Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43
  1. #1
    zandoin
    Gäst

    Bromskloss-varnare Passat, varför så tidigt? *uppdaterad fråga*

    Hallå alla kunniga!

    När jag var inne på service med min Passat 02:a innan sommaren så påpekade dem att jag behövde byta klossar fram. ??!?!?! Stora frågetecken fick jag i huvudet och bad att dem INTE skulle byta för det var inte så många mil sen som klossarna byttes samtidigt med skivor.

    Jag åkte till min gode vän som är mer händig än jag, och jag hade med mig nya klossar.

    Vi mätte dem befintliga klossarna och kom fram till att dem hade ca 10mm kvar, dem nya klossarna var 14mm.

    Alltså har den på ca 4500mil slitit ner 4mm. VARFÖR ska jag då byta när det är 10mm kvar? Och nu har även indikatorn i bilen börjat lysa.

    Någon som har en förklaring? Med mina uträkningar så kan jag köra minst 4000mil till utan att behöva byta.

    Någon som säger emot mig?

    /David
    Senast redigerad av zandoin den 2008-09-23 klockan 08:13.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Har alla klossarna slitits lika mycket? ibland kan det ena bekägget slitas mer än det andra.

    Eller så har det bara blivit kortis i kabeln så varnaren har aktiverats ändå.

    Är det 10mm kvar på klossarna så behöver du INTE byta...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    zandoin
    Gäst
    Vi hade dän båda hjulen och mätte samtliga till 10mm.... Visst, det sitter ju belägg på insidan som var svårare att mäta. Men med ögats mått mätt så var det väldigt lika.

    På verkstan rekommenderade dem mig att byta för det skulle inte hålla till nästa service............ vilket som vanligt är bullshit. Jag har och kommer att börja med att inte låta dem göra vissa jobb när dem säger att det behövs som man kanske kan lösa själv.

    Det går ju inte lita på dem?

    Jag får ta ner igen och se om det är nått belägg som är mer slitet än det andra... visst 700 spänn för belägg på Biltema är väll inte hela världen. Men man slipper ju göra jobbet i onödan.


    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Har alla klossarna slitits lika mycket? ibland kan det ena bekägget slitas mer än det andra.

    Eller så har det bara blivit kortis i kabeln så varnaren har aktiverats ändå.

    Är det 10mm kvar på klossarna så behöver du INTE byta...

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kortis är det inte förresten, kabeln ska slitas av för att varna. Den kan ha gått av vid belägget av nån anledning. kolla så kabeln är hel.

    Antagligen så har verkstan bara sett att lampan lyst och antagit att den fungerar som den ska. Om dom hade gett sig på att byta så borde dom se att det var bra belägg på och åtgärdat det rätta felet.

    Hur är det med de bakre beläggen? Jag vet inte om det sitter varnar på dessa men om det gör det så kan det ju vara bak det handlar om.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sitter väl bara varnare fram om jag tror rätt?

    Går väl att bygla dessa om man vill släcka lampan?
    Är väl bara en jord som sluter kretsen?

  6. #6
    zandoin
    Gäst
    Lampen lös inte när den var på service, den börja lysa igår kväll.

    Dem hade ju tittat på beläggen och konstaterat att dem behövde bytas. Alltså rent lurendrejeri. Dem fick byta en inre damask vid samma tillfälle. Man undrar ju hur mycket det stämde.....

    Bakre belägg och skivor byttes sommaren 2007 så det är absolut inget med dem.

    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Kortis är det inte förresten, kabeln ska slitas av för att varna. Den kan ha gått av vid belägget av nån anledning. kolla så kabeln är hel.

    Antagligen så har verkstan bara sett att lampan lyst och antagit att den fungerar som den ska. Om dom hade gett sig på att byta så borde dom se att det var bra belägg på och åtgärdat det rätta felet.

    Hur är det med de bakre beläggen? Jag vet inte om det sitter varnar på dessa men om det gör det så kan det ju vara bak det handlar om.
    Senast redigerad av zandoin den 2008-09-08 klockan 11:05.

  7. #7
    zandoin
    Gäst
    Får kika på det där....

    Byter alla andra belägg när lampan börjar lysa eller?

    Våran bil går mest längra sträckor då vi bor utanför stan. Så det bromsas ju inte jättemycket alltså...

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Sitter väl bara varnare fram om jag tror rätt?

    Går väl att bygla dessa om man vill släcka lampan?
    Är väl bara en jord som sluter kretsen?

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Bara att fortsätta att köra, håll lite koll på beläggen vid däcksbyte osv. Bygla kabeln om du inte vill att lampan ska lysa. Byt bär du har nån mm kvar så sabbar du inte skivan, börjar det skrapa så kan du sabba skivan dock.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    zandoin
    Gäst
    Absolut.. tack för hjälpen alla! Grymt!

    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Bara att fortsätta att köra, håll lite koll på beläggen vid däcksbyte osv. Bygla kabeln om du inte vill att lampan ska lysa. Byt bär du har nån mm kvar så sabbar du inte skivan, börjar det skrapa så kan du sabba skivan dock.

  10. #10
    Mange Gti
    Gäst
    Ibland kan det t.o.m vara så illa att du råkar ut för diverse dåligt firma folk som vill åt dina pengar.

    Jag har åkt lite olika bil märken genom åren, och på vissa orginal verkstäder blir man bara brydd vad dom säger åt en.
    Många gånger tror jag dom chansar att kunden inte vet nåt om bilar.

    Brukar hålla mig till mindre verkstäder, förutsatt att dom är auktoriserade för att stämpla service böcker samt släcka ev besiktnings 2r.

    Bor man på en mindre ort som mig själv brukar man om man hittar en mindre verkstad kunna komma bra överens och göra många bra affärer ihop gällande service och reparationer.

    Byter min kamrem på min passat 03 för 1200:- exkl material samt får stämplad bok.

  11. #11
    zandoin
    Gäst
    Dude.... kamremspriset var nice... vad blir slutpriset? Jag har fått ett pris på 5000kr hos en mindre firma komplett och klart.

    Vad går delarna på?

    Tidigare nämnd vw-verkstad ska ha 7200kr

    Citat Ursprungligen postat av Mange Gti Visa inlägg
    Ibland kan det t.o.m vara så illa att du råkar ut för diverse dåligt firma folk som vill åt dina pengar.

    Jag har åkt lite olika bil märken genom åren, och på vissa orginal verkstäder blir man bara brydd vad dom säger åt en.
    Många gånger tror jag dom chansar att kunden inte vet nåt om bilar.

    Brukar hålla mig till mindre verkstäder, förutsatt att dom är auktoriserade för att stämpla service böcker samt släcka ev besiktnings 2r.

    Bor man på en mindre ort som mig själv brukar man om man hittar en mindre verkstad kunna komma bra överens och göra många bra affärer ihop gällande service och reparationer.

    Byter min kamrem på min passat 03 för 1200:- exkl material samt får stämplad bok.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Dude.... kamremspriset var nice... vad blir slutpriset? Jag har fått ett pris på 5000kr hos en mindre firma komplett och klart.
    Komplett och klart innebär att dom byter vad??

    Lista gärna vad komplett och klart innebär för komponenter. (Är lite mer än rem och rulle på en AWT nämligen).
    Om vi nu pratar 1.8T bensin , iofs ca samma komponenter på en diesel som ska bytas.

    Jag bytte allt garanterat komlett och klart för 3600:- på VAG.
    Innebär även rem + spännare till AC. ;-)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-09-08 klockan 13:05.

  13. #13
    zandoin
    Gäst
    Alla remma som ingår i ett kamrems-byte med vattenpump osv.. Sen om det är rem till AC vet jag inte men det kan man ju kolla.

    3600:-. jo men jobbar inte du på VAG? Så då kan man räkna ut att delarna kostade 3600:- 1400 spänn för jobbet är ju helt ok då.

    jo på en 1,8t

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Komplett och klart innebär att dom byter vad??

    Lista gärna vad komplett och klart innebär för komponenter. (Är lite mer än rem och rulle på en AWT nämligen).
    Om vi nu pratar 1.8T bensin , iofs ca samma komponenter på en diesel som ska bytas.

    Jag bytte allt garanterat komlett och klart för 3600:- på VAG.
    Innebär även rem + spännare till AC. ;-)

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det var vattenpumpen jag ville komma till.

    Vissa (inte alla) skiter i att byta denna i samband med kamremsbyte.
    Slutar oftas med att man får riva en 2:a gång och göra om allt efter att par-tre tusen mil.

    Se till att du får vattenpumpen bytt!

    3600:- är personalpris på delarna , jobbet gjorde jag själv. ;-)
    Kamrems delarna brukar gå på omkring 5000:- med vattenpump.
    Lägg på ca 2000:- till om du ska byta rem + spännare till AC. (Spännelementet till ac:n är en snordyr historia).
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-09-08 klockan 15:37.

  15. #15
    zandoin
    Gäst
    Såja... pris 5000 spänn färdigt och klart inkl vattenpump kanske man då inte ska vara för ledsen för. =)

    Alla jag har pratat med säger att remmen är aldrig problemet, alla remmar dem bytt vid 18000 eller senare har varit friska. Det är just vattenpumpen som är den luriga röven i sammanhanget. Den går oftare än remmen tydligen.



    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Det var vattenpumpen jag ville komma till.

    Vissa (inte alla) skiter i att byta denna i samband med kamremsbyte.
    Slutar oftas med att man får riva en 2:a gång och göra om allt efter att par-tre tusen mil.

    Se till att du får vattenpumpen bytt!

    3600:- är personalpris på delarna , jobbet gjorde jag själv. ;-)
    Kamrems delarna brukar gå på omkring 5000:- med vattenpump.
    Lägg på ca 2000:- till om du ska byta rem + spännare till AC. (Spännelementet till ac:n är en snordyr historia).

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av zandoin Visa inlägg
    Såja... pris 5000 spänn färdigt och klart inkl vattenpump kanske man då inte ska vara för ledsen för. =)

    Alla jag har pratat med säger att remmen är aldrig problemet, alla remmar dem bytt vid 18000 eller senare har varit friska. Det är just vattenpumpen som är den luriga röven i sammanhanget. Den går oftare än remmen tydligen.
    Spännrullen är det som brukar haverera.

  17. #17
    zandoin
    Gäst
    Min bil har nu rullat ca 16500 mil. Rek intervall är vid 18000 mil. Hur bråttom ska jag ha?

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Spännrullen är det som brukar haverera.

  18. #18
    zandoin
    Gäst
    Henrik.M-> Varför tror du att en tekniker som du själv är vill att man ska byta belägg när det är så mycket kvar som ovan? Och varför lyser varnaren när det är så mycket mm kvar?

  19. #19
    Finn
    Gäst
    Jag skulle tippa på att anledningen till att din bromsvarning lyser e ärgade kontakter i kontakthuset till belägget. Inte helt ovanligt, kolla det den sitter i ett litet fäste på oket. Om du vill vara säker på att varningen i belägget e helt kan du ju alltid ohm-mäta vid kontaktstycket som sitter på beläggets kabel. Du ska ha genomgång där.

  20. #20
    Särkelä
    Gäst
    Stämmer fint att det brukar ärga i kontaktsyckena till bromsvarningen. Jag byter alltid ut kontaktstyckena i första hand. hjälper inte det så får man byta kabeln. för i vissa fall har kabeln varit riktigt dålig när man börjas skala lite på den.

    Men man kan börja me o ta i sär kontakterna o göra rent o spruta i lite 5-56 lr va ni nu har i garagena. o se om det hjälper.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin