Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543

    vad kallas Polo 02 -04

    Vad kallas Polo som tillverkades mellan 02 - 04

    tex som golf kan kallas Golf Mk 1. Mk 2....

  2. #2
    Barbapappa
    Gäst
    Den heter 9N.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    N9N2 Om jag inte minns helt fel! möjligtvis polo MK5?

    Som barapappa hann skriva i samma mening 9N, 9N2 är väl polo gti

  4. #4
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    N9N2 Om jag inte minns helt fel! möjligtvis polo MK5?

    Som barapappa hann skriva i samma mening 9N, 9N2 är väl polo gti
    9N är väl den med runda lampor på, sen kom det väl en facelift senare som inte så helt likadan ut.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Modellen heter fortfarande 9N eftersom det är samma plattformsgeneration. MK 5 etc är absolut inget officiellt, det är trams som någon inom den anglosaxiska världen har hittat på. Tyvärr är det många i Sverige som anammar den sortens nomenklatur.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    tex som golf kan kallas Golf Mk 1. Mk 2....
    De olika generationerna Golf heter: (typ) 17, 19, 1G, 1H, 1J, 1K.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Fördelen med de felaktiga mk1, mk2 etc, är ju att de flesta förstår vilken bil man pratar om, vilket inte är fallet med typ 17, typ 19 etc.

    Möjligen kan man tycka att vi i Sverige borde prata om generation 1, generation 2 osv...
    Senast redigerad av Fireball den 2008-07-10 klockan 18:27. Anledning: Felstavat...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    ...bara så jäkla konstigt att alla vet vad en BMW 3-serie E36, E46 osv är för något. Har aldrig hört någon tala om 325 MK 3

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    ...bara så jäkla konstigt att alla vet vad en BMW 3-serie E36, E46 osv är för något. Har aldrig hört någon tala om 325 MK 3
    Vad är en E46 för nåt....min kunskap tar slut med E30.... :-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Det kan jag hålla med om!

    Kanske beror det på att stylingfirmorna skriver E36, E46 osv på sina BMW-produkter, men till VW-grejorna skriver de Golf 1, Golf 2 osv.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Vad är en E46 för nåt....min kunskap tar slut med E30.... :-)
    Hehe, då är vi på ungefär samma nivå! Fast jag kan E36 också... ;-)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Hmm en annan har aldrig lagt ner tid att befatta sig med bmws betekningar..

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det är möjligt att man inte vet bättre hos svenska ”stylingföretag” men titta gärna utanför Sveriges gränser någon gång också: http://www.carparts-cat.com/webkat.a...1107001&ROOT=1

    En gång i tiden trodde människorna att jorden var platt. Lyckligtvis fanns det ett fåtal som missionerade för en annan syn på det hela…

  14. #14
    Linkan78
    Gäst
    Vad ska då tex passaten korrekt kallas då? B5 el 3B? B5.5 eller 3BG?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    De två senaste heter 3B och 3C. B5 osv liknande benämningar är icke officiella benämningar på koncerngemensamma plattformar.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jaa....där står ju också Golf I, Golf II osv (till råga på allt med romerska siffror!). Visserligen står de "riktiga" beteckningarna också med, men dessa är inom parentes och det är lätt hänt att förbise dem då.
    Under BMW-rubriken finns bara E36, E46 osv och då är man "tvungen" att lära sig dem.

    Varför det blivit på det viset har jag dock ingen aning om, möjligen kan det bero på att VWs beteckningar är krångligare?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, de måste väl skriva så att även stackars svenskar kan förstå Står ju inget MK (Brittisk engelska Mark) i alla fall

    BMWs och VWs modellbeteckningar följer ungefär samma mönster. Även Mercedes använder ett liknande system. Hur ska du kunna diskutera olika generationers Mercedes E-klass om du inte kan sortera dem som W124, W210, W211 osv? Ett annat mycket tydligt exempel är Porsches modell 911. Hur skiljer man de olika generationerna om man inte benämner dem 964, 993, 996 och nu senast 997?

  18. #18
    hellseeker
    Gäst
    varför blev det just "mk"1,2,3 osv. ? om det inte e "rätt"... golf 1 heter inte den 1307 igentligen? hört nånstans....

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, det kan man undra när det hade varit mycket smidigare, snyggare och mer svenskt att bara skriva/säga Golf 1 för alla som kräks över en välorganiserad nomenklatur från tillverkaren själv Eller som man säger i Tyskland: einser Golf.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja, de måste väl skriva så att även stackars svenskar kan förstå Står ju inget MK (Brittisk engelska Mark) i alla fall

    BMWs och VWs modellbeteckningar följer ungefär samma mönster. Även Mercedes använder ett liknande system. Hur ska du kunna diskutera olika generationers Mercedes E-klass om du inte kan sortera dem som W124, W210, W211 osv? Ett annat mycket tydligt exempel är Porsches modell 911. Hur skiljer man de olika generationerna om man inte benämner dem 964, 993, 996 och nu senast 997?
    Nej, hur "mk" kom hit har jag ingen aning om! Någon har väl börjat och sen har andra tagit efter... :-)
    När det gäller mönstret i VWs beteckningar så verkar det som de bytt mönster nånstans mitt i Golfens historia (först typ 17 och typ 19, sen helt plötsligt 1G, 1H, osv), kanske har det bidragit till att folk säger mk1 och mk2 istället?
    Observera att jag inte klagar på att det finns modellbeteckningar, tror du det så har du missförstått mig :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin