Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Anders T Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1

    Bromsar bak på Tiguan Hybrid

    Hej,
    jag har problem på Tiguan 2023 med att bromsskivorna bak rostar i ytterkanten och runt centrum.
    Bilen har gått 500 mil och görs inget så kommer bromsfunktionen att reduceras
    samt att skivorna rostar sönder i kanterna. Beläggen är dessutom för små o tar
    inte på hela b skivan. Enlig VW återförsäljaren är det helt i sin ordning och jag har blivit
    uppmanad att bromsa hårdare o mer ofta. Felkonstruktion med krångel efter 500 mil?

    Känner någon igen problemet?

    Anders

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Utan att ha någon erfarenhet av just din bilmodell så låter det lite som hur bromsskivor brukar rosta. Där bromsbeläggen inte ligger på blir det rost, om man låter rosten växa kan den sedan när man bromsar äta av beläggens ytter- och inner-kant. Åtminstone på sommaren, när det inte är smutsiga salt-slaskiga vägar, brukar jag varje gång en bil är nytvättad ta en tur med bilen då jag bromsar lite extra för att bromsskivorna skall få torka och undvika rost.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Volkswagens originalskivor är av dålig kvalitet och rostar lätt. Mina blev snabbt som TS skivor men fungerar fortfarande som tänkt efter 8 år på min Tiguan 2.0 tsi.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Dina bromsar är säkert helt riktiga. Problemet är nog att du rattar en Hybrid och inte använder bromsarna tillräkligt, utan förlitar dig på energiåtervinnande bromsning med elmotorn.

    Bromsbeläggen kan aldrig vara så stora att dom täcker hela skivans friktionsyta ändan ut till kanten och in till navet, för då skulle bromsarna ta väldigt ojämnt när beläggen börja bli slitna.
    Att skivan är gjord i en metall som rostar fort beror på att med rostfritt stål skulle dom bli skeva och eller spricka vid hastig avskyning som vattenpöl etc. Men även att bromsegenskaperna blir mer konstanta vid olika temperaturer spelar säkert in i valet av gjutjärn till bromsskivorna.

Liknande ämnen

  1. We Connect ser min hybrid som en elbil
    Av Gråtand i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-11-10, 13:32
  2. Seat Leon Hybrid? El-läge och vinter?
    Av LJN i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-11-15, 16:09
  3. VW's Golf GTI First Decade Concept Is A 404 HP Hybrid
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-05-24, 08:09
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 17:51
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin