Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    73

    Hur länge/år bör man serva på en verkstad?

    Hur länge/många år bör man serva på en verkstad enbart för att få stämpeln?
    Har en Golf GT-13 12000mil och lämnar endast in den för just stämpeln.
    Hur mkt tappar man i inbyte utan komplett servicebok? har läst att efter ca 10 år är bilen så pass gammal att det inte spelar så stor roll.
    Å andra sidan skulle jag själv vilja ha en komplett bok om jag köpte en bil för 100,000:-

    Har även en -09a som jag sköter allt på men den räknar jag ändå inte har så stort värde och jag kommer troligtvis köra den tills skrotdagar.
    Senast redigerad av vfr den 2024-04-18 klockan 10:05. Anledning: Borttagning av fonter

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    På en -13 med 12000 mil eller äldre/fler mil så svarar jag som Knut i Antikrundan: skicket, skicket, skicket. Har du dessutom fört någon form av loggbok med kvitton för oljebyten/filterbyten/bromsvätskebyten osv så är det mycket värt.
    5år max 8000mil gäller avgasrenings lagen, så långt bör man mints serva hos auktoriserad verkstad, tex om katalysatorn adblue lambdasond partikelfilter eller liknande strular.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    757
    Det finns väl ingen med en bil som är över sex år som kunnat få något på "goodwill", dvs fått något för återförsäljarens goda vilja!
    Så mitt svar på frågan är 6 år.

    Sen är ju allt upp till hur man ser på saker och ting. Jag skulle akta mig för en 5-10 år gammal bil med 10-15k mil på mätaren som är Long-Life servad på märkesverkstad efter 6år.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 022
    Håller inte med här. Om man har "märkesförsäkring" gäller XX år och upp till tror jag 15k mil för vissa reparationer. Med det kommer självrisk på olika nivåer beroende på ålder och mil, och med säkerhet servicehistorik som påverkar utfallet av ersättning eller ej
    .

  5. #5
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    * Om bilen är servad hos VAG kontinuerligt sedan den var ny så förlängs automatiskt
    den sk. 'Non-Stop Garantin' utan någon milbegränsning, vilket kan vara bra att ha även på en äldre bil.

    * Om bilen däremot inte servats kontinuerligt hos VAG och bilens olika fasta garantier gått ut
    så ser då jag personligen ingen poäng i att fortsätta serva hos VAG bara för att få stämpel.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Så är det sen får man själv värdera vad tex en eventuell bärgare / hyrbil / hotellnatt är värt och ibland har man snarlika villkor i sin helförsäkring.
    Senast redigerad av vfr den 2024-04-17 klockan 15:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    73
    Ska man följa bilens egen data av service ska den rulla ca 2 år pga att den är longlife-servad vilket jag tycker låter lång tid.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 022
    Det går ju att ändra till 1 års intervall om man så vill, eller göra ett extra oljebyte efter ett år eller vad man nu tycker är lämpligt.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Det finns väl ingen med en bil som är över sex år som kunnat få något på "goodwill", dvs fått något för återförsäljarens goda vilja! Så mitt svar på frågan är 6 år.
    Stämmer inte, jag har ägt två VW bilar, mellan 6-8 år gamla som båda fått goodwill åtgärder från lokala VW Servicepartern som är mån om sina återkommande kunder.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Ska man följa bilens egen data av service ska den rulla ca 2 år pga att den är longlife-servad vilket jag tycker låter lång tid.
    Bilen känner själv av när det är dags för oljebyte, tiden är inte fast utan dynamisk med ett maxvärde (upp till) och beror på flera olika faktorer, kanske främst körsätt.
    Senast redigerad av Marcus den 2024-04-18 klockan 11:18.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det är inte alltid det är särskilt stor prisskillnad mellan VW Servicepartner och annan verkstad om ens någon. Särskilt inte på äldre VW. Värt att kolla upp innan man går på myten att VW Service by default alltid är dyrare. Jag har sett motsatsen. Till det värderar jag personligen Mobilitetsgarantin högt. Har behövt nyttja den flera gånger och blixitsnabbt och enkelt har det kommit en bärgare och tagit hand om allt. Mycket smidigt. Men det beror så klart en del på var och hur man nyttjar bilen också.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 132
    TS ”jdaniels” antyder i 1:a posten att han själv ska bli serviceman för sin Golf 7 2013.

    Finns det bra dokumentation i servicebok + fakturor mtrl om vad som är gjort av en kunnig person så påverkar detta nog inte (eller marginellt) framtida värdet på bilen när den börjar bli till åren. 2013 var ju över 10 år sedan. Särskilt inte om bilen visar upp ett bättre skick än motsvarande andra bilar. Själv kollar jag gärna på att olja är bytt oftare än 3000 oavsett om det är VW eller annan verkstad/person som utfört bytet. Longlife kan bli ”short life” för motorn. De har ju diskuterats i andra trådar så vi behöver inte dyka allt för djup i det.

    Mobilitetsgaranti. Varför dubbelförsäkra sig? Det ingår i många försäkringar. Har själv 1500:- i självrisk på bärgning. Det gör att jag ser ingen större poäng med mobilitetsgarantin. Har bara använt den en gång under alla år.

    Gör det själv - är ju mycket billigare än andra alternativ, ingen arbetskostnad (förutsatt att man har kompetensen). Dessutom är det roligt tycker jag. Jag VET att det blir utfört. Är det tex DSG olja som ska bytas, då kan man lämna in bilen till lämplig verkstad för just det. Så gör jag. Vi har flera VAG bilar i familjen. VCDS, OBDeleven eller motsvarande hjälp är nödvändigt att ha. Kostar förvisso något men det får man väl sprida på fler fordon.

    Det var GDS/DIY ställt mot VAG eller oberoende verkstad.

    Som Marcus skriver så är det inte säkert att det alltid är billigare att lämna den till annan verkstad än VAG. Dock är ju grundfrågan att eventuellt TS ska ta över servicen själv.

    PS Det är inte det lättaste att veta vad som ska göras och när. Det är givet att man ska kunna ta fram underlag på det.
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-04-18 klockan 17:30. Anledning: PS....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    73
    Jo tack, jag vet vad som skall göras.
    Har skruvat bil i många år, har även ODBeleven som jag har använt både på min och andras bilar.
    Tanken var att jag ev ska byta in bilen och den fortf ska ha nått värde, men å andra sidan med dagens ekonomiska läge får den kanske hänga med i 2-3 år till och då är den ju ca 16 år och då spelar väl kanske inte en fullstämplad bok så stor roll.

    Det kanske svåraste är att veta vad och när saker ska göras.
    Olja, filter, luftfilter, kupefilter är ju sånt som byts årligen men bränslefilter etc....inge aning.

    Men tack alla för visat intresse

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 132
    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Jo tack, jag vet vad som skall göras.
    Har skruvat bil i många år, har även ODBeleven som jag har använt både på min och andras bilar.......
    Jag var övertydlig eftersom vem som helst kan läsa inlägget, även de som ej vet vad OBDeleven är .

    Bränslefilter. Är det en bensinbil? På mina två MQB bilar finns inget löst filter utan det är integrerat med bensinpumpen i tanken. Skall ej bytes enl serviceschema.

    Inspektion oljeservice utdrag av inlägg skapat av ”Crille82” på detta forum. Jag har redigerat det som rör DSG lådan DQ381 som kom med facliften på vissa modeller.

    "Skall klargöra vad som gäller för servicerekommendationer för QI6. Alla nyare rena bensin- eller dieselmotorer från Polo och uppåt.

    Oljebytesintervall flexibel, max 3000 mil eller 2 år.
    Inspektion (d.v.s. ren kontrollservice) första gången efter 2 år, därefter varje år.
    Utökad inspektion (fler kontrollpunkter) första gången efter 6000 mil eller 3 år, därefter vartannat år.
    Friskluftsfilter 6000 mil eller 2 år.
    Bromsvätskebyte första gången efter 3 år, därefter vartannat år.
    Oljebyte (samt ev. filter) DQ250 DSG6-låda med våtkoppling 6000 mil.
    Oljebyte (samt ev. filter) DQ381 DSG7-låda med våtkoppling 12000 mil.
    Oljebyte Haldex-koppling till fyrhjulsdrift 3 år, obegränsad körsträcka.
    Oljebyte LSD diff 3 år, obegränsad körsträcka.
    Tändstift (bensin) 6000/9000 mil eller 4 år, beroende på modell.
    Luftfilter 6000/9000 mil eller 4/6 år, beroende på modell.
    Bränslefilter (diesel) 9000 mil eller 6 år."


    Sedan finns ju andra utrustningsberoende serviceåtgärder för tex panoramatak. Har ej i huvudet vad som ska rengöras /smörjas där.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-06, 15:27
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-19, 10:48
  3. Serva Lupo Gti...
    Av Lupomannen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 22:10
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 18:43
  5. Serva själv
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin