Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Infotainment system

    Har noterat att bilar av senaste årsmodeller har olika grader av "Infotainment system" vilket som jag har förstått innebär att bilen de facto har blivit som en stor surfplatta med hjul!
    Jag ska erkänna att jag är tämligen ointresserad av denna utveckling, men förstår att det är grepp tillverkarna ta för att få oss motiverade att köpa ny bil!

    Min fråga är: Hur uppdateringsbara är dessa system? Inte bara mjukvara, utan även hårdvaran?
    Om man tänker behålla sin bil fem år så kan man ju förutspå att en VW fortfarande efter fem år känns fräsch och ser modern ut, men datorer, mobiler med vidhängande mjukvaror upplevs som ren stenålder efter fem år!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har ingen erfarenhet av VWs senaste modeller (ID2, Golf 8) - men i tidigare modeller är ju systemen i praktiken inte särskilt uppgraderingsbara.

    Skulle jag t.ex. vilja ha Apple carplay i min bil som tillverkades våren 2015 måste hela huvudenheten bytas för stora pengar. Detta trots att carplay sedan blev standard i de flesta svenska vw från sommaren 2015.

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Har bara erfarenhet av Golf MK7, dock liknande på andra bilar byggda på MQB plattformen.
    Det är relativt enkelt att demontera skärm och mediaenhet, problemet blir när du byter till en nyare enhet är att du behöver ta bort komponentskyddet (CP) och i de flesta fall koda med obd11/vcds för att få det å fungera.

    Din volkswagen verkstad kommer antagligen inte vilja göra detta så om man inte kan själv får du söka hjälp på annat håll.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. Passat, Problem med infotainment systemet
    Av quetrax i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-07-30, 10:35
  2. Uppdatera infotainment Passat B8-17
    Av dRg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-04-10, 14:08
  3. Discover Pro infotainment uppdateringar... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-07-28, 20:33
  4. Infotainment i sharan
    Av banarne01 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-09-05, 14:53
  5. Infotainment fråga ED35 (RCD510)
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin