Nyhetsarkiv
Sjätte generationens Golf GTI visas i Paris - 2008-09-29
1,7 miljoner – så många exemplar har sålts av Golf GTI under bilens fem generationer. Nu är det dags för nummer sex, när Volkswagen på den kommande bilsalongen i Paris visar upp en studie av nya Golf GTI.

Chassiet i Golf GTI har en elektronisk styrd diffbroms (XDS) som ger en ny dimension till väghållning inte minst vid kurvtagning. GTI levererar en toppfart på 240 km/h, men dess 155 kW/210 hk starka turbomotor förbrukar inte mer än 7,5 liter bensin/100 km.

Serieproduktionen av den sjätte generationens Golf GTI startar i början av 2009 – och i vanlig ordning handlar det om en mix av ett sportigt chassi och rapp motor. Det maximala vridmomentet 280 Nm uppnås redan vid 1 800 varv/min. Sprinten 0-100 km/h klaras av på 6,9 sekunder.

Golf GTI är sänkt med 22 millimeter jämfört med en standard-Golf. Den har fått ett nytt sportchassi samtidigt som fjädrar, stötdämpare och bakre krängningshämmare har fått helt nya inställningar. Utöver detta kan man välja till det inställbara chassiet DCC.

– Vi ville ha en konsekvent och tydlig GTI-design och en bil som har både kraft och stil, säger Walter de´Silva, chefsdesigner för Volkswagen AG.

Den studie som nu visas i Paris har en design med detaljer som sammanlänkar den med tidigare generationers GTI. Till detta bidrar till exempel det karaktäristiska ”bikake-mönstret” i grillen och den V-formade motorhuven, hämtad från Golf V, som sträcker sig över strålkastarna. Den tydliga horisontella frontdesignen anknyter till den första generationen och ger nya Golf GTI ett bredare (1,78 meter) och lägre (1,47 meter) intryck.

Banträff Kinnekulle 27/9 - 2008-09-17
Opel Sport Club bjuder härmed in till avslutningsträffen den 27 september på Kinnekulle Ring.

Opel Sport Club arrangerar denna träff där VW GTI Klubben är inbjudna och vi kommer att köra efter SBF:s reglemente ’Prova på’ koncept. Detta innebär att deltagarna måste lösa en sk. ’prova på’ licens alternativt ha en egen licens.
Det kommer att bli bankörning med möjlighet att få hjälp med t.ex. spårval av utsedda instruktörer.
Passa på och kom med i klubbgemenskapen denna dag och utveckla dig som förare av din bil.

För medlemmar i Opel Sport Club och VW GTI Klubben kostar det 350:- och för icke medlemmar 600 :- .
För att få köra på banan krävs racinglicens utfärdad av SBF. Det går att lösa endagslicens (PR licens) på plats till en kostnad av 75:-.
Klubbshopen kommer att vara öppen hela dagen. Vid tecknande av medlemskap (400:-) på träffen så kommer du även att vara medlem under 2009.

Depån öppnar kl 8.00 och vid 9.15 hålls ett obligatoriskt förarmöte. Körningen pågår till 16.30 . Missar man förarmöte så får man inte köra. Eventuellt hålls ett uppföljningsmöte efter lunch.
Korvkiosken vid banan kommer att ha öppet från förmiddagen till efter lunch för de som är korv/hamburgersugna.

• Var beredd på att som deltagare i bankörningen måste du få ställa upp som funktionär! (Flaggvakt)
• All körning under dagen sker med hjälm, heltäckande bomullsklädsel eller annat brandsäkert material och handskar. Så glöm inte det hemma. Du ska även ha riktiga skor på dig, ej trätofflor, sandaler eller liknande.
• Du har väl bytt bromsvätska nyligen? Vi kontrollerar vattenhalten och visar instrumentet att det är mer än 3% vatten i bromsvätskan så nekas bilen körning.
• Inga lösa föremål får finnas i bilen. Detta gäller även baslådor, lösa hatthyllor etc. Cabrioleter måste ha riktigt skyddsbåge, dvs det räcker ej med rullskydd.
• Bilen ska vara försäkrad, registrerad, skattad och besiktigad.
• Slicks förbjudna.
• Under körningen kommer det vara separata körpass för ’Prova på’ och förare med licens. ’Prova på’ passen kommer även ha vissa begränsningar för omkörningar och antal bilar på banan enligt gällande regler.

Välkomna!

Har du några frågor hör då av dig till:
Jonas Jonsson OSC Tel 070 474 86 69 / 08-6801176 jonas@opelsportclub.com
>