Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: R32 Dsg

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    OK tack, får ta mig en titt!

  2. #22
    Motin
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Enl. VAG's hemsida gäller dessa värden vid 98 oktan:
    ___________________________GTI_______R32____
    Blandad körning man/aut........8,0/7,9......10,7/9,7
    Stadskörning man/aut..........11,0/10,8....14,9/13,1
    Landsvägskörning man/aut.....6,2/6,2.......8,3/7,7

    Hur var gamla VR6:an mot dåtidens GTI, var den också
    markant törstigare?
    O ja .. Vr6:an var/är törstigare än förrförra generationens GTI och en hel del andra ..

  3. #23
    Motin
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Motin Visa inlägg
    O ja .. Vr6:an var/är törstigare än förrförra generationens GTI och en hel del andra ..

    Som en del andra skriver i denna tråd.. GTI:n känns rappare än R32:an och blir piggare med ett steg1 chip.. 248-250hk är inte fy skam i den bilen. Men jag tycker R32:an var väldigt skön att köra längre sträckor med ! Inget fel på min GTI för den delen heller nu med fetare dubbelutblås så blev den ÄNNU bättre

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag tycker inte man ska jämföra GTI och R32 som konkurrenter. Det är två ganska rejält olika bilar som riktar sig till olika kunder och användningsområden. Båda bilarna har sina för- och nackdelar. Hade det enda syftet med R32 varit att piska GTI i prestanda i kvadrat så hade man väl fixat det. Samma sak, om man ville att en original GTI skulle vara snabbare än R32 så hade man fixat det. Men, det är två bilar med olika mål.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Med risk för att få alla på forumet mot mig..

    Jag personlinge gillar inte GTI'n för dess mesiga utseende. Varför Lackar inte VAG kjolar och bakens/frontens nedre halva? GTI'n är som en "trendline" när den står brevid en R32a.

    Bikakefuskgaller i fronten är inte heller nåt som går att titta på utan å skämmas..

    Så vad gör man.. köper en GTI med DSG och väljer till Xenon och annat som är standard på R32, köper en R32 front, lämnar sedan in den för lackering, chippar samt byter till ett mulligare avgas, skor om med roligare fälgar och sänker den...

    Har varken tid eller lust med ovan när fler ungar är på väg..
    Senast redigerad av tisu001 den 2008-03-05 klockan 14:53.

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tycker inte man ska jämföra GTI och R32 som konkurrenter. Det är två ganska rejält olika bilar som riktar sig till olika kunder och användningsområden. Båda bilarna har sina för- och nackdelar. Hade det enda syftet med R32 varit att piska GTI i prestanda i kvadrat så hade man väl fixat det. Samma sak, om man ville att en original GTI skulle vara snabbare än R32 så hade man fixat det. Men, det är två bilar med olika mål.
    Håller med fullt..

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Med risk för att få alla på forumet mot mig..

    Jag personlinge gillar inte GTI'n för dess mesiga utseende. Varför Lackar inte VAG kjolar och bakens/frontens nedre halva? GTI'n är som en "trendline" när den står brevid en R32a.

    Bikakefuskgaller i fronten är inte heller nåt som går att titta på utan å skämmas..

    Så vad gör man.. köper en GTI med DSG och väljer till Xenon och annat som är standard på R32, köper en R32 front, lämnar sedan in den för lackering, chippar samt byter till ett mulligare avgas, skor om med roligare fälgar och sänker den...

    Har varken tid eller lust med ovan när fler ungar är på väg..
    Om man vill kan man ju välja en golf gti 30/edition, då får man
    Kjolar, baken/fronten samt nedre halvan fabrikslackade & det stora
    + för min del är att med ny programvara så förnedrar den R32 an i prestanda.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Min GTI Edition30 med 320hk räcker till vill jag lova =),förbrukning runt 0,9


  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Kan inte tänka mig att man köper en R32 för att piska GTI:er. Den måste ha ett annat syfte med tanke bilens specifikation. Det är ungefär som på lördagskvällen: vissa dricker glas tysklandsvodka, andra dricker rött vin. Man kan ju bli onykter på båda förvisso, men det är en viss skillnad på vägen dit.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Min GTI Edition30 med 320hk räcker till vill jag lova =),förbrukning runt 0,9

    Din bil är grymt fin!!
    På tisdag lämnar jag in min för ny programvara (giac)

  11. #31

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Martin Persson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    26
    Hade klart valt R32! Gött med V6 och GTi är väl en dussinbil

    Ska man börja räkna bränsledropparna så får man väl åka diesel istället.

    /Martin

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Min GTI Edition30 med 320hk räcker till vill jag lova =),förbrukning runt 0,9

    Fin kärra, vad för ändringar ger en sådan effektökning, från 230 -> 320? Är det bänkade hästar det?

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Det pratas mkt om att R32 är så tung men om jag läst rätt är skillnaden på tjänstevikt på en DSG "bara" 80kg

    GTI MAN/DSG: 1540/1560
    R32 MAN/DSG: 1620/1640

    En Manuell GTI är inte heller nån flugviktare, 1540 för en Goffe?

    Edit: Har ännu inte skrivit på för en R.. men imorgon är en ny dag

  14. #34

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kan inte tänka mig att man köper en R32 för att piska GTI:er. Den måste ha ett annat syfte med tanke bilens specifikation. Det är ungefär som på lördagskvällen: vissa dricker glas tysklandsvodka, andra dricker rött vin. Man kan ju bli onykter på båda förvisso, men det är en viss skillnad på vägen dit.
    Snygg metafor, nästan så man kan rama in och sätta på väggen..

  15. #35
    onk
    Gäst
    Har kört R32 och GTi´n litegrann..

    Som sagt kostar bensinen en del nuförtiden.
    Men det ljud som R32an ger ifrån sig gör det väl värt varenda krona..

    Tänk om man fick sätta sig i en sådan varje morgon ist för en gammal jetta med dåligt motorfäste...

    Köp du en R och ge dina barn en väldigt trevlig uppväxt

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Drar VR6 konstruktionen mer bränsle än en Rak 6:a eller en "vanlig" V6:a?

    Är 3,2an en FSI motor förresten?

    Jag jämför R32:an med Audi RS4, Mitsu Evo, Subaru STI som ligger lite över GTI klassen och då är väl R32:ans törst så hemsk?

    Diskuterade bränsleförbrukning med en kollega vars EVO dragit 8 Liter/milen under hans sista Ringenbesök
    3.2an är av den gamla typen, dvs inte direktinsprutad (FSI). En VR6:a har ganska dålig gasväxling så svaret på din fråga om den drar mer bränsle än en vanlig V6 eller framförallt en rak sexa är JA.

    I övrigt så måste jag säga att du får mycket bil för pengarna avseende en R32 idag. Man får inte glömma att 4 WD är trevligt i sverige och man måste värdesätta ljudupplevelsen och den jämna motorgången man får med en sexcylindrig motor.

    Fast det är en otacksam uppgift R32 har om den jämförs mot en GTI som har den mest effektiva motorn på marknaden idag och är en mycket väl avvägd bil i det hela. Kör du inte allt för mycket och är beredd att ta ett bränsleförbrukningsstraff på 30-40 % jämfört med en GTI för att åka premium (6:a med 4 WD) så är det bara att slå till.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin