Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    14

    Hjälp med att återställa parkeringsbromsen VW Passat B8 runt Kalmar

    Hejsan
    Är det någon som kan återställa parkeringsbromsen på en Passat B8 2015 då jag har bytt skivor och klotsar. Biltemas VAG odbläsare kunde släppa parkeringsbromsen men det går inte att kaibrera/återställa man får bara besked att det inte gick att starta.
    Så är det någon av er runt Kalmar som skulle kunna hjälpa mig med detta?

    Med vänlig hälsning, Mathias

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 192
    Normalt brukar dom vara självjusterande så att dom justerar in sig igen till rätt anliggning. Jag har inga VAG-bilar med sådan elektrisk handbroms så jag har ingen egen erfarenhet. Men av det jag har läst så har jag förstått det som att det bara är nödvändigt för att få ut klossarna från anliggningen för att kunna få in dom nya tjockare beläggen.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    14
    Jag har testat det också då jag har bytt klotsar för andra gången på två månader då höger nu var slut.
    Fick felkod C101100 som ät misc. Nånting (kommer inte ihåg vad det stod) men vid googling skall det tydligen vara att parkeringsbromsen behöver kalibreras eller återställas.
    Nu har jag låtit bli att aktivera auto on hold ller parkeringsbromsen å har nu ingen anliggning. Vågar helt enkelt inte aktivera det innan jag ska lämna in bilen på service den 14 maj.
    Men jag har bokat ett besök på Bilkompani för återställning innan dess men jag tar hellre hjälp av någon av er klubbmedlemmar mot en peng för att få detta löst.
    Renr mekaniskt å hydraliskt funkar bromsarna bak precis som de skall nu vilket ännu mer gör att jag tror att det är en kalibrering som behövs så att dator å elmotorer vet ändlägena efter bytet.
    Båda sidornas elmotorer kör också vid parkringsbroms och när man släpper på trycket vid byte.

    Oj det blev ett långt å rörigt svar :-)

    Med vänlig hälsning, Mathias

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    70

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    14
    Det är i princip det Biltema enheten gör fast via odbuttaget.
    I videoklippet tvångsmatar han motorn med ett 9v batteri.
    Men frågan är om det finns gränslägesgivare i motorn som gör att den vet hur mycket motorn skall mata ut.
    Jag har funderat ett tag nu och anledningen till att jag bytte första gången var att höger sidaas klossar var sopslut så det kanske är ett gammalt fel detta och det är kanske dags att byta motorn på det högra oket.
    Det vire intressant att se om VCDS kan se om det finns något att kalibrera.
    Så blev det ett långt svar igen, men någon kanske besitter djupare kunskap i ämnet parkeringsbromsmotorer. :-)

Liknande ämnen

  1. Kommer inte åt parkeringsbromsen, controller 53 på passat alltrack 2016
    Av Meken520 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-24, 23:13
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-07-17, 17:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 22:17
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 18:10
  5. Låna/hyra skärmrullare runt Kalmar
    Av john1 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin