Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    mickecorrado
    Gäst

    Ställa tändningen på g60.

    Har sökt runt på forumet och vet hur man skall gå tillväga. Det jag undrar över är graderna, läst att det skall vara 8-12 grader men var ser jag det när jag ställer tändningen?

    MVH Micke

  2. #2
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    6° är original.

    Det finns markering för just 6° på svänghjulet. Finns en liten plastflärp att lossa ovanpå lådan, i skarven mellan motor/låda. I hålet finns en spets som ska peka på svänghjulets markering.

    Förövrigt gäller stroblampa, urdragen blå tempgivare och 2000 varv på motorn.

  3. #3
    mickecorrado
    Gäst
    Tack david för ett snabbt svar. ställde tändningen idag bilen går fint på tomgång men vid kraftigare gaspådrag spikar motorn som f.. har vassare kammer så en liten senare tändning är kanske att föredra.

  4. #4
    polomannen
    Gäst
    Ställ om tändningen i och med att du kör med vassare kam måste du ställa om
    Tändningen så att den står på 8-9 grader iställe.

    POLO RTS
    GOLF GTI SPECIALL
    GOLF VR6-ZR

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "Ställ om tändningen i och med att du kör med vassare kam måste du ställa om Tändningen så att den står på 8-9 grader iställe."

    om den spikar vid 6 grader förtändning.. å du ställer upp den till 8-9.. då kommer den garanterat att spika ännu mer.. = direkt skadligt för motorn.

    Vad kör du med för programvara/"chip" till din kam?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg

    om den spikar vid 6 grader förtändning.. å du ställer upp den till 8-9.. då kommer den garanterat att spika ännu mer.. = direkt skadligt för motorn.
    men....om du kör med 6 grader FÖRtändning dvs den tänder 6grader innan kolven når toppen så är ju 8-9 grader ändå tidigare...och vad jag har hört så backar man ju tändningen om man ska ladda på utav h*lvete...och är man bakom noll och ska backa så blir ju siffran högre...eller har jag fel??


    Men i övrigt så ställer man tändning på en G60 så här:

    1. Varmkörd motor.(oljetemp över 80grader = kylfläkt ska ha startat..olja och vatten föjer varandra ganska bra)
    2. Dra av den blå (undre) tempgivaren medans motorn går.
    3. Man ska klämma ihop luftslangen till...tomgångsmotorn eller vevhus luftningen..detta ska jag kolla upp och bekräfta.
    4. Varva upp bilen till ca 2100/2200Varv/min.
    5. Nu ställer du tändningen. som sagt så är ORGINAL tändningen 6grader +/- 2 grader.



    TADA!! =)=)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "men....om du kör med 6 grader FÖRtändning dvs den tänder 6grader innan kolven når toppen så är ju 8-9 grader ändå tidigare...och vad jag har hört så backar man ju tändningen om man ska ladda på utav h*lvete...och är man bakom noll och ska backa så blir ju siffran högre...eller har jag fel??"

    Mera förtändning ger en effektivare förbränning, mer av bränslet hinner förbrännas och motorns verkningsgrad ökas.

    Ju tidigare den tänder, mera förtändning, desto mer har den antända gasen hunnit expandera innan kolven når ÖD.
    Det gör att kolven trycker ihop en större mängd gas, vilket gör att cylindertrycket blir högre, vilket resulterar i högre verkningsgrad samt att risken för spikning blir mer påtaglig.

    när man "backar" tändning så skjuter man den åt andra hållet.. dvs ligger man på 6 grader grundtändning på en G60 + 40 grader vid 3500rpm, totalt 46 grader förtändning, och skjuter på lustgas där, så bör man ha nånting som backar tändningen ~10 grader neråt 36, för att minska detonationsrisken.

    kort sagt, man jobbar åt andra hållet.. - är plus å + är minus.. man är sällan på + sidan å härjar.. det blir så otroligt varma avgaser då, när förbränningen smiter med ut i grenröret.. då glöder saker.. =)
    ..vilket iofs kan användas till att skjuta fart på en lite större turbo alldeles innan man kliver av kopplingen.. inom dragrace.. launchcontrol.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    man är sällan på + sidan å härjar.. det blir så otroligt varma avgaser då, när förbränningen smiter med ut i grenröret.. då glöder saker.. =)
    Det kan jag skriva under på... :P

  9. #9
    mickecorrado
    Gäst
    Hej!
    Har fixat ny lambdasond, stift, fördelarlock och rotor. Frågan är nu vad skall elektrodavståndet vara på stiften för en g60 pg motor?
    MVH micke

  10. #10
    NeXeN
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mickecorrado Visa inlägg
    Tack david för ett snabbt svar. ställde tändningen idag bilen går fint på tomgång men vid kraftigare gaspådrag spikar motorn som f.. har vassare kammer så en liten senare tändning är kanske att föredra.
    Vilken bensin kör du på?
    Om den knackar så borde väll knacksensorn fixa det?
    (Dn justera väll 3grader i 3steg el nått sånt)

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    lite väl gammal tråd=)
    sitter en 1,8T motor i den bilen nu.

  12. #12
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av danno Visa inlägg
    lite väl gammal tråd=)
    sitter en 1,8T motor i den bilen nu.
    Det skulle ju vara för hemskt om felet fortfarande är kvar!!!

  13. #13
    NeXeN
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av danno Visa inlägg
    lite väl gammal tråd=)
    sitter en 1,8T motor i den bilen nu.
    Så går det när man söker och hittar trådar hehe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin