Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Sebbe
    Gäst

    Bilbatterifråga

    Jag och min kollega har diskuterat vad som skulle hända om man stoppar ner ett 12v 20Ah batteri i en bil som ska ha ett 12v 62Ah och kommit fram till att vi inte vet.

    Någon som vet?

  2. #2
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Det händer inget mer än att du kan ha lite startproblem vid kall motor och ljuset hänger inte med riktigt vid tomgång mm,
    Men om du ska ha det i en ren banbusbil utan stereo och kör för det mesta på banan så funkar 20ah batteriet.

  3. #3
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pekka kiiskilä Visa inlägg
    Det händer inget mer än att du kan ha lite startproblem vid kall motor och ljuset hänger inte med riktigt vid tomgång mm,
    Men om du ska ha det i en ren banbusbil utan stereo och kör för det mesta på banan så funkar 20ah batteriet.
    Ok. Min kollega hade nån teori om att generatorn skulle mosa in för mycket ström i batteriet och "typ" spränga det eller nått.


    Tack!

  4. #4
    seiko
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Ok. Min kollega hade nån teori om att generatorn skulle mosa in för mycket ström i batteriet och "typ" spränga det eller nått.


    Tack!
    Så är det inte iallafall, generatorn laddar ju ~14v och hur mycket ström som ska in är ju upp till batteriet.
    Om laddregulatorn är paj så kan batteriet ta skada men då skadas å andra sidan ett 60Ah batteri också.
    Mvh Jon

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin