Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    Jakob Isaksson
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1

    Varma bromsar bak passat b8

    Har ett återkommande problem med varma (ibland svinvarma) skivor bak, ibland båda sidor men oftast bara förarsidan, har testat spruta in wd40 under damaskerna och det har funkat ett tag sen samma sak igen, nu har jag bytt belägg (tänkte byta skivor också men fick fan inte loss bultarna på baksidan av oket) men dem blir fortfarande varma.
    Kan man kalibrera den elektriska handbromsen på något sätt? Har smort in glidpinnarna ordentligt, har rengjort den lilla armen som beläggen vilar på med stålborste och även smort in dem.
    Spelar det roll om man kör tillbaka e-handbromsen med dator eller med 12v batteri?


    Är det byte av ok på båda sidor eller vad kan jag göra, börjar bli riktigt leds😅
    Tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 341
    WD40 under damaskerna är kanske inte så bra
    man behöver tex: https://www.mekonomen.se/bromspasta-ate-12709545 tryck in 1-2 ml under dammskyddet och rör runt med en bommulstopp denna används även till glidpinnar

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    215
    Jag har bytt bägge mina bromsok bak på min Golf 7. Jag har aldrig försökt att göra rent och smörja upp dem vilket kanske hjälper lite ett tag. Men till sist är det väl ändå byte som gäller.

    Högersidan bytte jag sommaren 2022. Det kostade en bit över 10 tusen med bärgningsbil, hyrbil från försäkringsbolaget i två veckor i väntan på delar plus själva bytet.

    Vänstersidan bytte jag våren 2024. Bytet kostade fastpris 6100 kr plus upp till två timmars felsökning för 1000 kr/h. Totalt slutade det på 7500 kr för byte på vänstersidan och rengöring/uppsmörjning på högersidan.

    Observera att min Golf är en GTI så jag vet inte ifall mina bromsok är dyrare än dina. Men själva arbetet borde vara samma kostnad, typ. Då har du ett hum om vad Volkswagen själva tar för ett byte med originaldelar.

Liknande ämnen

  1. Varma bakskivor med husvagn Golf7
    Av LG68 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-20, 10:10
  2. varma lager eller bromsar bak passat 3c 2010
    Av Crippep i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 23:27
  3. Varma bakfälgar Touran
    Av tisu001 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 11:55
  4. Smörja bromsar Passat -06
    Av Sliver i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 12:37
  5. Bättre bromsar passat vr6 -92
    Av Egon i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin