärgas hem. Väl hemma så lyste inga lampor och jag kunde köra hem den till en kompis som bor 12 km bort. Dock i max 50km/h. Vågade inte i högre hastighet. Kompisen felsökte i 3 timmar igår men lyckades inte få fram direkt vad det kan bero på. Någon här som varit med om samma problem eller har kunskap om vad detta kan bero på? Jag har själv dålig koll på bilar så överlåter alltid sånt här till bekanta. Tacksam för snabba och bra svar.

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    När motorlampan lyser så finns det felkoder att läsa ut. Däcktryck och antisladd har gemensamt att dom båda använder hjulsensorerna (iallafall på äldre däcktrycksvarning utan TPMS). Det skulle kunna vara en dålig hjulgivare eller kablage/kontaktdon till någon av dom. Dock vet jag inte varför motorn inte skulle funka p.g.a det. Men börja med att läsa ut felkoder så du har något att gå efter istället för att bara gissa...

Reg.datum
    sep 2024
    Namn
    Henrik Rooth
    Felkoder är lästa och det dök upp en hel del. Men dom kompisen trodde kunde vara relevanta var 01314, 01317 & 00466.

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Utan kunskap och utrustning för adekvat felsökning blir det ett hopplöst läge med planlöst gissande.
    Mitt tipps: Öppna motorhuven och titta om något uppenbart ser trasigt eller fel ut. börja med batteriets skick och anslutningar.
    Hittar du inget så är det både billigast och smidigast att lämna in bilen till en kompetent bilverkstad. Obs det finns många i växjö utöver Atteviks som har spetskompetens !

Liknande ämnen

1. Passat 4motion 2003 1,9 tdi
    Av Passat 03 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-03-30, 06:45
  2. Passat 4motion diff problem?
    Av Hejjarn i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-02, 08:42
  3. Passat V6 4Motion -00
    Av GTI-nissen i forum Projektforum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-10-13, 15:37
  4. Problem med 4motion?
    Av krickan4 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:20
  5. Urkoppling ESP Passat 4motion-10
    Av Jonas i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 17:07

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin