Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Erik RH
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4

    Glapp backkamera Passat 2.0 TDi -2017

    Hej, ny medlem här.

    Jag har en Passat 2.0 TDi -2017 som gått drygt 20k mil. Har problem med backkameran sedan förra sommaren. Jag var och slängde lite kartong i återvinningen. När jag stängde bakluckan och skulle köra därifrån noterade jag för första gången att backkameran flimrade lite. Därefter var det som att kameran glappade någonstans där den ibland funkade som vanligt och ibland var bilden väldigt mörk. Efter någon till några veckor blev bilden alltid mörk och hjälplinjerna flimrar.

    Vi testade att felsöka genom att en person fysiskt ruckade på kameran medan den var på. Om man tryckte in kameran litegrann funkade den och när man släppte så kom felet tillbaka.

    Har utgått från att något därför är glappt, typ kontakt som lossnat när luckan stängts häftigt?

    Bilen har genomgått stor service idag och jag bad VW även kika på detta. Tydligen fick de inte fram några felkoder (?) och beskedet var att man får byta hela kameran. Fick offert på det på 13k.

    Det känns det inte värt för mig så jag undrar innan jag går vidare om jag på något hanterbart sätt kan öppna upp och kolla om det är något som ser ut att ha lossnat, eller någon idé om vad som kan vara fel. Bilen har själv aldrig larmat för att det skulle vara något fel på kameran men bilden är som sagt mycket mörk och skärmen flimrar. Parkeringssensorer bak funkar som de ska.

    Tack på förhand.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man kommer åt kameran, men tycker spontant att det låter som om du inte har något att förlora på att försöka.

    Alternativ 1: Låta det vara som det är nu, d v s köra utan kamera.
    Alternativ 2. Betala 13 kkr och få en fungerande kamera igen.
    Alternativ 3: Försöka skruva själv, sumpa till det ännu mer och köra utan kamera
    Alternativ 4: Försöka skruva själv, sumpa till det ännu mer och betala 13 kkr för att få en fungerande kamera igen
    Alternativ 5: Försöka skruva själv, lyckas laga kameran och få en fungerande kamera till näst intill obefintlig kostnad.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Erik RH
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man kommer åt kameran, men tycker spontant att det låter som om du inte har något att förlora på att försöka.
    Tack. Jag håller på det stora hela med, men är lite orolig att jag i värsta fall lyckas göra det värre än vad det redan är genom att t ex orsaka något elfel. Finns det några guider/videos för att bara på korrekt sätt öppna upp och inspektera med ögat?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Utifrån din beskrivning och felsökning låter det ju som att det kan vara en lödning, kontakt eller kabel det är lite glapp i.
    Det skulle ju kunna vara lösbart på egen hand oavsett vilket av alternativen det rör sig om.
    Att försöka demontera kameran och kontrollera detta är väl iaf värt ett försökt?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Öppnar sig handtaget med kameran när du väljer R med växelväljaren?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Erik RH
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Öppnar sig handtaget med kameran när du väljer R med växelväljaren?
    Ja, själva motorn och mekanismen fungerar som den ska och har alltid gjort det. Det är bara själva kamerabilden som är mörk och flimrar. Bilden är inte helt svart. Är det ljust ute kan man se konturer, himmel osv men inte mycket mer än så. Guidelinjerna som visar var bilen är på väg beroende på rattutslag flimrar också. Rutan som ligger samtidigt på skärmen som visar parkeringssensorer är klar och felfri, så det är inte hela skärmen som flimrar och är mörk utan enbart den input som kommer från kameran.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Magnus Johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3
    Hej, hur har det gått för dig med ditt problem med backkameran?
    Är nyfiken för jag har ett liknande problem med min. Har också en Passat 2.0 TDi från 2017.
    Till en början började kameran flimra, sen under sommaren nu har den blivit svart men man ser hjälplinjerna som flimrar lite.

    En lite svalare dag nu i sommar (+15 grader) så började kameran fungera igen. Det har hänt flera gånger nu att den fungerar när det är svalare ute. Är det +25 grader ute så funkar den inte. Vet inte om mitt problem hänger ihop med värmen men det har hänt lite för många gånger för att det ska vara en slump.

    Jag har inte varit inne och fått problemet kontrollerat än. Men jag misstänker väl att jag får den lättaste lösningen som svar, dvs kameran måste bytas.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Hade det varit min bil hade jag tagit loss inredningen på bakluckan och kollat vad man ser därifrån. Finns säkert någon video på Youtube där de visar hur man får bort inredningen och säkert även hur man byter kameran vid behov. Bild-googla lite så du förstår hur kameran ser ut är nog också lämpligt.
    Rycka lite i kablarna är första steget. Min gissning skulle vara att det är video-kabeln som krånglar. Ström verkar den ju få.
    Sen får man fundera på hur man går vidare.

    Det går ju alltid att köpa en beg. kamera från skroten, en ny från Tyskland eller Balt-länderna och låta t.ex. Mekonomen göra jobbet om man inte vill skruva själv men vill spara pengar.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kameran ska kalibreras efter bytet, det drar upp priset..
    Har du vcds kan jag skicka pdf-filen (som sedan skrivs ut) så du kan kalibrera själv..

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Erik RH
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Hej igen,

    Jag gjorde det VWBear föreslår för några veckor sedan. Att ta bort plasten och skruva ur kameran var enkelt även för mig som inte är bilkunnig. Hittade video på youtube som visade var skruvar och clips sitter.

    Jag testade alla sladdar individuellt men kunde inte identifiera någon kabel som var uppenbart glapp. Videosignalen går via analog kompositvideo.

    När kameran flyttades fysiskt i vissa lägen så blev bilden tillfälligt något bättre (fick sync på videosignalen men fortfarande mörk och flimrande).

    Tyvärr lyckades jag inte öppna upp själva kameramodulen för att se hur lödningarna såg ut. Det satt två små skruvar på den men jag misstänker att den dessutom kan vara limmad?

    Fanns iaf diverse nummer på själva kameran och jag tror att 5q0980556 är koden för själva kameramodulen. Obs att det också verkar finnas en modell som heter 5q0980556b, som inte är samma.

    Nu har jag iaf beställt en ny 5q0980556 som jag antar inte är original pga det låga priset. Behöver den kalibreras så kommer jag dock inte kunna lösa det i nuläget. Återkommer när jag fått nya kameran och fått tid att testa den nya!

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-02-08, 18:38
  2. Backkamera Passat Gte 2017
    Av Magnusson50 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-06-05, 20:30
  3. Backkamera Passat Alltrack 2016
    Av dboc i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-04-30, 11:45
  4. Backkamera passat kombi 3c
    Av F0nziE i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-02-13, 13:21
  5. Backkamera vs parksensorer passat B7
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 05:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin