Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39
  1. #1
    xl15
    Gäst

    Ställa tändningen Polo GTI -97 "Nu svårstartad, med film"

    Ställer samma fråga här som i min projekttråd då det verkar finnas fler läsare här.
    I ELSA står det Kontrollväde 3-8° och Inställningsvärde 6°? Försökte mig på att ställa tändningen med strob-lampa, men jag hittar inget på svänghjulet att justera efter. Tomgången ändrades när jag vred fördelaren så jag varmkörde den rejält och justerade sedan fördelaren så att tomgången var bra. Den går alldels utmärkt i alla fall.

    Måste bilen in till VW?
    Senast redigerad av xl15 den 2009-03-04 klockan 09:37.

  2. #2
    polomannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Ställer samma fråga här som i min projekttråd då det verkar finnas fler läsare här.
    I ELSA står det Kontrollväde 3-8° och Inställningsvärde 6°? Försökte mig på att ställa tändningen med strob-lampa, men jag hittar inget på svänghjulet att justera efter. Tomgången ändrades när jag vred fördelaren så jag varmkörde den rejält och justerade sedan fördelaren så att tomgången var bra. Den går alldels utmärkt i alla fall.

    Måste bilen in till VW?

    Japp bästa instrumentet finns på VAG.
    Glöm strop lampan det är bara skit i denna läge.

  3. #3
    xl15
    Gäst
    Besiktigade Polon idag och fick för högt HC-värde. Fick 145 (max 100). Lambda var 1.00, CO och CO 2500 var båda 0.0. Så alla värden är perfekta utom HC. Kan det ha med tändnignen att göra?
    Ska lämna in bilen på VW på tisdag för inställning av tändningen, sen får vi se.

  4. #4
    azarN
    Gäst
    Kanske dåligt nybörjar svar: är inte HC katalysatorn +

  5. #5
    bora
    Gäst
    Sitter inte tändningsmärket på vevaxelns remskiva ,ett litet spår i remskivan
    motsvarande märke på nedre kamremskåpan märkt Z och 0 vrid fördelaren
    tills den står mitt för Z

  6. #6
    xl15
    Gäst
    Det enda märket jag sett är för att nolla motorn. Liten avfasning på ena kuggen på kemremshjulet på vevaxeln och ett streck på kamremskåpan.

    En annan tändfråga, är det något speciellt med tändkablarna, det går ju ner en grej i toppen en liten bit. Är det bara av praktiska skäl så det går med vanliga tändkablar också bara att det är svårare att få på dem?

  7. #7
    xl15
    Gäst
    Här har vi en bild:

  8. #8
    xl15
    Gäst
    Har läst på lite och ofta har högt HC med tändningen att göra. Kollade fördelare och rotor, ser väl inte helt bra ut va?


  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    EEee...nej det där ser för jävligt ut=) Köp nytt och bli en gladare VW person=)

    Ang. dina tändkablar så ser dom ut så pga att tändstiftet sitter så pass långt ner (och säkerligen flera andra anledningar bla design).

  10. #10
    xl15
    Gäst
    Det är inte ofta man blir glad av att någon tycker ens grejor ser för jävliga ut
    Anledningen till att jag frågade om tändkablarna är att de kostar 1342:- på Mekonomen, inte kul. Så det hade varit bra om man kunde byta till "standard" och ta nackdelen att de blir svårare att montera.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jäklar, det där va inga fina tänddelar. Värre har jag inte sett tror jag.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Leta ngt annat ställe än mekonomen, kan vara onödigt dyrt där ibland vet jag av egen erfarenhet=) Men kolla runt lite. Autodelar i göteborg?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Rotor 65,21 kr Bosch
    Fördelarlock 178,76 kr BERU
    tändkabelsats 845,25 kr Okänt

    Får du allting för lite mindre tändkablarna kostade på mekonomen

  14. #14
    xl15
    Gäst
    Är det så jäkla speciella tändkablar att det inte går med vanliga?
    Väntar nog med att byta kablar, byter rotor, lock och stift först.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Kablarna brukar inte bli så dåliga på dessa..så dom kan du snällt vänta med=)

    Bara din rotor och ditt lock kommer göra 20hk=)

  16. #16
    xl15
    Gäst
    Hoppas det gör stor skillnad!
    Visst ska det bara vara att dra av rotorn? Jag drog hårt och bände tom. med en skruvmejsel, men icke. Ville inte ta i för mycket innan jag har en ny rotor om den skulle spricka. Jag har inte missat nån skruv eller låsclips eller nått?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    På en del bilar är rotorn limmad från fabrik, ta en polygrip och kläm om rotorn så spricker den och du kan ta loss den i delar.

  18. #18
    jollykent
    Gäst
    de va nog de värsta jag har sett i ett fördelarlock. även rotorn ser ju inte så vacker ut.

    Har den inte varit skum att köra?? Motorn måste ju gått ojämnt å haft sig?!

  19. #19
    xl15
    Gäst
    Den har gått hur bra som helst, startat kanon, inga ryck eller konstigheter. Har försökt utsätta den för det mesta, kallstarter, varmstarter, för låg växel, för hög växel osv.

    Bytte stift, rotor och fördelare nu på lunchen (rotorn gick sönder vid "avmonteringen"). Ingen direkt skillnad vad jag kunde märka konstigt nog. Hoppas att en tändinställning gör lite i alla fall.

  20. #20
    xl15
    Gäst
    Satt här och dagdrömde fram lite tänkbara (eller otänkbara) bidragande orsaker till det höga HC-värdet.

    Kass katalysator. (tror inte det pga. att alla andra värden är bra)

    Gammal bensin, den som är i tanken är sju månader gammal.

    Förvärmningsslangen saknades när jag besiktigade.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin