Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    2.0 TDI 190 - motoroptimering med eller utan DSG-optimering?

    Tittar på att uppgradera kraften i vår Tiguan 2.0 TDI 190 hk. Cirka 30 hk till och 60-70 Nm extra är väl vad leverantörerna erbjuder.

    Men jag ser att de även har "optimering" eller omprogrammering av DSG-lådan. Är det nån som har erfarenheter av det, är det överflödigt eller gör det livet roligare?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2024
    Namn
    Adam Kullin
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    2
    Tjena! Jag tycker optimering på lådan är överkurs framförallt om det inte är en värsting bil du har. Jag fick med min DSG optimering när jag gjorde min motor optimering , gôbben som utförde detta skrattade och sa ”detta är det mest överdrivna jag gjort” Jag har en passat alltrack 2013. Motor absolut men inte låda.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 923
    Jag har optimerat både motor och DSG. Utan optimering på lådan blev det väl ok, men när lådan blev optimerad då kändes allt rätt. Så här skulle lådan varit från fabrik. Växlar betydligt snabbare och distinktare. Optimeringen av lådan gjorde pricken över i:et. Jag körde för ca 2 veckor med bara optimerad motor och saknade det grymt mycket på DSG. Lådan är dyr att optimera men det är lätt värt det.
    Tiguan II 2.0 tsi 180 hk och 320 Nm till 260 hk och 400 Nm.
    Ändra: Optimeringar av DSG kan nog skilja väldigt mycket. Jag hade lådan optimerad hos en annan firma innan, men den gillade jag inte. Den växlade mycket hårdare och brutalare. Var nog tänkt till lite mer effekt i motorn?
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-04-26 klockan 17:37.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Intressant, vilka leverantörer var det?

    Jag tycker att lådan i Tiguanen känns helt okej, men den kan upplevas som lite seg i växlarna ibland. Sportläget känns på ett sätt mer naturligt.

    BSR hade en av sina vanliga rabatter på motoroptimering, men för DSG-förändringar måste man åka till Växjö. Vilket inte lockar.
    Senast redigerad av vfr den 2024-04-27 klockan 20:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 923
    BSR, DSG gjorde firman i Skåne som också optimerade motorn i deras verkstad.

Liknande ämnen

  1. Motoroptimering
    Av candyweiss i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2023-08-10, 23:24
  2. Motoroptimering
    Av candyweiss i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2023-08-10, 17:40
  3. DSG-optimering
    Av loadmaster i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-08-15, 09:16
  4. Motoroptimering
    Av candyweiss i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-04, 17:02
  5. Motoroptimering
    Av André i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 02:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin