Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361

    Vem vinner? Golf GTi vs Saab 93

    som rubriken lyder, en tämligen "omogen" tråd. I en duell rödljusrace, saab 9-3 aero (260-270 häst steg 3 vs gti dsg V vem vinner?).Men det finns ändå ett visst intresse från min sida, jag har aldrig varit ute efter att bygga en rödljus racer av min bil. MEN! får jag säga, prestanda är ju ändå något jag eftersträvat. Hursomhelst, har nu lessnat på en kollega som hela tiden skryter om sin trollhättan moppe med 270 häst att den tar det mesta. Har försökt kolla på garaget o googlat o kollat youtube men inte hittat några hintar om hur snabba de är när de har steg 3. Själv tycker jag att min gti är bra mycket unikare, bara kolla garaget och jämföra med saab 93 aero. Sen verkar alla tycka att de behövt chippa dem, var och varannan har ju steg 3, men verkar inte finnas några siffror (orkade bara bläddra till sid 9 på garaget)... Men men smaken e som baken. Sorry för denna tråd, men våren är långt borta

    Vad ger ni oddsen för rakt-fram-lopp. Bana hade nog gti:n ätit saaben som standard. Men chippad gti vs chippad saab? Hade varit roligt och höra... om möjligt så ledde detta i alla fall till att skriva av min irratation lite...

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    En fördel är ju om du skirver vad för GTI.
    Dom är byggda i flertalet olika versioner sedan 1976.
    Även 9-3:an finns i ett flertal versioner.

    Mer fakta annars kan man lika gärna lägga ner tråden här och nu.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Hej!!

    När det gäller race från något rödljus så är jag helt övertygad att du vinner
    sen beror det på hur långt ni kör,när väl Saaben får upp ångan så är dom
    väldigt snabba. Men som sagt är det från rödljus så vinner du pga DSG.
    mvh
    Senast redigerad av anri52 den 2008-12-20 klockan 10:59.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    En fördel är ju om du skirver vad för GTI.
    Dom är byggda i flertalet olika versioner sedan 1976.
    Även 9-3:an finns i ett flertal versioner.

    Mer fakta annars kan man lika gärna lägga ner tråden här och nu.
    Står faktist att det är GTI 5 det gäller
    när det gäller 9-3 an får man utgå från antal HK
    mvh

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det står "gti dsg V"

    Så det kan lika bra vara en ombyggt Golf Mk1 med låda och motor från Golf GTi DSG mk5 =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Om man vill hårddra det så, varför inte skulle va en trevlig bil,
    men både du och jag å alla som läser vet att så inte är fallet.
    mvh

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag tror egentligen att den största skillnaden beror på föraren när det gäller impulsiva trafikljusrejs, till att börja med i alla fall. Eftersom din 1K Golf GTI har DSG så tror jag chanserna är större att du får en bra start med launch control osv.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    Själv tycker jag att min gti är bra mycket unikare, bara kolla garaget och jämföra med saab 93 aero.
    Globalt sett är troligen Saab 9-3 Aero oerhört mycket mer unik än Golf GTI, men jag håller med dig: Golf GTI känns som något mer unikt, som en specialutgåva av något mycket attraktivt Med härliga modellspecifika attribut. 9-3 Aero är mer av en uppumpad tjänstebil och i Sverige är de ju vanliga. Jag skulle aldrig få för mig att köra Trollhätte-Opel.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Ja ursäkta, det är alltså en golf 5:a gti dsg -05 om det inte framgick. Ok föraren hänger det en del på, i know.. men jag vet vad jag sysslar med Gtin för tillfället 245 häst. Hade varit intressant att veta bara, ingen som kört mot Saab för jag vet det är bra flås i dem, men jag tycker fortfarande att det känns som vw är bättre "ihopskruvade" om man nu ska säga nåt om en annars mkt trevlig bil. Har fortfarande inte hittat några ca siffror... men intressanta svar!

  10. #10
    zoddri
    Gäst
    Saabar brukar inte vara så bra från rödljuset, utväxlade för motorväg. Med andra ord är chansen stor att du tar honom men sen kommer saaben med största sannolikhet att smiska dig hårt när det börjar gå fort.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    om gtin har 245hk och DSG så vinner du 10 gånger av 10 ett sådant "race".. VWs lådor är ofta tätväxlade och ger mycket bra acceleration.. samt DSG:ns växlingar som ej går att matcha som människa.

    saab:arna har alldeles för långa växlar för att vara lika accelerations-snabba.. sist jag körde emot en sådan växlade jag upp på 5:an alldeles efter han slog i 3:an.. dock i en golf II med passat 1.8 90hk -93 låda(AYH).

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    i mina ögon vinner golfen för den är en VW och snyggare =) hehe (om man inte vill vara realist asså)
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av vw-power Visa inlägg
    i mina ögon vinner golfen för den är en VW och snyggare =) hehe (om man inte vill vara realist asså)
    word!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Strunta i 0-100, blir bara massa babbel om dåliga starter/hjulspinn osv, kör 100-200 istället, går inte att skylla på en massa.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Strunta i 0-100, blir bara massa babbel om dåliga starter/hjulspinn osv, kör 100-200 istället, går inte att skylla på en massa.
    Fast där borde väl nästan inte DSG göra så stor skillnad? Utan borde väl i stället vara till fördel för SAAB? å andra sidan så har väl saaben längre växlar o gti:n 6 petad med kortare växlar?

    Tycker själv för övrigt att det går bättre att accelerera om man kopplar över till manuella läget och petar i växlarna själv, någon annan som vet med sig att det ger fördel över tex s-läget?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    Fast där borde väl nästan inte DSG göra så stor skillnad? Utan borde väl i stället vara till fördel för SAAB?
    Strunt i det, är det inte för att se vilken som är snabbast ni gör testet????

    0-100 var intressant på 80-talet.....då bilarna inte gick så fort.

    Kör 40-200, så får ni både låga o höga hastigheter + att ni slipper hjulspinn.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Ta det lungt på vägarna nu inför julen så det inte händer någon olycka.
    Att köra mot varann upp till 200 km/h på allmän väg under denna tid
    på året skulle i allfall inte jag göra. God jul på er..

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av canterbury Visa inlägg
    Fast där borde väl nästan inte DSG göra så stor skillnad? Utan borde väl i stället vara till fördel för SAAB? å andra sidan så har väl saaben längre växlar o gti:n 6 petad med kortare växlar?

    Tycker själv för övrigt att det går bättre att accelerera om man kopplar över till manuella läget och petar i växlarna själv, någon annan som vet med sig att det ger fördel över tex s-läget?
    http://www.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o (2.0T DSG GTI vs 2.0T 6spd manual GTI)

  19. #19
    Ravenous
    Gäst
    Polaren har en 93 som bromsar 270+ på hjul och han och jag drog jämt från start när jag hade min S3a. men då hade jag fyrkrafs och tät låda. jag hade 260 chip hästar. men över 70km/h hade jag inte en sportmössa.

  20. #20
    AeroPlus
    Gäst
    Hej !

    Förstår inte riktigt är GTI-n orginal ?
    Är Gti orginal och ni kör från start så får du njuta tills 3an åker in på Saaben sen kommer du bli kraftigt omkörd..

    Är Gti chipad så kommer du att hålla han bakom lite längre men kör ni till 200 eller mer så kommer du att vara ifrån körd förre eller senare..
    Vart har killen trimmat 9-3 an ?Är 9-3 Aero ss eller gamla Aero ?

    Här är en race hur det går till mot en trimmad GTI 5 260-270 hkr när jag kör med min 9-5 Aero 281 hjuleffekt.
    http://www.garaget.org/video/ejc2s9kl2zzn
    9-3an har mindre effekt så klart men väger 150-200 mindre oxå jämfört med min så stor skillnad ska det inte vara om 9-3an inte kroknar upp i fart pga dålig kylning..

    En sak som alla bör veta för att göra saken enklare.
    En Saab är svårt att slå från rull även om vikten och effekten säger emot en del mot Saaben så är det ändå svårt eller omöjligt Om det nu inte handlar om stor effekt skillnad

    Mvh
    Senast redigerad av AeroPlus den 2008-12-23 klockan 10:27.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin