Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Rostskyddsbehandling

    Tänkte jag skulle lämna in golfen på Rostskydd, någon som gjort det och vet ungefär vad det kan tänkas kosta eller vad man skall tänka på! Man har ju hört att det inte skall vara något vidare på nyare bilar! Bilen i fråga är en golf IV!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Eller gör det själv

    Köp hagmans underredsmassa och spruta på själv.

    Hissa upp bilen och tvätta den ren först, eller så ren den kan bli.

    Har själv gjort det på min bil för 200 kr.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Det är väl inte fel att få in nåt i hålrum som finns också, alltså koppla på "en sån där slang" :-P ursäkta uttrycket men vet ej vad det heter. Det är iallafall en liten tunn böjbar slang som kopplas till ex vis rostskyddsvax spruta. Sen är det bara att stoppa in där lite varstans och ösa på :-P

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Det är väl inte fel att få in nåt i hålrum som finns också, alltså koppla på "en sån där slang" :-P ursäkta uttrycket men vet ej vad det heter. Det är iallafall en liten tunn böjbar slang som kopplas till ex vis rostskyddsvax spruta. Sen är det bara att stoppa in där lite varstans och ösa på :-P
    En liten fråga då till detta, sprider det sig ordentligt då eller det blir typ bara en skvätt där inne???

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    du drar ut slangen samtidigt som du sprutar och får (förhoppningsvis) ett jämnt lager i hala balken.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6
    JWO
    Gäst
    Någon som vet vad det ungefär kostar att lämna in?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kollade på passat klubben! Där fick man lite inpiration! Det är ungefär såhär jag vill göra! http://vwpc.se/forum/viewtopic.php?t...r=asc&start=75 Ser bra ut =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Ja det må jag säga, riktigt nice på den passaten. Synd bara att vintern redan är här :-(. Har själv tänkt rostskydda min golf men ej blitt av ännu :-(

  9. #9
    JWO
    Gäst
    Passaten blev riktigt snygg, måste ju göra susen för bilen i längden.
    För att det vara lönt att göra de så ska man ju gärna behålla bilen en längre tid också...

  10. #10
    Linus_R32DSG
    Gäst
    Jag lämnade in min på dinitrol. Kostade drygt 6000 kr, underrede + hålrum. Har bara haft bilen dn dryg månad så jag vet inte om det var välinvesterade pengar...

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kollade precis på dinitrolcenter här i Alingsås! Dom rekomenderade en mellanbehandling till min bil, Golf gti -02, då är det hålrum och underrede mm! Detta skulle kosta 3800 kr! Verkade inte så farligt dyrt

  12. #12
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Kollade precis på dinitrolcenter här i Alingsås! Dom rekomenderade en mellanbehandling till min bil, Golf gti -02, då är det hålrum och underrede mm! Detta skulle kosta 3800 kr! Verkade inte så farligt dyrt
    Köper man en bil som är ett / två år gammal och kör med den 2-3 år känns inte dom pengar så jätte väl investerade, eller vad säger ni?

  13. #13
    Holmgren
    Gäst
    Detta kommer jag göra på min etta... Vill ju att den ska hålla i många år...
    Lika bra att göra det innan jag monterar på alla sakerna.

  14. #14
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Holmgren Visa inlägg
    Detta kommer jag göra på min etta... Vill ju att den ska hålla i många år...
    Lika bra att göra det innan jag monterar på alla sakerna.
    I ditt fall förstår jag dig att du gör det, det är ju en liten legend du har i garaget! Mycket väl investerade pix!

  15. #15
    jonas_lindquist
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Eller gör det själv

    Köp hagmans underredsmassa och spruta på själv.

    Hissa upp bilen och tvätta den ren först, eller så ren den kan bli.

    Har själv gjort det på min bil för 200 kr.
    Tell me more! Hur fungerar detta? Är det sprayburkar då eller? KAnske värt att göra på min mk III...

    //Jonas

  16. #16
    jonas_lindquist
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonas_lindquist Visa inlägg
    Tell me more! Hur fungerar detta? Är det sprayburkar då eller? KAnske värt att göra på min mk III...
    SVarar på min egen fråga: http://www.doityourself.se/hagmans/i...asp?atgard=408

    //Jonas

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Köper man en bil som är ett / två år gammal och kör med den 2-3 år känns inte dom pengar så jätte väl investerade, eller vad säger ni?
    Det skulle jag nog säga att dom gör, man borde få mer för den när man s'ljer den, sen vet du ju att den är fräsch även på undersidan och kan sova bättre om nätterna! Nä men jag tror iaf att det är bra... Jag skall nog göra det på min bil iaf, så kan man koncentera sig på utsidan mer sen! Men iofs så har ju jag en ganska udda bil som är värd att bevaras... Det borde du göra med din också tror jag! Det sägs ju att det skall vara ganska kass rostskydd även på nyare bilar.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Det skulle jag nog säga att dom gör, man borde få mer för den när man s'ljer den, sen vet du ju att den är fräsch även på undersidan och kan sova bättre om nätterna! Nä men jag tror iaf att det är bra... Jag skall nog göra det på min bil iaf, så kan man koncentera sig på utsidan mer sen! Men iofs så har ju jag en ganska udda bil som är värd att bevaras... Det borde du göra med din också tror jag! Det sägs ju att det skall vara ganska kass rostskydd även på nyare bilar.
    Volkswagen koncernen har inte dåligt rostskydd...snarare bland dom bästa på marknaden(Volvo är bäst).

    Källa:

    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=98&brandID=44

    Men därmed inte sagt att de är fel att komplettera rostskyddet..de är nog väl investerade kronor...bara bilen är helt torr när den behandlas.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 339
    Golf 1K (5) har sämre rostskydd än Golf 1J (4). Volkswagen har snålat in på de senaste modellerna, tråkigt nog. Skyll på fransmännen och deras storsäljande skit. :-)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag köpte detta verktyg till tryckluft

    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=109872

    Sen köpte jag

    http://www.hagmans.se/artikel_kooper.asp?a=11331

    Borde räcka till minst 2 bilar, dock beroende på vad man sprutar.
    Se bara till att täcka för lacken för blir det fläckar på bilens lack så får man gnugga och tvätta mycket, jobbigt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin