Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 335
    Handlar du på någon stormarknad återkommande, kanske en gång per vecka? Ofta finns det snabbladdare i närheten av populära stormarknader eller köpcentrum. Även IKEA bygger ut snabbladdning vid sina möbelvaruhus. VW ID.4 har en räckvidd på upp till ca 500 km. Att snabbladda den till 80 % borde ta ca 30 minuter och då borde du ha ca 400 km räckvidd. Jag tänker att du ställer den på laddning under tiden du handlar?

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 903
    Ja och betala 7kr Kwh?!.. Då blir det ju dyrare än åka diesel....Är ju sjuka priser på 80% alla snabbladdare.

    Jag har Porsche 4min från mig....Det tar 15kr!!!!!! Kwh!! i deras snabbladdning!. Är ju kanon!, blir ju en 45kr milen om man står på med en Taycan eller Cupra
    Senast redigerad av vfr den igår klockan 14:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 903
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    En fin men relativt vanlig bil (en av Sveriges mest köpta) som Volvo V60 kostar ca 670 000 kr i rimligt utförande. Men den förbrukar fortfarande dyr skurkbensin och kräver årlig dyr-service. Motsvarande elbil ser jag som ett klart bättre köp, på alla rimliga sätt.

    Angående Cupra Leon vs Cupra Born så hade jag lätt hoppat över både Leon och Born, dels för att slippa åka runt i en avgasluktande 1,5 TSI med ryckväxlingar, dels för att jag hade köpt VW ID.3 för ~ 460 000 kr när den såldes. 90 000 kr för bättre komfort, bättre driftekonomi + mindre beroende av skurkstater, mindre avgasutsläpp i närmiljö osv, Ja absolut, lätt värt mellanskillnaden, för mig.

    - - - Uppdaterad - - -



    Generellt är det ju inte så att bilföretag sänker priset eller skänker bort pengar för att du ska kunna privatleasa, utan det är du som kund som får betala värdeminskningen, precis som vid köp. Sen kan så klart någon räkna fel eller enstaka kampanjer på mycket svår-SÅLDA bilar kan vara extra förmånliga. Men ha det i bakhuvudet att ingen skänker bort pengar för att du ska kunna leasa... Någon ska alltid betala och denna någon är oftast kunden.

    Ps: grundpriset för Cupra Born är 479 900 kr, så det är det priset som ska jämföras med grundpriset på Cupra Leon, dvs 115 000 kr i skillnad. Minus tre års fordonsskatt á totalt ~ 20 000 kr...
    Nja inga privatpersoner som köper V60 idag, 95% är fusk företagsleasing som vill ha ner förmånsvärdet. De är för dem som inte klara av att ladda som köper de sista av denna bil som snart snart är borta..

    Precis!, man ska hoppa på dessa sjuka privat leasing dealarna som dyker upp titt som tätt!

    Tänka alla glada som lyckats hugga en MG4 eller ORA för 2990!, den gjorde ju årets smartaste deal!

    Sen släppte Cupra denna galna deal på 4000!, den är ju helt oslagbar!. För Bilen har lätt fallit en 100k på ett år!. Men jag har bara betalt 50k när den lämnas.. Hur funkar det?

    Så många lease erbjudande är bara för att få ut bilar och Märket förlorar pengar!. Det är då man ska haka på! och inte köpa en bil i detta tumult som det är med elbilar..

    De är ju helt döda på beg marknaden nu, vilket jag kan tycka konstigt.. För att köpa en Id3 för en 270k är nog det smartaste om man vill åka elbil..

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 335
    Nja

    Circle K 5,74
    Tesla (medlem) 4,40
    InCharge 5,95

    Inte dyrare än att åka diesel, dessutom får du lägga till en brutal fordonsskatt på en ny dieselbil.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 335
    Det säljs ändå V60 (eller XC60 om det känns bättre...defintivit en bil privatpersoner köper) till privatpersoner och det var en jämförelse, du kan välja en annan bilmodell om du vill, poängen var att även avgasbilarna stigit i pris. En vanlig VW Golf kostar lätt 400 000 kr idag, utan något överdåd av utrustning, då är du 60 000 kr från en ID.3 som har mindre servicebehov, lägre driftkostnad och oerhört mycket mindre fordonsskatt, utöver det uppenbara att det är något mer modernt och vars energibehov löses inom Sverige, mer pengar stannar i Sverige, istället för att vi skickar oljepengar till Ryssland och Mellanöstern, bra för Sveriges ekonomi.

    Bra att du hittat en trevlig privatleasingdeal på Cupra Born, men frågan är om 550 000 kr verkligen är vad bilen såldes för till de som ville köpa...eller om det priset är mer "teoretiskt" De bilar som "reas" ut nu reas av en anledning, nämligen att bilen står inför en teknisk uppdatering...


    Registreringar nya bilar på fysiska personer (privatpersoner)

    Volvo XC60
    Jan-April 2024: 880
    Jan-Dec 2023: 1863

    Tesla Model Y
    Jan-April 2024: 1450
    Jan-Dec 2023: 5159
    Senast redigerad av Marcus den 2024-05-03 klockan 14:17.

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 903
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nja

    Circle K 5,74
    Tesla (medlem) 4,40
    InCharge 5,95

    Inte dyrare än att åka diesel, dessutom får du lägga till en brutal fordonsskatt på en ny dieselbil.
    Nej men kan lika bra kosta 3 kr eller 10. Är ju som en skämt detta med elpriserna. Beror vem du har som kompis typ

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 903
    Ja se där, finns några som köper dessa. Men som sagt bilen ska ju bort, det ska ju satsas på EL..

    Sen är 99,9% på detta nog fossil älskare här, så du ska nog trolla om dåligt samvete på en ett mera Miljöforum ...

    Kommer en Facelift, utan några tunga tekniska uppdateringar. Mer att få till lite mer knappar och upplysta sliders

    Så Cupra framstår fortfarande som en galet prisvärd leasing. Sen så tycker jag alla ska prova EN!.

    Fan den är så galet kul att köra!, ligger som en padda eller gokart!. Sen lite kul att man ligger full gas, så ligger den på stadiga 162 GPS km/H...

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 335
    Jag har aldrig snabbladdat för 10 kr/kWh och då har jag ändå kört elbil sedan 2020, mellan ~ 4-5 kr/kWh är vad jag brukar ladda för. Och det är i dyraste elmarknadsområdet SE4. Men om man har ett återkommande behov av att snabbladda på ungefär samma geografiska plats så bör man undersöka vilken laddoperatör som erbjuder mest prisvärd laddning där och kanske även komplettera med ett abonnemang då det lär löna sig med de förutsätningarna. Nima Energy som nu satsar stort i Sverige med snabbladdare även på centrumlägen har eller erbjuder snabbladdning för 2 kr/kWh och jag tror att prispressen lär öka.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 335
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja se där, finns några som köper dessa. Men som sagt bilen ska ju bort, det ska ju satsas på EL..
    Det är fler som köper XC60 än Golf...

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Sen är 99,9% på detta nog fossil älskare här, så du ska nog trolla om dåligt samvete på en ett mera Miljöforum ...
    Trolla? Varför är du otrevlig? Jag kör och äger både förbränningsmotorbil och elbil. Får jag inte vara här menar du?

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Kommer en Facelift, utan några tunga tekniska uppdateringar. Mer att få till lite mer knappar och upplysta sliders
    Den tekniska uppdateringen har redan presenterats för ID.3. Det är viktiga tekniska uppdateringar som ny hårdvara och ny mjukvara för infotainment inkl ny ruttplanering som förkonditionerar batteriet inför snabbladdning samt möjlighet att förkonditionera manuellt vid behov, högre snabbladdningseffekt... det kommer även nytt körlägesreglage (samma som nya ID.7). M.m.
    Senast redigerad av Marcus den igår klockan 13:18.

Liknande ämnen

  1. Cupra Born
    Av Peter-C i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-09-01, 10:33
  2. Cupra Leon 300 HK 2021
    Av Peter-C i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-02-08, 15:57
  3. Mirrorlink 2015 Cupra ST
    Av Vanlife i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-14, 17:20
  4. Köpråd: GTI vs Cupra
    Av AlexanderP i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 18:54
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin