Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Wolfen
    Gäst

    Intercooler Golf GTI MK4

    Jag läste på FAQ/Teknik det Rolle skrev om turbokonvertering och bland annat om laddluftkylare. Det är det jag vill fråga om. Jag tänker byta till en bättre laddluftkylare. Rolle skrev att SAAB 9-3 har både större och bättre kylare.
    Är det nån som vet om det är samma kylare på alla 9-3 eller ska man ha den som sitter på 2.8T 280hk? Krävs det mycket modifiering för att montera den i min bil? Han skrev också att man helst ska ha en i aluminium, är den i aluminium? Hehehe det känns nästan som att det skulle vara smartast att allt detta fråga på Saab-forumet
    Förresten, kan ni föreslå konkret vilken laddluftkylare skulle passa bäst att ha i min bil men att bilprovningen inte upptäcker bytet?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Om man svartlackar IC och inte har blingbling rör så är det nog svårt att upptäcka.

    Jag skulle köra på en som ser ut så här: http://www.forgemotorsport.com/conte...duct=FMINTMK4F

    Så behöver man inte dra rör över motorn utan kan ansluta mor orginal rören. OM man vill använda en std IC med anslutningar i vardera änden är det enklast att dra returen precis bakom IC'n så rören kan anslutas mot orginal piperna.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Vi kunde utan problem besikta våran variant med den frontmatade IC:n utanför bilen typ. de sa inget. De bara gnällde på solfilm på framrutorna. Löjligt lite men men. OLAGLIGT ja jag vet.

    http://www.garaget.org/?car=53061&image=1429620

  4. #4
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Om man svartlackar IC och inte har blingbling rör så är det nog svårt att upptäcka.

    Jag skulle köra på en som ser ut så här: http://www.forgemotorsport.com/conte...duct=FMINTMK4F

    Så behöver man inte dra rör över motorn utan kan ansluta mor orginal rören. OM man vill använda en std IC med anslutningar i vardera änden är det enklast att dra returen precis bakom IC'n så rören kan anslutas mot orginal piperna.
    Bra tips, tackar. Det finns att beställa den med svarta slangar. Det kan funka. Den enda nackdelen är priset
    Jag hittade en från Neuspeed: http://www.neuspeed.com/products/pro...euro&p_id=1834 men den verkar vara en sån där man måste dra rör över motorn. Eller hur?
    Senast redigerad av Wolfen den 2009-06-26 klockan 16:59.

  5. #5
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Vi kunde utan problem besikta våran variant med den frontmatade IC:n utanför bilen typ. de sa inget. De bara gnällde på solfilm på framrutorna. Löjligt lite men men. OLAGLIGT ja jag vet.

    http://www.garaget.org/?car=53061&image=1429620
    Allvarligt talat, sa dom inget?! Förresten, jag tror att jag såg bilen Du brukar vara med när dom rejsar i Nyk/Oxd

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Polarn åkte på ombesiktning + VAG intyg (har jag för mig) på sin Golf 4 Gti för att han hade S3:ans intercooler, så lacka den svart och gör det så original som möjligt så slipper konverteringen bli dyr i slutändan.

  7. #7
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Polarn åkte på ombesiktning + VAG intyg (har jag för mig) på sin Golf 4 Gti för att han hade S3:ans intercooler, så lacka den svart och gör det så original som möjligt så slipper konverteringen bli dyr i slutändan.
    Precis. Jag håller med dig. Tack!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det finns en hel del "större" sidmonterade intercoolers annars... Beroende på hur trimmad bilen är i övrigt kan det kanske vara ett alternativ?

  9. #9
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Det finns en hel del "större" sidmonterade intercoolers annars... Beroende på hur trimmad bilen är i övrigt kan det kanske vara ett alternativ?
    Just det, jag hittade en från Forge http://www.forgemotorsport.co.uk/con...duct=FMINTMK4S och en från TyrolSport http://www.tyrolsport.com/index.php?...Fc4TzAodjwsF1w
    Ja, kanske... Ska man byta den som sitter som orig mot en sån OCH montera en frontmatade? Dumt?

    Bilen är inte trimmad... än... men min plan är att skaffa och byta grejer först och sen trimma. Därför köpte jag t. ex. R-Line fronten så att det ska finnas plats för en sån frontmatad intercooler

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Börja med att bestämma dig vart du vill landa hk-mässigt innan du köper en IC.

    Annars är risken stor att du efter ett tag måste byta upp dig igen.

  11. #11
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Jag skulle köra på en som ser ut så här: http://www.forgemotorsport.com/conte...duct=FMINTMK4F
    Jag har det kittet med svarta siliconslangar till salu, om någon är intresserad skicka PM.
    Hade inga problem att besiktiga med den.
    Senast redigerad av 3L1T den 2009-06-26 klockan 21:28.

  12. #12
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Börja med att bestämma dig vart du vill landa hk-mässigt innan du köper en IC.

    Annars är risken stor att du efter ett tag måste byta upp dig igen.
    Vad jag har förståt är att såna intercoolers klarar lätt 300-400 hk och det är mer än vart jag vill landa Har jag fel, ni som har mer erfarenhet/kunskap?

  13. #13
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 3L1T Visa inlägg
    Jag har det kittet med svarta siliconslangar till salu, om någon är intresserad skicka PM.
    Hade inga problem att besiktiga med den.
    Du har ett PM.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Vad jag har förståt är att såna intercoolers klarar lätt 300-400 hk och det är mer än vart jag vill landa
    Vilka är såna? Tror inte att de sidomonterade, alltså de som ersätter orginal så att säga klarar så höga effekter.

    Däremot klarar säkert den frontmonterade det.

  15. #15
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Vilka är såna? Tror inte att de sidomonterade, alltså de som ersätter orginal så att säga klarar så höga effekter.

    Däremot klarar säkert den frontmonterade det.
    Precis, dom, frontmonterade pratar jag om. Det kan vara bara plus om jag byter även den sidomonterade. Men kanske onödigt.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Precis, dom, frontmonterade pratar jag om. Det kan vara bara plus om jag byter även den sidomonterade. Men kanske onödigt.
    Det finns mycket teori bakom att serie/paralellkoppla 2 intercoolers, då det kan leda till tryckfall och sämre flöde och andra negativa egenskaper. Leta lite info i ämnet innan du bestämmer dig. Vet att nån Audi modell (A4?) har dubbla intercoolers från fabrik.

    Men om du ändå tänker skaffa en FMIC (Front Mount IC) så skaffa en rejäl istället och skippa den sidomonterade, tycker jag iaf så slipper du ev extra problem.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Allvarligt talat, sa dom inget?! Förresten, jag tror att jag såg bilen Du brukar vara med när dom rejsar i Nyk/Oxd

    Nej de sa inget. Ska dom gnälla på IC:n ska de ju gnälla på fälgarna och takvingen oxå. Är lika olagligt det egentligen. Jo jag brukar vara ute på dessa äventyr. Men nu har jag lämnat tillbaka bilen till farsan så han får åka ett tag. Har en 97:as MKIII Variant och fraktar runt mig i istället. Orkar inte ta ut G60:n mer. Sorry för OT.

  18. #18
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Men om du ändå tänker skaffa en FMIC (Front Mount IC) så skaffa en rejäl istället och skippa den sidomonterade, tycker jag iaf så slipper du ev extra problem.
    Ja, det tycker jag med faktiskt, håller med dig. Jag hade ingen aning om detta du sa om ev problem, men nu när jag vet så är jag övertygad att det räcker att satsa på en frontmonterad.

  19. #19
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Jag läste på FAQ/Teknik det Rolle skrev om turbokonvertering och bland annat om laddluftkylare. Det är det jag vill fråga om. Jag tänker byta till en bättre laddluftkylare. Rolle skrev att SAAB 9-3 har både större och bättre kylare.
    Är det nån som vet om det är samma kylare på alla 9-3 eller ska man ha den som sitter på 2.8T 280hk? Krävs det mycket modifiering för att montera den i min bil? Han skrev också att man helst ska ha en i aluminium, är den i aluminium? Hehehe det känns nästan som att det skulle vara smartast att allt detta fråga på Saab-forumet
    Förresten, kan ni föreslå konkret vilken laddluftkylare skulle passa bäst att ha i min bil men att bilprovningen inte upptäcker bytet?


    Det man ska satsa på när man köper IC är dessa saker

    1:STOR frontyta då tjocklek inte ger så mycket i kyla utan enbart flöde.
    Om man ska beskriva hur en 100mm tjock ic kyler så är det de första 20mm som gör det stora jobbet.
    Tjocklek kan också minska flödet.

    2:Många tuber
    Dvs fler tuber istället för en lång intercooler minskar tryckfall.

    3:Inget ebay crap
    de tester som gjorts visar att dessa kopior kyler dåligt

    4:stora och bra gavlar , inga 90* böjar , inga kantiga hörn inga U svängar genom IC mm

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    foffa2002:

    Har du några konkreta tips på bra IC's ?

    Vad tror du om t.ex. forge's FMIC?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin